I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Martinin
#976962
Hej,

Sitter på en V50 D3 R-Design -11 för tillfället och blivit intresserad av de olika metoderna som finns för att chippa bilen för båda ökad effekt och minskad bränsleförbrukning. Har surfat runt lite och det verkar vara väldigt få som sitter på erfarenhet inom ämnet. Vad jag har förstått så ska det vara samma motor i grund och botten på D3:an som jag har och D4:an. Tänkte göra ett försök i detta forum och kolla om någon har erfarenhet och har chippat sin bil (helst liknade eller samma model).
Det är en djungel av olika företag som erbjuder olika tjänster och vet inte riktigt vart jag ska börja.
Jag är verkligen inte erfaren då detta är första bilen. Så all information tas emot med öppna armar.

Mvh Martin
Användarvisningsbild
av crumpets
#977220
Jag har D3:an chippad med BSR. Funkar utmärkt. Perra83 på forumet har RICA och verkar väldigt nöjd med den också. Jag fegade ur lite och tog BSR eftersom de plockar lite mindre vrid ur den, men har aldrig läst om nån som haft problem med RICA heller.
Min rekommendation är att köpa en mjukvara från en större aktör som har många kunder, då sprider sig ryktet fort som attan på nätet om nåt ej skulle hålla. Trimboxar typ dieselkraft osv. kan du skita i rakt av. Det är bara skräp.
av Martinin
#977717
Tack för svar, har också läst lite och det verkar som att trimmboxar bara är skit. Så har väl vart inställd på Rica då det verkar som en seriös aktör och lite rabatt från forumet här också. Känns lite tryggare att höra ifrån andra då jag är riktigt färsk bilägare över huvud taget.
Användarvisningsbild
av crumpets
#977761
Jag har aldrig läst om nån som fått problem med RICA så det är bara att köra på och vara glad :) Kom dock ihåg att ett chip alltid tummar på marginalerna så det är viktigare att du inte kör som en idiot. Om du fullgasat en stund, låt den kyla ner lite på dellast innan du drar på igen. Fullgasa aldrig innan driftstemp. Släng gärna in ett extra oljebyte mellan ordinarie service om du kör långt. Dra aldrig tungt släp när det är varmt.
Med de tumreglerna lär din chippade motor hålla betydligt bättre än en fabriksmotor med en usel förare.
av Lövet
#977782
crumpets skrev:Med de tumreglerna lär din chippade motor hålla betydligt bättre än en fabriksmotor med en usel förare.
Det är något som många helt glömmer. Det går utmärkt att köra sönder sin standardmotor snabbt också om du kör som en idiot.
av Martinin
#977887
crumpets skrev:Jag har aldrig läst om nån som fått problem med RICA så det är bara att köra på och vara glad :) Kom dock ihåg att ett chip alltid tummar på marginalerna så det är viktigare att du inte kör som en idiot. Om du fullgasat en stund, låt den kyla ner lite på dellast innan du drar på igen. Fullgasa aldrig innan driftstemp. Släng gärna in ett extra oljebyte mellan ordinarie service om du kör långt. Dra aldrig tungt släp när det är varmt.
Med de tumreglerna lär din chippade motor hålla betydligt bättre än en fabriksmotor med en usel förare.
Bilen kommer först och främst vara till för att pendla 10 mil om dagen men känner mest att det vore kul med lite mera kraft. Borde en D3:a vara mer motaglig emot dessa typer av motoroptimeringar då det i grund och botten är samma motor som en D4:a? Sett ur ett perspektiv på hur bra motorn håller. Som det ser ut nu servas bilen var 2000 mil med bland annat oljebyte. Så det vore bra att göra ett oljebyte var 1000:e mil?
Har en båt som väger runt 0.7 Ton, det är LGF-kärra och är kanske 5-10 min ner till båthamnen. Bör jag undvika att dra det en varm sommardag?
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]