I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av KillerBoo
#63020
Nån som vet var man kan handla lager, ringar, packningar osv för renovering av B16- respektive B18-motorer? Sitter nämligen en av dessa i min nyinköpta båt, och en renovering skulle säkerligen inte skada ;)

Någon uppfattning av vad material f en helrenovering kan kosta? Så man vet om man ska köpa en B20 istället.

Hur ser man förresten lättast vilken av dessa det är? Det är ju "lite" trångt så jag kommer inte åt att hitta några gjutnummer/modellnummer på blocket... Sitter en Stromberg 150 förgasare på. Någon sa att B16 har oljepåfyllningen på mitten av v-kåpan, men är det 100%-igt? Grejerna är ju s.a.s. inte nya.. ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#65893
Har allt till bra priser.

http://www.kgtrimning.com/

Men visst, släng i en B20 när du är igång det finns ju massor.
Användarvisningsbild
av Öhlin
#157850
VolvoB20 skrev:Har allt till bra priser.

http://www.kgtrimning.com/

Men visst, släng i en B20 när du är igång det finns ju massor.
Håller fullständigt med, en B20 har femlagrad vevaxel, plus bättre moment, vilket betyder att den drar mindre bränsle i en båt och är mycket mera driftsäker, än en B16. Säkert får du lägga mera pengar på en renovering än att köpa en bra beg B20 :wink:
av Nenne428
#157961
KillerBoo skrev:Nån som vet var man kan handla lager, ringar, packningar osv för renovering av B16- respektive B18-motorer? Sitter nämligen en av dessa i min nyinköpta båt, och en renovering skulle säkerligen inte skada ;)

Någon uppfattning av vad material f en helrenovering kan kosta? Så man vet om man ska köpa en istället.

Hur ser man förresten lättast vilken av dessa det är? Det är ju "lite" trångt så jag kommer inte åt att hitta några gjutnummer/modellnummer på blocket... Sitter en Stromberg 150 förgasare på. Någon sa att B16 har oljepåfyllningen på mitten av v-kåpan, men är det 100%-igt? Grejerna är ju s.a.s. inte nya.. ;)
Enklaste sättet att se skillnad på en B16 och en B18-B20 är ventilkåpan, men oljepåfyllningslocket satt i mitten på de tidigaste B18 motorerna också så det funkar inte som säker identifiering.

Det finns flera skillnader men det som är lättast att se är att ventilkåpan på en B16 sitter med två skruvar medan B18-B20 har fyra.

Ventilkåpan till B16 är dessutom betydligt kantigare, som på B4B, och har några veck pressade i plåten medan kåpan till B18-B20 är rundade och släta.
av Nenne428
#157967
VolvoB20 skrev:Har allt till bra priser.

http://www.kgtrimning.com/

Men visst, släng i en B20 när du är igång det finns ju massor.

Om avgaslimpor och sån't är i bra skick på en gammal B16 marinmotor skulle jag inte vara så snabb att rekommendera byte till B18/B20. Bara att köpa nya marindelar handlar om mycket pengar och med tanke på hur svårt det är att hitta t.ex. begagnade avgaslimpor, så tror jag att 10000 kr är lågt gissat, plus B20 motorn och eventuell renovering av denna.

Visst, om man vet vad man gör kan man naturligtvis bygga egna kylssystem, avgaslimpa och krök, insugningsrör, montera en marin kylvattenpump (en vanlig bilvattenpump duger inte på långa vägar), modifiera topparna för marint bruk (åtminstone härdade ventilsäten men det finns skillnader i marintopparnas termostathus i och med att en marinmotor inte har en vattenpump nedanför), ... listan blir lång och inget av detta är gratis, men jag har sett många hembyggen med vedbodkonverterade bilmotorer och det de flesta har gemensamt är att de oftast låg kvar vid bryggan eftersom de inte fungerade särskilt bra. Oftast var det kylningen som man inte fick att fungera.

Om det är en Aquamatic så undrar jag om skölden till en B16 passar till en B18/B20 så den måste i så fall också inhandlas.

Om motorn i trådstartarens båt är en B18 så är naturligtvis problemet mycket mindre eftersom den är i det närmaste identisk med en B20 vad avser marint bruk, största skillnaden är lite större cylinderdiameter och därmed slagvolym.
Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]