I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
#1097325
Tänkte att man kan dela med sig av hur och med vad man trimmat sin bil och om man är nöjd.

Börjar själv då...

*V70 2,4 140hk. BSR programvara 188hk samt ett K&N filter. Väldigt nöjd men den trivs bäst på lite varv.

*945 Classic. BSR chip och wastegateklocka, 2,5" DP, 2,5" sportkat, 2,5" BSR fullflödessystem, toppen riktplanad, öppet itg filter med BSR avskärmning.
plockar ut i runda slängar 185hk och är verkligen skitnöjd med detta trim.
Senast redigerad av 1 White, redigerad totalt 0 gånger.
av SubMarine
#1099565
V70 2.5T -99. Ferrita 3" DP, 100 CPI katt, Ferrita 2.5" efter katt. Japan -688 grenrör, TD04HL-16T.
Mappar orginalstyrsystemet själv för att lära mig, så progressen är ganska långsam. Laddar endast ~0.7 bar i dagsläget.
av jantt
#1101122
850 GLT 1992 aut.gear

2,5" simons udstødning
192 HK 255Nm

Derefter :
Udstødningsknast 3 gr frem
Plastskive fjernet fra gasspjældskive
Dyser ultralydsrenset
Cone luftfilter med 20 cm slange direkte på spjældhus
Tuning chip i ecu (fjernet igen pga ustabil motor)
? HK (ikke målt igen)
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1101145
SubMarine skrev:V70 2.5T -99. Ferrita 3" DP, 100 CPI katt, Ferrita 2.5" efter katt. Japan -688 grenrör, TD04HL-16T.
Mappar orginalstyrsystemet själv för att lära mig, så progressen är ganska långsam. Laddar endast ~0.7 bar i dagsläget.
Vad använder du för utrustning för att mappa originalsystemet?
av SubMarine
#1101264
Mabuse skrev:
SubMarine skrev:V70 2.5T -99. Ferrita 3" DP, 100 CPI katt, Ferrita 2.5" efter katt. Japan -688 grenrör, TD04HL-16T.
Mappar orginalstyrsystemet själv för att lära mig, så progressen är ganska långsam. Laddar endast ~0.7 bar i dagsläget.
Vad använder du för utrustning för att mappa originalsystemet?
Använder "Galletto 1260" mjukvara plus VAG 409.1 kabel för att läsa och skriva kalibrerfilen till styrenheten (man måste dock ta ut ECUn från bilen).
När man väl har orginal-kalibrerfilen så får man börja definiera var i minnet de olika mapparna finns och till det har jag använt WinOLS. Görs genom att jämföra sin egen fil med en referens-fil som redan är definierad.
När man sedan hittar en mapp man vill ändra i så definierar jag upp denna i programmet "TunerPro" som visualiserar tabeller och grafer samt ändrar i själva binärfilen.
Sen när man gjort sina ändringar så behöver man fixa checksummorna i filen så att de stämmer mot ändringarna man gjort.

Kan tipsa om forumet http://nefariousmotorsports.com/forum/ ifall man är intresserad av ME7. Det är ett VAG-forum för mappning av främst ME7 och det finns ett gäng Volvo-trådar också med mycket matnyttig information. Finns nån medlem där som gjort ett verktyg för att fixa checksummorna på Volvo t.ex.

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]