I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1102605
Visst funkar det att trimma via OBD. Inga konstigheter om man har möjlighet att kommunicera med bilen och kan flasha ny programvara.
Denna kunskap har biltillverkaren och de olika trimfirmorna. :)

I övrigt så tror jag att jag sparar den där hundralappen. Googlade loss istället och fick svar på mina frågor!
Prylen är givetvis fejk och verkar dessutom vara inbrottssäker, så återanvända höljet till något roligare går inte heller.
I en av mina favoritkanaler på Youtube så hade man visst redan rivit isär en snarlik läsare:


Den innehåller ändå en del elektronik. Både MCU, riktig spänningsförsörjning och några LED.
Fast det hjälper ju inte, när det enda microcontrollen kan flasha är sina blinkenlights... Hehe! :lol: De blinkar helt enkelt i ett snyggt mönster för att simulera kommunikation med bilen då prylen pluggas in, och blinkar naturligtvis lika snyggt med en extern spänningskälla.

Det finns ingen möjlighet för MCU:n, vad det verkar en PIC15F59, att ens kommunicera med bilens CAN-nät. Den saknar interface. Dess programminne och RAM är väldigt begränsat, och den är dessutom för långsam.

Dataledningarna verkar iallafall vara kopplade så att de håller TTL-nivå, för ytterligare stärka illusionen av att prylen faktiskt gör något.

Case closed!.. :P
Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]