I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av JohnB
#854352
Skillnaden mellan stegen är väl som följer, Steg1: Mjukvara ~250hk och ~400nm. Steg2: ungefär samma effekt fast med rostfritt sportavgas från kat och bakåt. Steg 3 ny downpipe med racekat och ytterligare moddad mjukvara fast marginell effektökning på pappret, den kommer däremot att upplevas piggare då det är bättre flöde genom motorn. Jag hade en S60 2.4T AWD med manuell låda som jag gick upp till atech steg 2 på och skillnaden mellan steg 1 och steg 2 var bättre effekt i mellanregistret. Vad som händer mellan 2 och 3 gissar jag är ännu bättre flöde och piggare bil ända från botten samt att det kommer att låta mera "trimmat". Har du inte manuell låda skulle jag säga att det är ganska bortkastat då jag efter att ha installerat steg 1 på min S80 2.5t awd aut konstaterar att lådan slirar bort det mesta av det ökade vridet så jag känner faktiskt ingen större skillnad mellan trimmad och original. Med man låda i S60n var det stor skillnad om man trampade fullt på 5:an i 100 men då automaten envisas med att växla ned vid minsta gaspådrag tappar man en stor del av wow-faktorn när man gasar på. Det är möjligt att den är lite snabbare om man skulle klocka den men upplevelsemässigt känns det som bortkastade pengar samt att automaten troligen inte tål den högre effekten särskilt bra utan täta oljebyten.

/John
Användarvisningsbild
av Nexus
#854356
På min 2,5t-99 tappa man lite botten/mellan vrid med steg 3 mot steg 2 men när man drar ur den händer det lite mera saker på höga varv (D)
Sen vill man ha ännu effekt mera och karusellen är igång.......
Användarvisningsbild
av Funk
#854372
På lågtryckarna så är det ju själva turboaggregatet som sätter stopp, det levererar inte mer luft än till ungefär 250hk....det kan man inte trolla bort !

/Thomas
Användarvisningsbild
av lilleJimmy
#855390
tackar för svar. jag har en manuel låda sår får nog bli steg 2:) .. men om det nu är turbon som sätter stopp, kan man inte byta till en större turbo eller då måste man uppdatera programvaran mera va?. men det är ju så jävla dyrt å trimma bilar för fan hehe:)
av JohnB
#856637
Steg 2 ger bättre flöde genom motorn och minskar risken att turbon går varm samt att bilen låter lite råare utan att det påverkar komforten. Effekten är ju samma som steg 1 så troligen är laddet samma också. Jag upplevde som sagt att den blev starkare från 2500 rpm och att den höll ut liite längre när man varvade ur den. Autotech har väl en sats med större turbo, spridare, ic, downpipe osv för drygt 40kkr som du kan smälla på och får då teoretiskt 310hk och 450nm. Det går även att etanolkonvertera och mappa för ännu mer effekt om man vill och har råd. Det är ändå rätt bililgt per hk att trimma en turbomotor om man jämför med en sugis. Jag tyckte inte det var värt pengarna att gå längre än steg 2 på S60in jag hade då den kändes rätt svajig över 200 och hade krävt en investering i väghållning för att nyttja mer effekt. S80:in jag har nu inbjuder inte alls till aktiv körning så den får stanna på steg 1 vilket räcker långt för att komma om lastbilar, husvagnar å annat som är i vägen...

/John

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]