I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av 455_webley
#69472
Jag har en 944 SE -92 med B230FB och automat (tyvärr ZF4HP22) som jag funderar på att byta kamaxel i till M istället för den som sitter original. Detta i syfte att på enklast möjliga vis skapa en motor med samma karaktär som B230F (116 Hk, maxvrid vid ~2.450 v/min), samt få den lika snål som min förra bil - en 744 GLT(-paket) -91 med just B230F och automat (AW71L). "Prestandaskillnaden" känner jag bara av när jag tankar, och jag får inte ner 940'n till den förbrukning som jag körde 740'n på - låt vara att 940'n har ECC som tar lite effekt av motorn. Jag tycker ändå att det är konstigt att 940'n nästan begär 2½ dl mer på långfärd! :???:

ALLT på 940'n är nyare och med lägre miltal än 740'n. Automatlådan ska jag byta mot en nyrenoverad AW71L när pengar finns. Går det att helt enkelt bara skifta kamaxeln och hänga tillbaka remmen på passmärkena, eller är det andra saker som behöver justeras/bytas innan det fungerar?
av S60AWD2.5T
#69501
Ja du måste kolla/justera ventilspelet.
För visst är det schims på B230FB? :roll:
av 455_webley
#69608
Att kontrollera ventilspelet och byta 8 st shims till rätt storlek går nog under "monteringanvisningar"... men tack för tipset. Det är väl bara jag som trimmar på "fel håll" på detta forum, men de som bytt på andra hållet kan gärna dela med sig av sina erfarenheter. Något mer man ska passa på att byta samtidigt som kamaxeln? Ventilkåpspackning samt kamrem och spännrulle har jag räknat med att byta också.
av Jagd
#85010
455_webley skrev:Jag har en 944 SE -92 med B230FB och automat (tyvärr ZF4HP22) som jag funderar på att byta kamaxel i till M istället för den som sitter original. Detta i syfte att på enklast möjliga vis skapa en motor med samma karaktär som B230F (116 Hk, maxvrid vid ~2.450 v/min), samt få den lika snål som min förra bil - en 744 GLT(-paket) -91 med just B230F och automat (AW71L). "Prestandaskillnaden" känner jag bara av när jag tankar, och jag får inte ner 940'n till den förbrukning som jag körde 740'n på - låt vara att 940'n har ECC som tar lite effekt av motorn. Jag tycker ändå att det är konstigt att 940'n nästan begär 2½ dl mer på långfärd! :???:

ALLT på 940'n är nyare och med lägre miltal än 740'n. Automatlådan ska jag byta mot en nyrenoverad AW71L när pengar finns. Går det att helt enkelt bara skifta kamaxeln och hänga tillbaka remmen på passmärkena, eller är det andra saker som behöver justeras/bytas innan det fungerar?
Oj, oj, oj. Alla är vi olika. Jag skulle gärna vilja att min b230fb drog lite mer soppa, bara den fick motsvarande hästkrafter extra :) .

Det är rätt att kammen skiljer mellan 230f och fb (vx3 i fb)
Men toppen skiljer också i fb sitter en topp med gjutningsnummer 531 och har mycket bättre flöde än toppen i f:motorn (530) Så om du väljer att byta även toppen så köper jag gärna din gamla ;) Möjligen skiljer också spridare och styrbox. fb 130hk f 116 hk..
// Anton
av mr mussel
#148743
de som skiljer sig mellan en b230 f och en fb är att de sitter 531 topp och vx3 kam på fb motorn och eftersom de är en 531 topp så blir de lägre komp. de enklaste är att byta till en vanlig 530 topp och behålla vx3 kammen, så får du 9:8 i komp.
av 4x12Tum
#168628
Lånar Tråden lite...
Hur blir min B230F med en VX3 Kam från just en 940 med B230FB motor? (531:a 91)

Hur mycket kusar o hur blir den körmässigt? bättre o skaffa en vassare kam?

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]