I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1117159
Nexus skrev:Ska bli intressant se vad du får för siffror, jag gissat runt 240 hk. Sen beror det på på en de kör bara en snabb pull eller flera gånger för se om effekten är bestående, vad hör hört kan man trixa lite med hur man mäter effekten.
Hade nog gissat på nåt mer i stil med 220hk/330nm i maskin. Turbon bromsar långt innan det mesta andra. Det finns mycket som kan påverka resultatet av bromsningen. Temperaturer, motstånd, vilken sorts bänk det är, hur många pull man gör och en massa annat inverkar. Du kan ju köra en bil i 3 olika bänkar och få 3 olika resultat.
Nexus skrev:Skulle vilja testa min V70 som har 3" downpipe och steg 3 mjukvara. De säger ca 265 med det betvivlar jag med sen det lilla 13t aggregatet. Är sugen på 19t aggregat, nyare grenrör och montera mina blå spridare men en mappning skulle kosta 8000 så jag funderar fortfarande om det är värt pengarna :roll:
13C är väl specificerat till 235 har jag för mig. Men jag är inte säker på den punkten. Har man inga väldiga effektambitioner är 16T ett vettigare val. Tillsammans med ljusblå spridare en så pass vanlig kombination för kanske 5 år sedan att det ska finnas färdig mjukvara till det från Autotech.
av jantt
#1117791
Så har den været på rullefelt og resultat : 257,5 HK og 366,8 Nm
av jantt
#1121957
Synes ikke optrækket er så hurtig de første 10-20 m (850 NA var hurtigere)
Tænker at 3" downpipe skulle få turbo snurre hurtigere ?
Kan ikke se den findes til LPT, men kun til T5 ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1122187
Downpipe och grenrör kommer ju kunna förbättra flödet, men samtidigt så är ju original avgashus på turbon väldigt litet och stryper ju flödet och ökar mottrycket. Och att få upp trycket fortare på ettan direkt från att bilen börjar röra sig utan lite mer invecklade ombyggnationer kan bli knepigt.
Finns nackdelar med att bygga upp trycket för fort också. JT och Ferrita har väl downpipe till alla 3 varianterna av avgashus. Finns kanske fler som också har.
av jantt
#1122233
Har skrevet med Vivaperformance og de siger at deres downpipe kan bruges til både HPT og LPT uden at bruge software.
Ved ikke hvorfor BSR siger kun til T5 HPT og at man skal have ny software.
Efter hvad jeg læser og får at vide så vil 3" downpipe få turboen at spole hurtigere og man ikke får ventetiden på turbo slår til.
Jeg er ikke ude efter flere HK, men at få hurtigere response og bilen hurtigere fra start.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1122434
Klart att det går att köra med större downpipe utan att byta mjukvara. Men då får man vara beredd på att man kanske inte får ut allt som går ur hårdvaran istället. Med större downpipe kommer du nog få lite högre laddtryck men också kunna bygga upp laddtrycket fortare. Problemet är när man bygger upp trycket fortare eller ökar det så hamnar man i områden i mapparna som inte nödvändigtvis är gjorda för det. I regel klarar styrsystemet av att reglera ändå, men det tycker inte om det. Med ny mjukvara så har man rätt bränsle-, tänd- och laddtryckskurvor och kan få ut lite mer effekt på ett säkrare sätt. Och det är väl av den anledningen BSR säger att man ska ha ny mjukvara. I slutänden får ju var och en göra en avvägning mellan vad som fungerar och vad som är den optimala lösningen.

3" downpipe kommer att förkorta tiden det tar att bygga upp trycket, men hur mycket kan variera beroende på körförhållandena. Så responsen kommer att bli bättre, men om det blir så mycket bättre från stillastående är lite svårare att svara på. Där är det så många fler saker som spelar in. Varvtal, däck, fälgar och fjädring inverkar då också. Och så har ju en turbomaskin handikapp av att grundeffekten i regel är låg. Och på en gatbil så har man ju i regel ingen launch control så man kan bygga upp trycket redan innan man drar iväg.
av jantt
#1122595
Viva siger ingen software og BSR siger der skal.
Har bedt BSR DK høre BSR i Sverige om det kan laves en software.

Katalysator og lamdasonde er samme på LPT og HPT, så montering er ikke noget problem.

Har tunet fra 193 HK til 257 HK, men er optrækket ikke hurtigt har kræfter ikke nogen betydning for mig.

Min 850 NA som jeg fik fra 170 HK til 193 HK var hurtig i optrækket, men ikke over længere strækning hvor min C70 er hurtigere.
av jantt
#1126868
Har nu monteret BSR 3" downpipe med race katalysator og software.
Det hjalp ! Nu er der kommet ryk i optrækket :)

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]