I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Volvoetoppen
#883143
Då min bror har planer på att säta på dubbla su förgasare och en turbo med ic från d24 på sin amason -66. Undrar jag vad han kan få för häst och hur mycket ladd motorn tål. Tycker ju själv att det är lite synd att slita på motorn med turbo då den inte gått mer än 9500 mil dvs att mädtarn aldrig har slåt om.
av *pettson*
#886412
Förgasarturbo.. tja först ska han väl lösa problemet med att trycksätta förgasarna. Sen kan han ladda runt 0.2 0.3. Det lär bli flås, eller ja beroende på upplevelse då. Lite turbolag och 115 kanske 120hk? Tändkurva stämmer inte, ingen uppfetning vid ladd. Ja det finns mycket att rätta till...
Det går säkert att ta ur mer, men det kräver också betydligt mer.
av Andis
#886440
Bentley

Hade en modell med förgasare och turbo. Hette "Mulsanne Turbo" inte att förväxla med " Mulsanne Turbo R" som hade insprutning.

Här kan du läsa mer om principerna hur den fungera i pdf filen jag länkar till här.

http://rrtechnical.info/sz/turbobasics.pdf

Ikorthet har jag helt för mig att dom löste problemet med trycket genom att bygga in hela förgasaren en Solex 4A-1 i en kammare och trycksätta hela förgasaren runt om med trycket från turbon. Samtidigt som dom byggt in ett system för att öka bränsletrycket. Står mer om det i pdf filen som jag länka till.

Kul projekt och lite annorlunda men kommer nog inte bli helt enkelt för att få det att fungera helt bra och med fin gång på motorn.

Lycka till med bygget.
av ingesjo
#886482
Kolla in Sävar turbo site ,, där är det en del killar som försökt och lyckats mer eller mindre bra.
Generellt är det 50ggr enklare att lyckas med insprutning.
Tror rekordet på en B18 på Sävars är i området 500-600hkr (Bromsbänks verifierade motorer)
Rekordet på en B20 ligger väl runt en 700-800hkr

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]