- lör 11 nov 2006, 23:15
#69472
Jag har en 944 SE -92 med B230FB och automat (tyvärr ZF4HP22) som jag funderar på att byta kamaxel i till M istället för den som sitter original. Detta i syfte att på enklast möjliga vis skapa en motor med samma karaktär som B230F (116 Hk, maxvrid vid ~2.450 v/min), samt få den lika snål som min förra bil - en 744 GLT(-paket) -91 med just B230F och automat (AW71L). "Prestandaskillnaden" känner jag bara av när jag tankar, och jag får inte ner 940'n till den förbrukning som jag körde 740'n på - låt vara att 940'n har ECC som tar lite effekt av motorn. Jag tycker ändå att det är konstigt att 940'n nästan begär 2½ dl mer på långfärd! :???:
ALLT på 940'n är nyare och med lägre miltal än 740'n. Automatlådan ska jag byta mot en nyrenoverad AW71L när pengar finns. Går det att helt enkelt bara skifta kamaxeln och hänga tillbaka remmen på passmärkena, eller är det andra saker som behöver justeras/bytas innan det fungerar?
ALLT på 940'n är nyare och med lägre miltal än 740'n. Automatlådan ska jag byta mot en nyrenoverad AW71L när pengar finns. Går det att helt enkelt bara skifta kamaxeln och hänga tillbaka remmen på passmärkena, eller är det andra saker som behöver justeras/bytas innan det fungerar?
MVH
"GJ"
"GJ"