- ons 16 apr 2014, 02:28
#856637
Steg 2 ger bättre flöde genom motorn och minskar risken att turbon går varm samt att bilen låter lite råare utan att det påverkar komforten. Effekten är ju samma som steg 1 så troligen är laddet samma också. Jag upplevde som sagt att den blev starkare från 2500 rpm och att den höll ut liite längre när man varvade ur den. Autotech har väl en sats med större turbo, spridare, ic, downpipe osv för drygt 40kkr som du kan smälla på och får då teoretiskt 310hk och 450nm. Det går även att etanolkonvertera och mappa för ännu mer effekt om man vill och har råd. Det är ändå rätt bililgt per hk att trimma en turbomotor om man jämför med en sugis. Jag tyckte inte det var värt pengarna att gå längre än steg 2 på S60in jag hade då den kändes rätt svajig över 200 och hade krävt en investering i väghållning för att nyttja mer effekt. S80:in jag har nu inbjuder inte alls till aktiv körning så den får stanna på steg 1 vilket räcker långt för att komma om lastbilar, husvagnar å annat som är i vägen...
/John