Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1145840
Jag har bytt tillbaka till glödlampor i min. En av 4 LED slocknade, så då bytte jag ut alla till glödlampor. :)
Lucif3r skrev:Slutsatsen av det hela då... Ja, vad tusan volvo hade sniffat när dom designade belysningen av ECC-panelen är en gåta... Troligen samma skit dom hade sniffat när dom bestämde sig för att polvända bakre taklamporna :roll:
Jag är nöjd med resultatet dock :-)-)
Var nog samma sak de hade sniffat när sargen runt stereon skulle monteras. Fast eftersom vissa av dessa ECC-enheter kan sitta ut av bara helvete, så kanske det behövs många skruv för att inte bryta sönder sargen... :roll: :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1319664
Ja, bilfasen gick igenom i år igen :-D
... Dock inte helt smärtfritt. Avgasvärdena var precis på gränsen, vilket gav mig mycket huvudkli på vägen hem, då avgasvärdena fram tills nu bara blivit bättre och bättre för varje år... Det fick dock sin förklaring när jag klev ur hemma, hela ändröret släpade nästan i backen :-o Bes. mannen hade tydligen lyckats slå hål i det utan att själv märka det, snacka om tur i oturen.

Vid närmare inspektion så hade röret spruckit på ovansidan, och rasade i småbitar när man petade på det. Dessutom upptäckte jag, efter att jag skrapa bort X antal års beläggning, att det inte var första gången systemet rostat sönder på den biten, då orginalsystemet var avkapat strax bakom bakaxeln och skarvat 3(!) gånger på vägen till ändröret, en längd på ca 50cm. Det gjorde ju iofs reparationen lite enklare för mig, bara slita bort det som var kvar av dessa "lagningar" och sätta på ett nytt fräsht rör, utan trehundrasjutioelva skarvar. :p

Upptäckt nr 2 var att ändröret hade 2" anslutning och inte 2.5" som det ska vara. Dumt nog mätte jag inte det innan jag köpte rören(inget man direkt räknar med), så nytt ändrör måste inhandlas också - denna gång med 2.5" anslutning! Fram tills dess så lämade jag kvar en extra bit av nya röret som får agera ändrör tillsvidare. Inte direkt snyggt, men samtidigt inte lika iögonfallande som total avsaknad av ändrör.
Jag är inte jätte-insatt i avgassytem osv, men jag misstänker att övergången från 2.5" till 2" vid ändröret kan ha medverkat till att röret rostat och spruckit, det blir ju ändå rena rama strypningen.
Resten av systemet ser fräsht ut iaf.

Lite tråkigt att upptäcka sånna där saker, men är både förvånad och imponerad att bilen öht. klarade avgasprovet med ett så risigt och läckade rör. Ska bli kul att se avgasvärdena nästa år :)

I övrigt händer inget intressant med bilen, inga reparationer har behövts(förutom avgassystemet nu då), den bara tuffar på.

Det som ska göras snart™ är att byta displayen till arduinon. Uppenbarligen tål inte en 100kr's OLED från ebay att visa samma sak under en längre period :D, mycket burn-in och halv-döda pixlar har samlats. Ska även ändra mjukvaran så displayen stänger av sig helt 5-10min efter man stängt av bilen. Så här i efterhand borde jag ju tänkt på det från början... Finns ju noll och ingen anledning till att ha displayen lysande 24/7 när bilen är parkerad och ingen jäkel är i närheten. Tänkte göra så att displayen slår på sig när man vrider på tändningen och/eller trycker på navigeringshjulet, och stänger av sig 5-10min efter att tändingen stängs av/5-10min efter senaste input.
av virtq
#1320268
Gratulerar!
Vår S70 2.5T gick igenom med blanka papper i år faktiskt. Har tidigare varit lite strul med parkeringsbromsen som kärvar ihop. Det var faktiskt lite problem med avgasvärdena för oss också, men motorn var inte riktigt varmkörd så besiktningsmannen var snäll och gjorde det och genomförde sedan en ny mätning, där den gick igenom galant. Sportkatten tar ju lite mer tid än originalsystemet att komma upp i rätt temperatur, men då det var sambon som tog bilen till besiktningen i år så var det kanske inte självklart för henne..
Hur som helst, riktigt gött att dessa gamla bilar håller ihop så bra, med minimalt underhåll.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1320282
Ja, dom är nästan oförskämt pålitliga :) Dom fel som brukar vara är ofta både lätta och relativt billiga att åtgärda. I stort sett det enda som är ett halvt h-e både jobb-mässigt och prismässigt är fel som kräver att man plockar av växellådan, t ex läckage på packningen bakom svänghjulet...
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 54

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]