Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swede®
#1552178
Njaaa du gör det lite för simpelt, jag har kunskapen att förstå vad du menar men kanske inte alla andra som läser tråden.

Som exempel så finns det flera ingående 12 volt plus, både batt och tändning som skall på rätt stift. Ett flertal jord skall också kopplas in på diverse stift för att få det att fungera.

När det gäller "extra utrustning" som du valde att kalla det så är det mer än AC som den kan kontrollera, på 855 jag skrotade så fanns det en extra luftpump samt EGR för avgasreningen. Det är en s.k "extra utrustning" som du nämner, och styrs av ECU'n.

Om jag skulle gå igenom alla 86 stift så skulle jag säkert hitta fler "extra utrustning" som styrs av ECU'n, nu skriver jag inte detta för att peka finger mot dig utan för att ge mer information åt andra som läser detta.

När jag är färdig med mitt elsystem så kommer jag att göra en pdf med utförlig förklaring på vilka stift i Motronic 4.3/4.4 som måste användas och vad dom går till för att starta motorn, och vilka man kan använda som igentligen inte behövs för en uppstart men kan kopplas ihop med bilens elsystem.
Finns säkert ett redan på nätet någonstans, men jag har inte tid att leta efter det. Jag har efterlyst en sån förklaring på olika ställen men inte hittat något ännu.
.............................................................

Fast adaptera 850-härva till "annan bil" är ju långt ifrån något nytt. Det görs ju "dagligen" med alla T5-byten i 2/7/900-serien t ex. Kopplingsscheman finns via google, pinout för ECU'n finns i VIDA, och google, osv..
När det kommer till att hitta elscheman så är det inte så lätt som du tror, försök att hitta ett Volvo orginal elschema för en 440/460 på nätet utan att spendera pengar för hela VIDA programmet (har redan Volvo orginal 850/s70/v70 schema och en gammal VIDA version med reparationer och reservdelar). Haynes schema suger balle och är värdelösa, har boken så jag vet. Orsaken är ju att ingen har hållt på med "pinouts" på 440/460 modellerna, då finns inget att hitta heller. Men har du VIDA som täcker 460 modellen får du gärna kopiera alla elscheman i en ZIP fil och skicka till mig. Eller skicka en Google länk som INTE innehåller ett Haynes schema.
Användarvisningsbild
av swede®
#1552183
GLIZ skrev:Mhmmm.
Då ska det väl va relativt lätt att leta fram vad man ska koppla och var med "pip" på multimetern. Visst det underlättar med ett schema men då behöver man väl scheman för båda modellerna. Dom som krossat motor, modell och fabrikat tidigare har nog gjort ett eget sök på sladd och stift i kontakterna och sedan "kasserat" det i högen kan behövas en annan gång och då kan ju ett sådant blad komma till pass.
Precis är ju enkelt med en multimeter och kolla vilken kabel som går var, för att sen bara använda krympkontakter. Men jag jobbar inte på det sättet, jag skall intregera båda systemen i orginal kontaktstycken (460)
IMG_20230821_081040_circle.jpg
IMG_20230821_081040_circle.jpg (500.15 KiB) Visad 179 gånger
Här är 460 kontakten som skall vara kvar. Denna kontakt är kopplad till 460'ins ECU härva, kommer att använda själva kontaktstycket från 460 ECU härva men med kablar från 850 härvan. Därav så skulle det vara mycket lättare att använda ett elschema än en multimeter, som ni ser så är det en bra härva som går under brädan.
IMG_20230821_081245.jpg
IMG_20230821_081245.jpg (528.51 KiB) Visad 179 gånger
Här är halva 850 härvan, ECU'n är uppdelad i 2 sektioner A och B. A sektionen styr nästan allt gällande motorn och sektion B styr resten. På bilden är sektion B, motorhärvan sektion A är i stort sett PnP. Som ni ser så har jag rensat bort all gammal kladdig eltejp och kabelhölje, jag kommer att märka upp vilka stift/kablar som skall behållas för att kopplas ihop med 460 härvan.
Största problemet nu är att få tag i ett bra elschema från 460'in, så jag kan få fram vilka stift som går var i kontaktstycket som ni såg i första bilden.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]