I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av frippe87
#1078523
Hej.

Idag fick jag äntligen hem vida dice. Men när jag installerat klart och ska pröva, så får jag inte till det. Går in i vida all in one. Men när man ska läsa av bilen under kommunikationsverktyg så får jag bara en ruta med ett litet kryss i. Någon som vet vad jag gör för fel?
av andersuw
#1078527
Har du kollat att drivrutinen för DiCEn är installerad och att DiCEn är inkopplad från VIDAs eller operativsystemets position sett (jag tänker inte på sladdarna). Jag kör VIDA via VMware player med korrekt drivrutin installerad. Men det krävs att jag varje gång går in i en meny på VMware player och säger åt den att koppla in DiCEn innan jag kan använda den för att få kontakt med bilen.
av frippe87
#1078536
Nu vart det mkt. När jag pluggade in den så stod det att drivrutin installerats. Kan du förklara vad man Kan behöva gör sen?
av andersuw
#1078552
Nu vet jag inte hur din installation ser ut. Men på min, där VIDA körs i en virtuell maskin via VMware player, finns en menu längst upp till vänster i VMware Player som heter Player. Öppnar man den hittar man ett alternativ som heter Removable devices. Väljer man det alternativet hittar man sedan DiCE som alternativ förutsatt att DiCEn är ansluten till datorn. Man kan sedan välja att göra Connect på DiCEn för att ansluta den till den virtuella maskinen.
Användarvisningsbild
av Niklas0123
#1078580
Jag tror att det är programmet ISOVIEW som installeras med vida som inte fungerar och då visas inte bilder. Du kan testa om detta är felet genom att kolla bland reservdelar i vida. Om du inte ser sprängskiss då är det ISOVIEW som inte fungerar. Detta har hänt mig och då var det bara att installera om vida igen.
av frippe87
#1078620
Ska dicen installeras på något sätt? Ska den vara inkopplad under installation? Man kan ju välja 3 inställningar under installation, vcc intern, extern och internet tror jag det var, vad ska man välja där? Nu när jag försökte starta vida så kommer jag bara till en blank internetsida.
av andersuw
#1078622
Svårt för oss andra att säga. Även om VIDA är ett och samma program finns det massor av olika installationsrutiner med olika krav på hur datoromgivningen ser ut och vad som skall göras och inte vid installationen beroende på hos vem du handlat grejerna. Du borde ha fått med klara anvisningar om vad du bör göra vid installationen och vad du bör göra när du startar VIDA i kombination med DiCE från den du köpte grejerna av.
av glock40sw
#1078668
frippe87 skrev:Ska dicen installeras på något sätt? Ska den vara inkopplad under installation? Man kan ju välja 3 inställningar under installation, vcc intern, extern och internet tror jag det var, vad ska man välja där? Nu när jag försökte starta vida så kommer jag bara till en blank internetsida.
Du har inte skrivit vilken Vida och Windows version du har.
Du ska inte ändra VCC- inställningar, klicka på spara och sen Close.
Starta om datorn när patchningen är färdig.
Nu kan du kontrollera att Vida fungerar som den ska utan Dice. Logga in och klicka en bilkonfiguration manuellt ,om du kan öppna reservdelslistan och bläddra på den är allt ok.
Nu kan du installera Dice. jag brukar göra detta utan bil ,genom att koppla 12V adapter på Dice.
Vida ska hitta Dice automatiskt och du kan testa Dice och får frågan om uppdateringen, men du ska INTE uppdatera Firmware eftersom risken att förstöra Dicen är för stor.
av kniifen
#1078931
frippe87 skrev:Hej.

Idag fick jag äntligen hem vida dice. Men när jag installerat klart och ska pröva, så får jag inte till det. Går in i vida all in one. Men när man ska läsa av bilen under kommunikationsverktyg så får jag bara en ruta med ett litet kryss i. Någon som vet vad jag gör för fel?
Var köpte du den och vad fick du ge för den?
av volvo244gle
#1078971
Nu var det många trådar... :) Rekommenderar att posta frågor om VIDA/DiCE i den långa tråden under "Allmänt: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=68407
En god chans att svaren på många frågor redan finns där med. :-)-)

Som jag fattat det så finns det i princip två varianter av DiCE? Den "bättre" som känns igen på olikfärgade lysdioder, och den "sämre" som enbart har blåa dioder.
Kanske har du fått den senare varianten? I så fall räcker det inte med drivrutinen som följer med VIDA. Du måste installera en drivrutin från 3:e part.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]