Kikat lite närmare på bilskrället idag.
Det som behövs i bromsväg bak är; Bromssköldar båda sidor, dom var tämligen upprostade, Expander för handbroms höger sida, höger handbromswire, nytt wirefäste på bakaxeln, ok, belägg, skivor, bromsslangar.
Det som behövs i bromsväg fram är; Bromssköldar båda sidor, osäker på om dom är bortrostade eller avplockade, okhållare, ok, belägg, skivor, bromsslangar.
Bakoken jag fick med var tyvärr bortom räddning, jag kan inte få loss kolvarna en endaste millimeter ens med 10bar tryckluft. Ska kika om jag har kvar mina gamla bakok från V70in, se om dom går att få loss och använda istället.
Kikade under bilen också, den såg överlag fin ut faktiskt. Lite rost runt domkraftsfästena. Ett tankband verkar saknas, misstänker en läckande bränsleledning någonstans vid tanken också, undersökte inte något närmare.
Trösklarna såg och kändes bra, balkarna likaså. Ingen synlig rost på golvet heller.
Övrigt: Höger framskärm är sopslut, både bucklig och upprostad, inte värt att ens försöka laga. Vänster framskärm är rätt rostig, men går att rädda om man vill.
Vänster "batterihylla" har en del rost, inget akut, men bör åtgärdas iaf innan det blir lika illa som det var på 945an. Tutan lös med sin frånvaro också
Alla 4 dörrar är rätt rostiga från midjelisterna och ner.
Skärmkanterna bak har lite rost, inget genomgående(än). Förvånadsvärt fina faktiskt.
Tak, stolpar, torpedplåt, bakskärmar och bagagelucka är helt fria från synlig rost.
Så egentligen det enda som behöver svetsas är baljorna bak och vänster batterihylla. Resten kan man ju bara byta rakt av till något som inte är rostigt. Det känns bra faktiskt. 945an är ju lite tråkig då den har rätt mycket rostfläckar på ikke-utbytbara partier(ovanför vindrutan, a-stolparna, D-stolparna..). Som sagt, den här är typ raka motsatsen till 945an
Summa summarum, inget direkt oväntat. Lite tråkigt med bakoken, och att ena expandern saknades, men så är det. Det döljer sig garanterat fler överraskningar när man börjar gräva djupare, jag vet t ex fortfarande inte varför instrumenthuset ligger löst brevid. Men något instrumentfel bör det ju vara...
I veckan har jag tänkt att börja demontera bakänden och ta tag i rosten i baljorna. Så får jag fundera över hur jag ska gå vidare efter det på smidigast sätt...