I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Anka
#1105632
Hej! Min son har en A-traktor Volvo 945 -91. Hans motor en B230fb gick sönder och han bytte till en B230ft, satte en större bränslepump istället för 2 små. Han tycker inte den går ok ändå, den varvar liksom inte upp och smäller när man gasar.Sonen tror att den får för fet blandning av bränslet. Är det nån som vet vad man kan göra eller vad det beror på? Ställa in Turbon? Tacksam för svar.
av volvo244gle
#1105685
Har boxarna (tändning och bränsle) som hör till B230FT, samt spridarmotstånd monterats?

Går den dåligt och smäller på tomgång, eller under belastning?
av Anka
#1105718
Det är boxar för B230fb som är monterade, det är för lågt trycks motor men det skulle funka även för denna motorn, rätta oss om vi har fel. Pratade med sonen, han var osäker på var spridarmotståndet sitter, du kan kanske förklara det? Det är när man ger fullgas som det smäller säger han, så det är väl under belastning. Väldigt snällt om du vill besvara mina frågor, är inte så insatt i detta och sonen går första året på fordonsgymnasie så han kan inte så mycket än han heller.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1105720
Fb motorn är ju en sugmotor var de en turbo motor i innan också? I så fall borde varit en fk ifall de va en lättrycksturbo. Hur mycket av motorn är bytt? Blocket insuget och allt till det eller vilka delar byttes när ni bytte motor?
av Anka
#1105723
Ja det var nog lågtrycksmotor B230FK innan, hela motorn är bytt, inte bara enstaka delar. Han köpte den av en kompis som hade en krockad volvo(bakdelen var krockad) så lyfte dom ut hela motorn och satte den i Rasmus A-traktor.
av Anka
#1105724
Nej det är en B230Fb säger min son som satt i A-traktorn, den han bytte till är en B230Ft från en volvo 945 -98.
av volvo244gle
#1105741
Ja det var det jag misstänkte, B230FK (lättrycksturbon) fanns inte -91. Var det en B230FB (sugmotor) som satt där innan så måste ni som sagt byta boxar.

Bränsleboxen till sugmotorn förväntar sig att spridare som flödar 214 cc/min är monterade. Turbomotorn har större spridare som flödar 337 cc/min.
Motorn kommer med andra ord få för mycket bränsle, så den teorin kan mycket väl stämma.

Turbospridarna är förutom större även låg-ohmiga, så de behöver ett motstånd i serie för att inte lasta ner spridarsteget i boxen.
Missar man detta är risken stor att boxen bränner, d.v.s. transistorn i slutsteget för spridarna går (vanligtvis) i kortslutning. Om detta sker kommer spridarna stå vidöppna och motorn fylls med bränsle.

Motstånden i fråga sitter i motorrummet, på höger innerskärm sett framifrån. En "plåtlåda" med fyra keramiska cylindrar i.

Utöver detta så skiljer sig styrprogrammet, mappningen, mellan turbo- och sugboxar. Motorn kommer helt enkelt inte gå bra med fel box monterad, och det finns risk för skador.
Även tändboxen skiljer så den ska också bytas.

Problemet med boxar från -98 är startspärren. :| Tändboxen kan ni antagligen flytta över, men bränsleboxen kommer inte fungera utan en nyckel från 940:n samt antennring och kablage som hör till immobilizern.
Lämpligast brukar vara att leta reda på en box från en -95 eller -96:a, eller montera ett chipp som tar bort startspärren.

För att sammanfatta: Säkerställ att spridarmotstånden sitter på plats! Byt till turbons boxar (soppa+gnista), från en modell utan startspärr.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]