Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av MichaelP
#1554092
Jag får se när jag fått bilen, inte alls omöjligt att det blir så. Jag får kolla runt vad det är folk publicerar så kanske jag får en bättre idé om vad det skulle kunna vara. Jag har ett garage i vart fall...

Jag tog en screenshot på nya mittkonsolen och jag hoppas det inte är en styrplatta som verkar nersänkt där. Den kommer i så fall samla mycket damm, skräp och smulor. Om det nu är en styrplatta, kanske det är en laddplatta för mobilen...men även den kommer samla skräp.... Den nuvarande lösningen tycker jag verkar smidig, nu har jag bara provkört en EQB 2 ggr men det kändes då som ett bra hjälpmedel så man slipper släppa ögonen på vägen. Vi får se hur det känns när bilen anlänt i okt/nov.
Bilagor
Skärmbild 2023-09-07 222656.png
Skärmbild 2023-09-07 222656.png (1.22 MiB) Visad 2149 gånger
#1555022
Det blev en tvätt i det fina vädret. Tog några nya foton, kan den bli blankare?
IMG_5629.jpeg
IMG_5629.jpeg (1016.98 KiB) Visad 2053 gånger
IMG_5630.jpeg
IMG_5630.jpeg (1.89 MiB) Visad 2053 gånger
Och bilen går fortfarande helt underbart!
#1555032
Betvivlar att den faktiskt kan bli blankare efter att du varit i farten :-)

Vad använder du på den olackerade plasten nedtill?
#1555034
Micce1980 skrev:Betvivlar att den faktiskt kan bli blankare efter att du varit i farten :-)

Vad använder du på den olackerade plasten nedtill?
Tack!

Jag hatar all grå plast runt hjulhus och tröskellådor, tycker det ser hemskt ut. :-o
Vad jag skulle vilja göra är att slipa och spackla all grå plast helt jämt och sedan måla det i bilens färg. Men nu är det ju inte riktigt min bil. :-/

Bland mina bilvårdsprodukter har jag några gamla saker och en av dom är en litersflaska med något som heter Concept Vista. Det har jag använt.
Tror den nya varianten är denna hos Bilvårdsbutiken, det som förut hette Bollnäs bilvård.
CONCEPT VISTA 500ML. https://www.bilvardsbutiken.se/plast-gu ... 69502.html
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1555050
@EbbevonVolvo, Har samma och är toknöjd. Rätt dryg med så definitivt prisvärt. Använder den på hojen med där det finns en del olackad plast, fast där gör det sig bra (r1200 gsa 2016)
#1555120
Det var ett event hos en butik för proffs och privatpersoner här i stan idag. Min Mercedes representant, som har levererat nästan alla bilar till detta företag, ställde ut transportbilar och även deras elbilssortiment. Trevlig tillställning och pratade med säljaren som sålt bil till mig. Fick nu reda på vad som dom lagt på för lackskydd som skall ha en hållbarhetstid på upp till ett år. Själv tyckte jag det var ett riktigt bra skydd som var gratis. Nu har jag lagt på ett nytt men tänkte ändå att det skulle vara bra att veta vad det var. Smartabs Silver One var det. Vet inte om det säljs till privatpersoner.
#1573045
Ett år har jag nu haft bilen. Så sjukt nöjd med den, inga fel eller konstigheter under denna tid. Var in på den första servicen på ettårsdagen. Blev byte av friskluftsfiltret som är av typen med aktivt kol och lite mer luft i vinterhjulen. Har kört med 3 bar som teknikern tyckte var för lågt, så det blev 3,4 bar. Blev även en kontroll av bromsarna så att allt löpte som det ska, slitaget på bromsarna var omätbart. Protokollet hade många kontrollpunkter, där det mesta är onödigt. Datum när första förbandslådan och reparationskittet vid punktering ska bytas ut antecknades i dokumentet. Det som eventuellt kunde vara bra var kontroll av batterilådan och högspänningskablarna.

Nu ingick det ett tre-års serviceavtal med mobilitetsgaranti, eller vad det nu heter i priset. Gissar att det kostar mer än vad det smakar sedan.

1340,6 mil blev det detta året och laddningen enligt laddboxen hemma, på jobbet och snabbladdningarna landade på 2616 kWh.
Detta är då inklusive laddförluster och förvärmningar. Det blir en snittförbrukning under hela året på 1,95 kWh/mil. Enligt mig en helt okay förbrukning med tanke på bilens form, som i princip är som en tegelsten.
Bilen startas alltid hemma i garaget där det är ca 18grader på vintern. Då behövs ingen förvärmning. På jobbet förvärms bilen innan avfärd om det är +5 grader eller kallare.

Detta är min första bil med fyrhjulsdrift och det märks en ofantlig skillnad när man ska iväg från stillastående vid snö och halka. Det blev GoodYear Ultragrip Ice2 dubbfria vinterdäck och dom har varit mycket bra.

Mercedesen har rattpaddlar där man kan ställa in regenerering i tre olika steg (detta gör den på både fram och bakhjul), eller om man vill frirulla vid gasuppsläpp. Med maximal regenerering i halka så går ABS in och minskar regenereringen när den känner att hjulen inte har fäste, så det blir inga sladdar. Detta är ett visst problem på en del elbilar.

Jag och ”tanten” är fortfarande jättenöjda med bilen, för oss är detta helt rätt bil. Går otroligt tyst, sitter skönt, en komfortfjädring som vi gillar, helt enkelt en bil för oss!


.
20240305.JPG
20240305.JPG (1.29 MiB) Visad 439 gånger
Med vinterhjulen.
.
20240228.JPG
20240228.JPG (2.78 MiB) Visad 439 gånger
Tydligen något som verkstäderna börjat med. Skannar mönsterdjupet.
.
20240306.JPG
20240306.JPG (1.97 MiB) Visad 439 gånger
Sommarhjulen ligger polerade och lackbehandlade redo för bättre väder.
#1573068
Förefaller vara en trevlig bil, lurar på om XC60 är rätt för nästa bil men kommer även provköra GLC så kanske byter jag med till merca, vem vet :)

Ser ut som att du håller putsen uppe på denna kärra med förresten. Får man tipsa om den reklamfri nummerskyltshållare där bak?
https://www.mekonomen.se/laslist-skylth ... c-10207427
#1573093
Micce1980 skrev:Förefaller vara en trevlig bil, lurar på om XC60 är rätt för nästa bil men kommer även provköra GLC så kanske byter jag med till merca, vem vet :)

Ser ut som att du håller putsen uppe på denna kärra med förresten. Får man tipsa om den reklamfri nummerskyltshållare där bak?
https://www.mekonomen.se/laslist-skylth ... c-10207427
Den får du verkligen tipsa om! På min XC60 hade jag en reklamfri list.

Nu har jag verkligen inget val, grannen jobbar ju på Ottobil. ;-) Han brukar komma med lite olika Mercedes som jag får provköra, så jag brukar ställa upp vid lite olika evenemang med fram och bortkörning av deras bilar. När grabben flyttade till Malmö i höstas fick jag låna en heleldriven transportbil utan kostnad. :-D

Jag gör gärna reklam för den bilfirman, dom är verkligen trevliga och omtänksamma. De du!! :-)
#1575768
Har lite tid över så det blev en start med att polera och lackbehandla dom avtagna vinterhjulen. Blev tvättade i söndags.
IMG_6841.jpeg
IMG_6841.jpeg (3.4 MiB) Visad 135 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]