I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Ygglan
#897563
Hejsan!
Har en lite fråga angående 940 ltt -97 som gått 21xxx.

Har nu fått det konstaterat att topplockspackningen är trasigt :-(O) !
Vit rök vid kall start,
luktar avgaser i ex.kärlet, när man håller i vätska så går de nästintill rakt igenom, blir ett jävla tryck när man öppnar upp locket på kärlet vid varm motor å man ser att kylvätska trycker sig tillbaka in i kärlet till MAX och där sedan slukar den tillbaka allt direkt till MIN,
Så måste ju fylla på med vatten nästintill varje dag för att den är tom..

Tempen står som vanligt rakt upp, inge konstigt med den vill säga
Och lyfter man oljestickan å oljelocket så ser normalt ut, inga prickar eller grädde :wink:

Så min fråga är hur nära det är att den kan rasa ihop, någon som har ett hyfsat "rakt svar"? Skulle nämligen behöva åka 15mil för att få den fixad, skulle de funka om man fyller på med vatten ständigt under resan eller är det en dödsfälla redan nu efter dessa symptom som bilen har nu ??:-/
av swec
#921027
Skulle inte åkt iaf.

Det där fixar du själv! Låna en momentnyckel för toppenbultarna bara sen är det bara att skruva loss grenrör och ta bort ventilkåpan. Hänga av kamremmen och sen plocka bort hela toppen med insuget kvar. Dit med ny packning och lägga en stållinjal över så att inte toppen har slagit sig. är allt lungt så skruvar man bara dit det igen. Nollar motorn och momentdrar toppbultarna och sen är det bara att köra. Håll gärna extra koll den första tiden!

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)