I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#942747
Mwi skrev:Alla har möjligheten att få ett helbilsgodkännande på en bil inom EU, det finns inga hinder för det. Din bil är ju helbilsgodkänd idag så helt klart skall du få ett sånt intyg från BSR att den fortfarande är det, det är ju inte bara pinkoder som skall knäckas......
mwi det förutsätter att kunden bryr sig om att bilen ska vara helbilsgodkänd. Ett trim är och förblir en fulmetod att få mer effekt... Ingenstans utlovas att fordonet är helt lagligt efter det. Helbilsgodkännandet flyger ju åt skogen även när du slänger på bredare däck, ballare fälgar, byter ut avgassystemet, sätter på nån cool vinge och tusen andra roliga saker folk gör med sina bilar men som -egentligen- inte är lagligt. Som är såpass marginellt att till och med besiktningen oftast inte ens bryr sig.
Antingen kan man göra allt 100% korrekt eller så tänjer man lite på reglerna, det är nog en läggningsfråga. Jag håller dock med dig om att det är superviktigt att kunden VET att det faktiskt är ett brott mot helbilsgodkännandet så att man inte köper säljsnacket rakt av. Det är alltid en viss risk att trimma en bil.
av Mwi
#943682
trumpets skrev: Ett trim är och förblir en fulmetod att få mer effekt... Ingenstans utlovas att fordonet är helt lagligt efter det.
Jag har faktiskt inte hitta någon hemsidan bland trimfirmorna som upplyser kunden. Efter du har monterat vår programvara/pryl i din helbilsgodkända bil, är den inte längre godkänd för bruk på allmänväg :-O) Kanske kan vara något för Konsumentverket att titta på.
Användarvisningsbild
av crumpets
#943715
Helt klart riktigt dåligt att det inte informeras om det. Frågar man dem personligen medger de det dock, om än med brasklappen att ingen orkar bry sig.
Användarvisningsbild
av Hedda
#943869
Lämnar ju alltid in min bil på auktoriserad Volvo verkstad vad kan hända när de kopplar på sin dator och kör uppdatering på bilen kan de bli tjuriga då? Eller vad kan hända? när det ligger en trimversion i ist? Jag ju köpt en egen ppc från bsr så jag kan ju ladda in trimmet sen igen för det försvinner ju när Volvo kör in sitt.
Användarvisningsbild
av crumpets
#943872
Den kommer skrivas över med volvos mjukvara. Om de kan se det och tjurar är en bra fråga, det beror ju på om VIDA är inställt på att kolla sånt. Vore kul om nån Volvomek hade koll på det :) Själv tänkte jag köra återställning av mjukvaran inför service men slipper man det vore det ju smutt.
av mikebike
#944015
Hedda skrev:Lämnar ju alltid in min bil på auktoriserad Volvo verkstad vad kan hända när de kopplar på sin dator och kör uppdatering på bilen kan de bli tjuriga då? Eller vad kan hända? när det ligger en trimversion i ist? Jag ju köpt en egen ppc från bsr så jag kan ju ladda in trimmet sen igen för det försvinner ju när Volvo kör in sitt.
Det som kan hända är att det inte går att göra en diagnos (eller att verkstan påstår det), samt att det inte går att uppdatera bilen.
Om man har möjlighet att återställa bilen till originalutförande före service och sedan "trimma om" är det helt klart att föredra.

Jag har råkat ut för att Bilia vägrade felsöka bilen och dessutom hävdade att det var själva trimmet som var felet. Det var det naturligtvis inte, utan luftmassemätaren var trasig (som på många andra V70N).
Användarvisningsbild
av oijoij
#944032
Mwi skrev:
trumpets skrev: Ett trim är och förblir en fulmetod att få mer effekt... Ingenstans utlovas att fordonet är helt lagligt efter det.
Jag har faktiskt inte hitta någon hemsidan bland trimfirmorna som upplyser kunden. Efter du har monterat vår programvara/pryl i din helbilsgodkända bil, är den inte längre godkänd för bruk på allmänväg :-O) Kanske kan vara något för Konsumentverket att titta på.
Jag har inte sett däckfirmor delar med sig av den informationen heller..
av Mobbe
#944068
crumpets skrev:Den kommer skrivas över med volvos mjukvara. Om de kan se det och tjurar är en bra fråga, det beror ju på om VIDA är inställt på att kolla sånt. Vore kul om nån Volvomek hade koll på det :) Själv tänkte jag köra återställning av mjukvaran inför service men slipper man det vore det ju smutt.
Jag har haft min inne för kalibrering av gasspjäll hos volvo utan synpunkter, samt åkt igenom bilprovningar utan anmärkning med mitt BSR och egentillverkade bakre avgassystem (Rostfria lösdelar från Mekonomen)
Användarvisningsbild
av crumpets
#944335
oijoij skrev:
Mwi skrev:
trumpets skrev: Ett trim är och förblir en fulmetod att få mer effekt... Ingenstans utlovas att fordonet är helt lagligt efter det.
Jag har faktiskt inte hitta någon hemsidan bland trimfirmorna som upplyser kunden. Efter du har monterat vår programvara/pryl i din helbilsgodkända bil, är den inte längre godkänd för bruk på allmänväg :-O) Kanske kan vara något för Konsumentverket att titta på.
Jag har inte sett däckfirmor delar med sig av den informationen heller..
:lol: Så sant som det var sagt. Däck och fälg får utstå betydligt mindre skit på nätet ang helbilsgodkännandet men det är ju också i allra högsta grad nåt som påverkar säkerheten på fordonet. Kanske egentligen mer än en chippning.
av Mwi
#944459
Jag får väl erkänna att jag är orginalidiot :) köper exempelvis bara orginal torkarblad, bryr mig inte om andra är bättre och billigare bara det är orginal.

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]