Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#764742
Körmönster och behov ändras ibland så min tänkta S80 V8 fick bli något annat. Slog till på en V60 T3 istället och det har jag inte ångrat. Kanske inte samma motorljud men gott om andra kvaliteter.

Bild
Bild
Bild

Tänkte främst dela med mig av lite erfarenhter, tycker det har varit rätt dåligt med detta i pressen. Allt som testas är ju snikutrustade D2or eller topputrustade D5or. Inga mellanutrustade bensinare direkt.

Saker jag gillar
- Att motorn är helt knäpptyst i konstant fart under 150 km/h. Fortare åker jag inte numera och det är få fyror som lever upp till detta.
- Styrkänslan. Något lugnare än BMW och med riktigt bra precision. HELT annorlunda än V70II och tidigare modeller. V70N/S60 exempelvis känns som en död fisk.
- Fjädringskomforten. Vet inte om jag har sportchassie eller komfortchassi men hårdheten är perfekt.
- Sensus. Jämfört med exempelvis E91 (som jag ägt 2 och som var på tapeten igen) känns exempelvis displayer 10 år nyare. Jag har stora skärmen (ej navi) och pixeltätheten går inte att jämföra. BMWn (och även Tiguanen jag hade innan som hyrbil) känns som gamla klockradios i displayer. Skitsak kan vissa tycka, och även jag i vissa trådar tidigare, men det har betydelse för känslan.
- Förbrukningen. Än så länge inte tankat så mycket men ligger mellan 0,7-0,8 per mil. Nästan i nivå med vissa dieslar.
- Vridmomentet på låga varv. Mjukt skönt drag från 1500rpm.
- Försäkringskostnaden. Den billigaste bilen jag ägt någonsin på den fronten. 5500 helförsäkrat i sthlm är hälften av BMW.
- Att öppna med Keyless. Nycklar känns helt plötsligt väldigt 1995.
- Förarstolen. Lagom hård, lagom skålad.
- Aktiva farthållaren när man ligger bakom någon i samma fil (se uppföljning minus)
- Tonade rutor. Har man barn är det ett måste. Temperaturen i bilen känns 10 grader lägre när inte solen ligger på. ACn behöver inte blåsa på alls samma sätt.


Saker jag inte gillar
- City Safety, fattar inte poängen. Ibland lyser det rött när man ligger nära en bil, ibland inte. Ibland lyser det rött när avståndet till och med ökar. Är helt förvirrad vad den försöker säga mig.
- Lane Departure Warning, om man behöver det ska man inte sitta bakom en bilratt överhuudtaget. Fullständigt trams.
- Motorljudet och gången på höga varv. Motorn känns närmast svimfärdig och låter därefter. Lockar inte till aktiv körning eller varvning. Fast det är inte vad jag ville ha heller.
- Att Keyless får fnatt när man tvättar bilen. Den låser upp och låser 5 gånger i minuten. Känns inte färdigutvecklat.
- Bältesvarnaren. Att den fortfarande piper innan man åker iväg eller när bilen står still är som att ha med Gestapo i bilen. Jag har inte bälte oftare på grund av den här skiten utan blir bara förbannad. TA BORT JUNKET!
- Aktiva farthållaren på motorväg. Lägsta avstånd är för långt vilket får till följd att när jag precis tänkt byta bil till vänster vid omkörning så slår bilen i bromsen.
- Aktiva farthållaren vid omkörning. När man byter från att ha legat bakom en bil med lägre hastighet och går till vänster för att köra om så tar det för lång tid innan bilen gasar igen.

Framtidsplaner
Mycket få. Jag är usel på att behålla bilar så därför är det inte läge att plöja ner stora mängder pengar på dem. Om Polestar får för sig att ha någon slags kampanj kanske jag slår till på en chippning eller om jag snubblar över ett par snygga 18". Någon form av rekond kanske också.
#764750
Välkommen in i bensinskaran, visst är det rätt trevligt med bensinare iaf, kan ju dra den hur lååååång som helst på växlarna. tycker T3 i V60 är helt ok, T4 är riktigt kul.

Chippa den vetja, då får du en sjukt kul kärra.
#764752
Droopy skrev:Chippa den vetja, då får du en sjukt kul kärra.
Kommer Polestar på kampanj så kanske, men det är inte värt 9200 spänn. Det är bara effekten som ökar inte vridet så känslan är nog främst bättre drag på toppvarv.
#764978
Kul, grattis får man väl ändå säga! Håll oss uppdaterade här, jag får känslan av att du är ganska saklig i dina uttalanden. ;)
Suktar nämligen själv efter en V60 T3 (motorvalet mest pga priset även fast jag hoppas att även de större blir billigare nu när nya modellerna kommer ut), men jag behåller vår V50 ett tag till.
Vad är årsskatten på kärran? Försäkringen såg ju högst trevlig ut tycker jag, bor själv i Stockholm och betalar nog tillochmed lite mer än så för min V50 1.8F.
#764996
Årsskatten ligger nånstans runt 1100kr, har inte fått någon faktura än dock.
Ja försäkringen är verkligen nästan gratis om man jämför med andra nyare modeller av samma typ.

edit: Skatten är exakt 1120kr.
#764999
Oj! Även den var ju verkligen billig, betalar 930kr nånting för min "miljöbil". Undra hur T4F ligger till.
Än så länge, nöjd med bilen trots en del minuspunkter (som förvisso vägs upp av en hel del plus)?
#765367
T4F:en kostar 750kr i skatt och dom nya är skattefria i 5 år. :)
#765380
...och för mellanskillnaden mot en ny T4F kan jag skatta bilen i 325 år. :D

Bokade tid för service idag. Lite trist att behöva göra det så snart efter köp men lampan är tänd så då är det bara att göra. Skickade förfrågningar till Bilia, Mekonomen, Meca och Upplands Motor. Den enda som hörde av sig var Upplands Motor! Varför har man funktionalitet på en sajt om man inte tänker leva upp till den? Sånt gör mig riktigt sur. Eftersom kundmottagaren (Upplands Motor Hammarby) dessutom var supertrevlig så kollade jag inte ens upp några alternativ utan bokade direkt utan prisjämförelse.

Nån som förresten vet hur man ändrar bil i "Min Volvo" på Volvocars? Enligt Min Volvo äger jag fortfarande min V70 3.2. Den sålde jag för två år sedan... Vill veta utrustningen i min bil, framförallt om den har komfortchassi eller ej. Dessutom vore det kul att veta vilken färg det är.
#765436
andreas_lofgren skrev:Saker jag inte gillar
- City Safety, fattar inte poängen. Ibland lyser det rött när man ligger nära en bil, ibland inte. Ibland lyser det rött när avståndet till och med ökar. Är helt förvirrad vad den försöker säga mig.
Det är inte city safety -- det är collision warning som lyser. Du kan ställa in känsligheten om du tycker den blinkar för mycket. För mig fungerar dock collision warning tillräckligt bra för att rekommendera dig att fundera över ditt avstånd till bilen framför. Det är garanterat inga 3 sekunder. :wink:
andreas_lofgren skrev: - Lane Departure Warning, om man behöver det ska man inte sitta bakom en bilratt överhuudtaget. Fullständigt trams.
Vid vanlig körning håller jag med dig. Med det händer att folk somnar bakom ratten -- och då kan den vara bra.
andreas_lofgren skrev: - Aktiva farthållaren på motorväg. Lägsta avstånd är för långt vilket får till följd att när jag precis tänkt byta bil till vänster vid omkörning så slår bilen i bromsen.
- Aktiva farthållaren vid omkörning. När man byter från att ha legat bakom en bil med lägre hastighet och går till vänster för att köra om så tar det för lång tid innan bilen gasar igen.
Förstår dig här -- och det går inte ens att slå av den, vilket är ännu mer irriterande på vintern när radarn är täckt av snö. Då är alternativer att stanna var 10 km eller köra utan farthållare.

Även om den inte är perfekt så tycker jag ändå bra om min aktiva farthållare. Speciellt när det är mycket trafik. Den fungerar för mig bra så fort du kommer över krypkörningshastighet och inte byter fil alltför ofta.
#765499
Malmstroem skrev:
andreas_lofgren skrev:Saker jag inte gillar
- City Safety, fattar inte poängen. Ibland lyser det rött när man ligger nära en bil, ibland inte. Ibland lyser det rött när avståndet till och med ökar. Är helt förvirrad vad den försöker säga mig.
Det är inte city safety -- det är collision warning som lyser. Du kan ställa in känsligheten om du tycker den blinkar för mycket. För mig fungerar dock collision warning tillräckligt bra för att rekommendera dig att fundera över ditt avstånd till bilen framför. Det är garanterat inga 3 sekunder. :wink:
Jag förstår ändå inte nyttan. För jag kan verkligen ligga EXAKT lika nära två olika bilar och den ena gången lyser lamporna och inte den andra. Samma hastighet, samma avstånd ??:-/ En enda gång har den börjat blinka och tjuta och det var på en kurvig grusväg när två gångare gick vid sidan av vägen, hade jag åkt rakt fram hade jag kört på dem. Men vägen svängde ju...

En annan sak jag funderat över är BLIS. Jag gillar varningen men även om den lyser och jag börjar blinka för filbyte så varnar den inte? Jag trodde den skulle pipa om jag riskerade att köra på någon.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]