Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1553427
Förbrukningen under augusti var 189kWh på 111,8 mil, ger en snittförbrukning på 16,9kWh/100km.
IMG_5568.jpeg
IMG_5568.jpeg (2.35 MiB) Visad 1425 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1553539
Du får nog hålla hårt i den där bilen, det ser inte ut att gå att bygga en ny GLB/EQB längre.. Om det inte är en facelift på g?
#1553544
fjohan82 skrev:Du får nog hålla hårt i den där bilen, det ser inte ut att gå att bygga en ny GLB/EQB längre.. Om det inte är en facelift på g?
Facelift på gång!!
2024 får några mindre uppgraderingar, varav den bästa är att det nu går att montera drag på bilen. Fyrhjulsdrivna får dessutom en hög dragvikt, tvåhjulsdrivna några 100 kg mindre. Annan ratt, fler färger på inredning, den dekorativa innerbelysningen ändra, grillen blir mer lik EQE och EQS, bakljusen får stjärnor också, längre räckvidd, och så var det några fler saker.

Jag är övertygad om att denna bil passar alla, även dig, bättre än en Tesla M3 Y, eller vad dom nu heter. Helt övertygad!!! :-D :-D
av Mike123
#1553885
Superbra tråd. Jag står just i kvalet o välja ny leasingbil o himla bra att jag hittade denna information. Jag har en C40 men ”råkade” provköra en EQB och gillade den skarpt. Lite som en högre Volvo V70 med sitt lite kantiga utseende. Jag har bokat en bil som verkar vara rätt lik din version, AMG line i cosmossvart. Behöver ge säljaren besked troligen senare idag så det blir nog en beställning. Uppdateringen som kommer har iofs drag som viktigast nyhet men den har också haptiska knappar på ratten som jag inte alls gillar samt de har tagit bort pekplattan med handledsstöd på mittkonsolen. Så några försämringar tycker jag.
Men superkul att få bekräftat det jag tycker, att EQB verkar vara en kanonbil!
av MichaelP
#1553906
Ska tilläggas att jag har provkört en Tesla Model Y med AWD men oj så trist inredning den har, även om den charmade först med sin speed och hur lätt den var att köra. Men den kändes väldigt ljus inuti dvs en varm solig sommardag undrar jag hur trevligt det blir, tveksamt. Samt EQB kändes mer stabil, lugn och harmonisk samt väldigt trevlig inredning. Sen vet jag inte om man vill sponsra Elon Musk heller eller Kinesiska staten. Mercedes EQB är lite mer oklart vem man sponsrar, men Ungern verkar tillverka de som går till Sverige, något bättre alltså. :-)
#1553938
Kul att fler gillar EQB. :-) Jag gillar hur harmonisk bilen är när man kör den. Bilen tillverkas mycket riktigt i Ungern, och det gäller alla bilar för den Europeiska marknaden. Har för mig, men är inte säker, att den även tillverkas i USA.

@Mike123. Jag giller inte borttagningen av pekplattan och även snabbknapparna (antar att även dom försvinner) vid sidan om handledsstödet och ändringen av rattknapparna. Nu har jag även kört EQS och EQE med samma ratt som EQB nu ska få. I början kändes det inte bra, men det fungerar ändå hyfsat. När jag kom tillbaka till min egen bil så kändes som jag var hemma igen. :-D
Efter ytterligare körningar med bilarna med nya ratten så skulle jag ändå kunna vänja mig vid den.

Tänk då hur det ska vara att köra Tesla som från och med 2024 års modeller på 3 och Y inte kommer att ha en BLINKERSSPAK!!!! Knappar i ratten blir det. Det i rondeller blir nog en upplevelse som innebär att det inte kommer att bli blinkning ut ur rondeller av förarna i dom bilarna. Hur kan det ens vara lagligt? Allt för att spara pengar, eller varför?
av MichaelP
#1553951
Det blev en beställning av en EQB till slut, verkar vara en av de sista EQB 300 4-Matic AMG line i denna årsmodell. De som finns kvar verkar vara mest utan AMG och då är de oftast inte så väl utrustade. Leverans i början av november så rätt snabb leverans. Det går alltså inte att beställa/konfigurera nya utan man får ta av det som redan är beställt centralt av Mercedes. Men denna var på pricken rätt i färg och utrustning, skulle inte vilja ändra nåt på den.

Har noterat hur media vinklar synen på bilar just när det gäller elbilar, de viktigaste faktorerna verkar vara dels hur snabb acceleration en bil har samt hur snabbt kan de ladda till fullt batteri och hur långt kommer man på ett fulladdat batteri. För de flesta av oss är det ganska ointressant alla dessa faktorer. Visst de som reser i tjänsten som säljare eller liknande eller som gör flera långresor varje år är det kanske intressant men ärligt talat reser man fler än 3-4 gånger per år längre än 40 mil? Samt att ta ett stopp på 30 minuter på dessa få resor är ju bara skönt. Det är ju hur bilen upplevs på vägen som är det väsentliga, så som man jämförde förut innan elbilar kom ut på marknaden. Hur känner man sig när man stiger ur bilen etc.
Det här kanske blev en avstickare från tråden men börjar bli lite trött när man ofta läser i bil tidningar att den snabbaste bilen till 100 km/h är den som får bäst betyg när det räcker gott om den gör 0-100 på 9 sekunder. När det praktiska borde väga avsevärt tyngre, man köper ju inte en bil för att köra rally på allmänna vägar.... Vi får väl se om de skiftar fokus så småningom, Glenn Lindberg på Aftonbladet tycker jag i vart fall är på väg åt rätt håll men ibland kör även han i diket....
#1553960
MichaelP skrev:Det blev en beställning av en EQB till slut, verkar vara en av de sista EQB 300 4-Matic AMG line i denna årsmodell. De som finns kvar verkar vara mest utan AMG och då är de oftast inte så väl utrustade. Leverans i början av november så rätt snabb leverans. Det går alltså inte att beställa/konfigurera nya utan man får ta av det som redan är beställt centralt av Mercedes. Men denna var på pricken rätt i färg och utrustning, skulle inte vilja ändra nåt på den.

Har noterat hur media vinklar synen på bilar just när det gäller elbilar, de viktigaste faktorerna verkar vara dels hur snabb acceleration en bil har samt hur snabbt kan de ladda till fullt batteri och hur långt kommer man på ett fulladdat batteri. För de flesta av oss är det ganska ointressant alla dessa faktorer. Visst de som reser i tjänsten som säljare eller liknande eller som gör flera långresor varje år är det kanske intressant men ärligt talat reser man fler än 3-4 gånger per år längre än 40 mil? Samt att ta ett stopp på 30 minuter på dessa få resor är ju bara skönt. Det är ju hur bilen upplevs på vägen som är det väsentliga, så som man jämförde förut innan elbilar kom ut på marknaden. Hur känner man sig när man stiger ur bilen etc.
Det här kanske blev en avstickare från tråden men börjar bli lite trött när man ofta läser i bil tidningar att den snabbaste bilen till 100 km/h är den som får bäst betyg när det räcker gott om den gör 0-100 på 9 sekunder. När det praktiska borde väga avsevärt tyngre, man köper ju inte en bil för att köra rally på allmänna vägar.... Vi får väl se om de skiftar fokus så småningom, Glenn Lindberg på Aftonbladet tycker jag i vart fall är på väg åt rätt håll men ibland kör även han i diket....
Kul att det blev en EQB!! Hoppas du blir lika nöjd som jag är. Då blir det väl med ”samma” ratt som jag har? Och då även med likadan mittkonsoll? Eller blir det med dom nya specifikationer enligt 2024 års model? Tog du också elstolspaketet?

Vore kul om du också startar en garagetråd när du fått din bil.

Du har samma inställning till laddtid, räckvidd, effekt och acceleration som mig. Andra gör andra val och köper efter sina behov.
av MichaelP
#1553983
Jo det är samma ratt och mittkonsol som du har och inte den nya faceliften. Enligt Mercedes ska prislistor etc komma nån gång i oktober för faceliften men det finns nog en risk att leverans kan dröja en bit in på nästa år och när skillnaderna är så små mellan denna och facelift där dragkroken är det mest väsentliga så valde jag denna årsmodell. Min fru har bil med dragkrok och jag brukar använda min nuvarande bil med dragkrok max 3-4 ggr per år.. men visst hade det varit bra att ha...

Vad innebär en garagetråd?
#1553996
MichaelP skrev:Jo det är samma ratt och mittkonsol som du har och inte den nya faceliften. Enligt Mercedes ska prislistor etc komma nån gång i oktober för faceliften men det finns nog en risk att leverans kan dröja en bit in på nästa år och när skillnaderna är så små mellan denna och facelift där dragkroken är det mest väsentliga så valde jag denna årsmodell. Min fru har bil med dragkrok och jag brukar använda min nuvarande bil med dragkrok max 3-4 ggr per år.. men visst hade det varit bra att ha...

Vad innebär en garagetråd?
Denna avdelningen av forumet heter Garaget. Denna tråd du nu skriver i handlar om min Mercedes EQB, och där väljer jag vad jag vill skriva och förmedla om min bil. Jag välkomnar alla diskussioner och frågor om denna bil som, enligt forumets regler, fortgår så länge jag vill och äger bilen. När bilen sälj kommer tråden att låsas och vidare diskussioner är slut.

Så du startar en egen tråd här i Garaget där du förmedlar vad du vill om din bil. Jag har haft trådar här om mina tidigare bilar som varit en V60 T3 2012 och en XC60 T5 2017.
Själv så läser jag alla trådar här i Garaget, vilket ger mig bra info och tips om lite av varje samt vad som pågår med forumets medlemmars bilar. Som du kan se så handlar inte alla trådar om olika Volvos.

Men det bestämmer du själv om det är något du vill och orkar. Jag skulle gilla det!
I vilket fall som helst så håll mig uppdaterad om din kommande bil och om du har några frågor så kanske jag kan ge dig någon info. :-D :-D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]