- lör 06 jan 2018, 19:10
#1223032
Har sett att det finns i alla fall tre varianter av VEA T4 motorn som erbjuds i Sverige. I grunden ger de alla 190hp, men vridet skiljer lite åt.
B4204T19 . Satt i bla S/V60, fanns med manuell och 6-petad automat. 11.3:1 i komp och 300nm
B4204T21 - Sittter endast i V40 CC AWD med 8-stegad automat har lägre komp än T19 motorn 10,8:1 komp och 320nm
B4204T31 - Sitter i S/V90 med 8-stegad automat samma som komp som T21 10,8:1 komp och 300 nm
Till T21 erbjöd Polestar optimering som ökade effekten från 190 till 204, men den stora ökningen var på vridet som gick från 320 till 380. Detta verkar vara den enda T4 VEA som Polestar hittills har erbjudit optimering till.
Så frågan är egentligen, är T21 och T31 egentligen bara en nedtrimmad T5:a (tex T11), dvs med dom stora vevlagren och större turbo. Eller är det faktiskt en T4 som är kompsänkt, genom byte av kolvar?
B4204T19 . Satt i bla S/V60, fanns med manuell och 6-petad automat. 11.3:1 i komp och 300nm
B4204T21 - Sittter endast i V40 CC AWD med 8-stegad automat har lägre komp än T19 motorn 10,8:1 komp och 320nm
B4204T31 - Sitter i S/V90 med 8-stegad automat samma som komp som T21 10,8:1 komp och 300 nm
Till T21 erbjöd Polestar optimering som ökade effekten från 190 till 204, men den stora ökningen var på vridet som gick från 320 till 380. Detta verkar vara den enda T4 VEA som Polestar hittills har erbjudit optimering till.
Så frågan är egentligen, är T21 och T31 egentligen bara en nedtrimmad T5:a (tex T11), dvs med dom stora vevlagren och större turbo. Eller är det faktiskt en T4 som är kompsänkt, genom byte av kolvar?