- tis 25 jun 2013, 20:54
#764742
Körmönster och behov ändras ibland så min tänkta S80 V8 fick bli något annat. Slog till på en V60 T3 istället och det har jag inte ångrat. Kanske inte samma motorljud men gott om andra kvaliteter.
Tänkte främst dela med mig av lite erfarenhter, tycker det har varit rätt dåligt med detta i pressen. Allt som testas är ju snikutrustade D2or eller topputrustade D5or. Inga mellanutrustade bensinare direkt.
Saker jag gillar
- Att motorn är helt knäpptyst i konstant fart under 150 km/h. Fortare åker jag inte numera och det är få fyror som lever upp till detta.
- Styrkänslan. Något lugnare än BMW och med riktigt bra precision. HELT annorlunda än V70II och tidigare modeller. V70N/S60 exempelvis känns som en död fisk.
- Fjädringskomforten. Vet inte om jag har sportchassie eller komfortchassi men hårdheten är perfekt.
- Sensus. Jämfört med exempelvis E91 (som jag ägt 2 och som var på tapeten igen) känns exempelvis displayer 10 år nyare. Jag har stora skärmen (ej navi) och pixeltätheten går inte att jämföra. BMWn (och även Tiguanen jag hade innan som hyrbil) känns som gamla klockradios i displayer. Skitsak kan vissa tycka, och även jag i vissa trådar tidigare, men det har betydelse för känslan.
- Förbrukningen. Än så länge inte tankat så mycket men ligger mellan 0,7-0,8 per mil. Nästan i nivå med vissa dieslar.
- Vridmomentet på låga varv. Mjukt skönt drag från 1500rpm.
- Försäkringskostnaden. Den billigaste bilen jag ägt någonsin på den fronten. 5500 helförsäkrat i sthlm är hälften av BMW.
- Att öppna med Keyless. Nycklar känns helt plötsligt väldigt 1995.
- Förarstolen. Lagom hård, lagom skålad.
- Aktiva farthållaren när man ligger bakom någon i samma fil (se uppföljning minus)
- Tonade rutor. Har man barn är det ett måste. Temperaturen i bilen känns 10 grader lägre när inte solen ligger på. ACn behöver inte blåsa på alls samma sätt.
Saker jag inte gillar
- City Safety, fattar inte poängen. Ibland lyser det rött när man ligger nära en bil, ibland inte. Ibland lyser det rött när avståndet till och med ökar. Är helt förvirrad vad den försöker säga mig.
- Lane Departure Warning, om man behöver det ska man inte sitta bakom en bilratt överhuudtaget. Fullständigt trams.
- Motorljudet och gången på höga varv. Motorn känns närmast svimfärdig och låter därefter. Lockar inte till aktiv körning eller varvning. Fast det är inte vad jag ville ha heller.
- Att Keyless får fnatt när man tvättar bilen. Den låser upp och låser 5 gånger i minuten. Känns inte färdigutvecklat.
- Bältesvarnaren. Att den fortfarande piper innan man åker iväg eller när bilen står still är som att ha med Gestapo i bilen. Jag har inte bälte oftare på grund av den här skiten utan blir bara förbannad. TA BORT JUNKET!
- Aktiva farthållaren på motorväg. Lägsta avstånd är för långt vilket får till följd att när jag precis tänkt byta bil till vänster vid omkörning så slår bilen i bromsen.
- Aktiva farthållaren vid omkörning. När man byter från att ha legat bakom en bil med lägre hastighet och går till vänster för att köra om så tar det för lång tid innan bilen gasar igen.
Framtidsplaner
Mycket få. Jag är usel på att behålla bilar så därför är det inte läge att plöja ner stora mängder pengar på dem. Om Polestar får för sig att ha någon slags kampanj kanske jag slår till på en chippning eller om jag snubblar över ett par snygga 18". Någon form av rekond kanske också.
Tänkte främst dela med mig av lite erfarenhter, tycker det har varit rätt dåligt med detta i pressen. Allt som testas är ju snikutrustade D2or eller topputrustade D5or. Inga mellanutrustade bensinare direkt.
Saker jag gillar
- Att motorn är helt knäpptyst i konstant fart under 150 km/h. Fortare åker jag inte numera och det är få fyror som lever upp till detta.
- Styrkänslan. Något lugnare än BMW och med riktigt bra precision. HELT annorlunda än V70II och tidigare modeller. V70N/S60 exempelvis känns som en död fisk.
- Fjädringskomforten. Vet inte om jag har sportchassie eller komfortchassi men hårdheten är perfekt.
- Sensus. Jämfört med exempelvis E91 (som jag ägt 2 och som var på tapeten igen) känns exempelvis displayer 10 år nyare. Jag har stora skärmen (ej navi) och pixeltätheten går inte att jämföra. BMWn (och även Tiguanen jag hade innan som hyrbil) känns som gamla klockradios i displayer. Skitsak kan vissa tycka, och även jag i vissa trådar tidigare, men det har betydelse för känslan.
- Förbrukningen. Än så länge inte tankat så mycket men ligger mellan 0,7-0,8 per mil. Nästan i nivå med vissa dieslar.
- Vridmomentet på låga varv. Mjukt skönt drag från 1500rpm.
- Försäkringskostnaden. Den billigaste bilen jag ägt någonsin på den fronten. 5500 helförsäkrat i sthlm är hälften av BMW.
- Att öppna med Keyless. Nycklar känns helt plötsligt väldigt 1995.
- Förarstolen. Lagom hård, lagom skålad.
- Aktiva farthållaren när man ligger bakom någon i samma fil (se uppföljning minus)
- Tonade rutor. Har man barn är det ett måste. Temperaturen i bilen känns 10 grader lägre när inte solen ligger på. ACn behöver inte blåsa på alls samma sätt.
Saker jag inte gillar
- City Safety, fattar inte poängen. Ibland lyser det rött när man ligger nära en bil, ibland inte. Ibland lyser det rött när avståndet till och med ökar. Är helt förvirrad vad den försöker säga mig.
- Lane Departure Warning, om man behöver det ska man inte sitta bakom en bilratt överhuudtaget. Fullständigt trams.
- Motorljudet och gången på höga varv. Motorn känns närmast svimfärdig och låter därefter. Lockar inte till aktiv körning eller varvning. Fast det är inte vad jag ville ha heller.
- Att Keyless får fnatt när man tvättar bilen. Den låser upp och låser 5 gånger i minuten. Känns inte färdigutvecklat.
- Bältesvarnaren. Att den fortfarande piper innan man åker iväg eller när bilen står still är som att ha med Gestapo i bilen. Jag har inte bälte oftare på grund av den här skiten utan blir bara förbannad. TA BORT JUNKET!
- Aktiva farthållaren på motorväg. Lägsta avstånd är för långt vilket får till följd att när jag precis tänkt byta bil till vänster vid omkörning så slår bilen i bromsen.
- Aktiva farthållaren vid omkörning. När man byter från att ha legat bakom en bil med lägre hastighet och går till vänster för att köra om så tar det för lång tid innan bilen gasar igen.
Framtidsplaner
Mycket få. Jag är usel på att behålla bilar så därför är det inte läge att plöja ner stora mängder pengar på dem. Om Polestar får för sig att ha någon slags kampanj kanske jag slår till på en chippning eller om jag snubblar över ett par snygga 18". Någon form av rekond kanske också.
Åker: Tesla M3 AWD LR och BMW 335CiA M-Sport cabriolet
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i