I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1198787
Har en C30 T5 (2007) som redan är optimerad av GDM till 278hk. Jag har sedan dess monterat ny intercooler från do88 och en halvsats från JT-tuning.

Jag har en budget på ca. 20,000kr att nu förbättra den ännu mer med nya delar. Vad skulle ni köpa för delar för bäst effekt och optimering?

Koppling?
Magnet och dumpventil?
Spridare 650cc?
Nytt insug?
Större bromsar?
Krängingshämmare?
Helsats (racekat mm)?

Vad jag tänkt själv:

- Spridare

- Koppling

- Magnetventil

- Dumpventil

- Luftrör inlopp

- Racekat/3" från turbon

- Sen Steg 3 hos GDM vilket ger 322hk. Det plus magnetventil, dumpventil och luftrör bör ge lite mer än 322hk sen? Kanske 335hk?


Vore evigt tacksam för tips och råd, är inte så kunnig men vill ha en rolig bil...


Mer info om bilen här: https://www.garaget.org/?car=396733
#1198872
Spridare + 3" downpipe med katalysator är ju en bra början om man ska jaga effekt. Kopplingen kommer ju att behöva uppgraderas för att hålla i längden. Lite osäker, men en bränslepump med högre flöde skulle säkert vara fint. Magnet- och dumpventil är ju inga saker som direkt ger effekt, men för hållbarhetens skull så är det vettigt att uppgradera.

Sen beror det ju på vad man tänker sig framåt, för 20.000 är inte så mycket pengar om man ska börja jaga effekt och gärna även förbättra vägegenskaper / bromsar.
#1199178
När det står "3" avgassystem från turbon" så menas det med framrör och racekat? Har som sagt redan en halvsats. Ni ser ju själva hur novis jag är på detta... :shock:

Har bestämt mig för:

- Koppling

- Coilovers

- Dumpventil

- Spridare (redan beställda)

- Däck + fälg (redan beställda)

- Sen då det som krävs då optimeringsfirman kräver "3" avgassystem från turbon." för att göra den optimeringen jag vill ha.


Om någon skulle kunna bena ut för mig om detta jag länkar till räcker så vore jag grymt tacksam!

Koppling. Då är det en kopplingssats som räcker för att den ska hålla? Sachs t ex som denna? Vad är skillnaden på den och denna förutom priset?

Coilovers, har förstått att man inte ska köpa nåt skit från Kina. Har hittat på ebay H&R från Tyskland. Finns två olika, står inte vad skillnaden är. Men läst innan och förstått att det är beroende på om vikten fram är över eller under 1000kg?

Någon som vet vilket det ska vara (alltså vad min framvagn väger) till en Volvo C30 T5 (2006-2007) vet inte vilken av årsmodellerna det är då det står olika när jag kollar min.

Sen då sist men inte minst vad "3" från turbon" innebär och vad jag behöver komplettera för att få det till min redan monterade halvsats från jt-tuning.


Tack som fan!
#1199197
Marooned skrev:När det står "3" avgassystem från turbon" så menas det med framrör och racekat? Har som sagt redan en halvsats.


Ja. Du kan komplettera din halvsats med delarna som skiljer mot en helsats. I detta fall framför + katalysator och kanske en bit rör. Men det kan JT svara på.
Marooned skrev:Koppling. Då är det en kopplingssats som räcker för att den ska hålla? Sachs t ex som denna? Vad är skillnaden på den och denna förutom priset?
Satsen från KL är med stor sannolikhet klenare än du har idag och kommer i så fall brinna upp omgående. Den från atech orkar långt mycket mer och kommer orka med ifall du i framtiden kommer på att du vill jaga mot 400hk. Lite mer tungtrampad, men det är en smäll man får ta om grejerna ska hålla bättre.
Marooned skrev:Coilovers, har förstått att man inte ska köpa nåt skit från Kina. Har hittat på ebay H&R från Tyskland. Finns två olika, står inte vad skillnaden är. Men läst innan och förstått att det är beroende på om vikten fram är över eller under 1000kg?

Någon som vet vilket det ska vara (alltså vad min framvagn väger) till en Volvo C30 T5 (2006-2007) vet inte vilken av årsmodellerna det är då det står olika när jag kollar min.
Vikten fram ska finnas med på en skylt i motorrummet. I instruktionsboken brukar det stå vart den skylten sitter och hur den ska tydas.
#1199516
Marooned skrev:Har en C30 T5 (2007) som redan är optimerad av GDM till 278hk. Jag har sedan dess monterat ny intercooler från do88 och en halvsats från JT-tuning.

Jag har en budget på ca. 20,000kr att nu förbättra den ännu mer med nya delar. Vad skulle ni köpa för delar för bäst effekt och optimering?

Koppling?
Magnet och dumpventil?
Spridare 650cc?
Nytt insug?
Större bromsar?
Krängingshämmare?
Helsats (racekat mm)?

Vad jag tänkt själv:

- Spridare

- Koppling

- Magnetventil

- Dumpventil

- Luftrör inlopp

- Racekat/3" från turbon

- Sen Steg 3 hos GDM vilket ger 322hk. Det plus magnetventil, dumpventil och luftrör bör ge lite mer än 322hk sen? Kanske 335hk?


Vore evigt tacksam för tips och råd, är inte så kunnig men vill ha en rolig bil...


Mer info om bilen här: https://www.garaget.org/?car=396733
Räcker det inte med 278 hk i en C30. :D

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]