V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?

I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer


V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?

Inläggav SnurreSprätt tis 13 feb 2018, 23:34

Om man monterar helsys inkl race kat, (troligen 3" down+2,5" helsys), är det risk att kolvarna kan gå för varma då om motorn rullar med denna setup i ca 50mil lugn motorvägs körning?
Med original programvara också ska tilläggas.
Mao om motorn kommer gå för snålt eller klara sig med god marginal utan risk för skador.
SnurreSprätt
Halkkörning
 
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 03 feb 2016, 23:33



Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?

Inläggav Marlboroman ons 14 feb 2018, 09:09

Så länge du åker lugnt är det ingen fara. Det är vid hårda accelerationer man i teorin kan hamna ute i marginalen.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok
 
Inlägg: 2921
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 16:15
Ort: Sandviken
Kör: V70 2,5T -05 [] Amazon -66

Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?

Inläggav robinb3rgsten ons 14 feb 2018, 11:02

Får man fråga varför det? Skulle ett högre flöde i avgassystemet alltså göra att motorn ev går sönder om man hårdkör den?
Användarvisningsbild
robinb3rgsten
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 852
Blev medlem: fre 06 mar 2015, 09:01

Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?

Inläggav Marlboroman ons 14 feb 2018, 12:11

Eftersom du ändrar differenstrycket över turbon så kan turbon varva upp fortare och lättare. Olika styrsystem reagerar olika snabbt och har lite olika förutsättningar att vidta motåtgärder om laddtrycket skulle byggas upp för fort eller bli för högt. Så därför finns det rent teoretiskt en risk att det kan hända saker om man gasar för mycket. Sen om det händer något i praktiken beror på en lång rad variabler. Och sannolikheten för att något läskigt ska hända får anses som väldigt låg.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok
 
Inlägg: 2921
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 16:15
Ort: Sandviken
Kör: V70 2,5T -05 [] Amazon -66

Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?

Inläggav robinb3rgsten ons 14 feb 2018, 15:19

Okej lär man sig nåt nytt då
Användarvisningsbild
robinb3rgsten
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 852
Blev medlem: fre 06 mar 2015, 09:01

Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?

Inläggav SnurreSprätt ons 14 feb 2018, 20:00

Med öppnad andning - ökat urflöde så arbetar turbon lite annorlunda och laddet blir inte alltid helt konstant och motorns A/F rate+lambda blir lite annorlunda än vad den "normalt" är instämd för iom det.
En del motorstyrningen kan automatiskt reglera upp vad som behövs, en del kan det inte.
Ju tunnare man kör desto högre värme över kolvarna.
Är inte jätte hemma på dessa motorer men vet att ex 2.0t S/V40 fas 2 inte riktigt klarar av soppa biten själv med DP+fullsys.
Vill kunna plocka på så mycket som möjligt själv i förväg innan det ska mappas för att hålla kostnaderna nere lite, där av frågan.


Marlboroman: Är du säker på att ME7 (tror det är det som sitter till den motorn) kan reglera upp ordentligt själv för både DP+helsys?
Btw: sitter det knacksensorer på den här motorn?
SnurreSprätt
Halkkörning
 
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 03 feb 2016, 23:33

Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?

Inläggav jantt ons 14 feb 2018, 22:06

Jeg har en B5244T med 3" downpipe + 2,5" udstødning med kun 1 dæmper. Har BSR software.

Jeg kører min motor temmelig hårdt med hurtige accelerationer.
Motoren kører fejlfrit (håber den bliver ved med det :) )

Tør dog ikke køre med for højt ladetryk da jeg hører det er ladetrykket der kan ødelægge motoren. Kører med ca 0,9 bar
Nu : Volvo C70 2000 2,4T

Før :
Volvo 850 GLT 1992
Toyota Corolla Glassback 1991
Buick Century Custom Colonade Hardtop Sedan 1973
Opel Admiral B 1971
jantt
Uppkörning
 
Inlägg: 276
Blev medlem: lör 14 jun 2014, 13:43
Kör: C70 2000 2,4T

Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?

Inläggav Marlboroman ons 14 feb 2018, 23:55

SnurreSprätt skrev:Marlboroman: Är du säker på att ME7 (tror det är det som sitter till den motorn) kan reglera upp ordentligt själv för både DP+helsys?
Btw: sitter det knacksensorer på den här motorn?


Skulle bli synnerligen förvånad om det inte kunde det. Systemen som sitter i en vanlig personbil har ju ett stort antal nödmappar att ta till ifall något inte verkar stämma. Dessutom brukar adaptionen kunna svälja rätt stora skillnader i bränslebehov som exempel. Dessutom kommer ju motorn i vanlig ordning spendera större delen av din resa som sugmotor och turbon snurrar med utan att göra något. Och eftersom du inte bytt kamaxel eller liknande så kommer ju luftmängd X kräva bränslemängd Y och tändläge Z som vanligt. Ja, det sitter knacksensorer på dem.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok
 
Inlägg: 2921
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 16:15
Ort: Sandviken
Kör: V70 2,5T -05 [] Amazon -66



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Motorrenovering och trimning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster