- lör 27 jun 2020, 20:41
#1387506
Länge har jag velat ha en Volvo 240 Turbo, särskilt en 245:a med AC. Både praktiskt, bekvämt och inte minst roligt. I våras dök det helt plötsligt på facebook upp ett bra objekt. En 245 Turbo från 1982, importerad från USA. Den hade nyligen kommit till Sverige och han som hade bilen nämnde i en kommentar att den kunde vara till salu. Jag skickade ett meddelande till honom och bestämde träff. Bilen fanns ganska nära där jag skulle befinna mig den helgen så det var perfekt att passa på att åka förbi och kika. Det hela slutade med att jag slog till och köpte bilen. Sen dröjde det några veckor innan jag fick bilen eftersom den skulle transporteras 50 mil hem till mig.
Motorn är en B21FT, och bakom den sitter en M46-växellåda. Utrustningen är AC, läderstolar, elhissar fram och bak samt centrallås. Lacken är färgkod 175-3.
Bilen är i princip helt rostfri, men det är ytrost lite här och var. Ett pyttelitet rosthål under förargolvet har jag hittat hittills. Lacken är sönderbränd eftersom bilen har tillbringat en stor del av sitt liv i Oregons öken. Inredningen var därmed också helt förstörd, samt möglig efter resan över Atlanten. Riktigt äckligt var det. Det allra första jag gjorde när jag fick hem bilen var att riva ur inredningen, rengöra det som skulle stoppas tillbaka och sen sätta dit bättre begagnade stolar och bagagerumsinredning som jag köpte i samma veva som bilen, fast av en annan person.
I övrigt är det som behöver göras är att byta alla gummilister. De är helt snustorra. Vindrutan behöver bytas p.g.a. en stor spricka. Bilen ska även regisreringsbesiktas så att jag får köra bilen. Jag har försökt få till det men det har inte funnits några tider som har passat mig. Planen är först och främst att få bilen att gå bra, att kunna köra den. Sen blir det nog lite rullande renovering för att avsluta med en hellackering. Jag tror nog även att jag ska byta till europafront och stötfångare. Jag tycker de är snyggare och mer stilrena.
Framför bilen ligger den nya inredningen.
Jag fick med en ny instrumentbräda som är sprickfri. Dock är den svart, men jag har köpt en beige sprejfärg som är till för att lackera dessa instrumentbrädor. Det är IPD USA som säljer färgen.
Delar som sökes:
Motorn är en B21FT, och bakom den sitter en M46-växellåda. Utrustningen är AC, läderstolar, elhissar fram och bak samt centrallås. Lacken är färgkod 175-3.
Bilen är i princip helt rostfri, men det är ytrost lite här och var. Ett pyttelitet rosthål under förargolvet har jag hittat hittills. Lacken är sönderbränd eftersom bilen har tillbringat en stor del av sitt liv i Oregons öken. Inredningen var därmed också helt förstörd, samt möglig efter resan över Atlanten. Riktigt äckligt var det. Det allra första jag gjorde när jag fick hem bilen var att riva ur inredningen, rengöra det som skulle stoppas tillbaka och sen sätta dit bättre begagnade stolar och bagagerumsinredning som jag köpte i samma veva som bilen, fast av en annan person.
I övrigt är det som behöver göras är att byta alla gummilister. De är helt snustorra. Vindrutan behöver bytas p.g.a. en stor spricka. Bilen ska även regisreringsbesiktas så att jag får köra bilen. Jag har försökt få till det men det har inte funnits några tider som har passat mig. Planen är först och främst att få bilen att gå bra, att kunna köra den. Sen blir det nog lite rullande renovering för att avsluta med en hellackering. Jag tror nog även att jag ska byta till europafront och stötfångare. Jag tycker de är snyggare och mer stilrena.
Framför bilen ligger den nya inredningen.
Jag fick med en ny instrumentbräda som är sprickfri. Dock är den svart, men jag har köpt en beige sprejfärg som är till för att lackera dessa instrumentbrädor. Det är IPD USA som säljer färgen.
Delar som sökes:
- Fina dörrsidor av samma typ som redan sitter på denna bil.
- Sprickfritt turbinhus och grenrör.
- Orginal downpipe utan katalysator,
- Svart eller beige handbromskonsol utan knappar för sätesvärme.
- Beigea dörrfack.
- Delar till vattenkylning av turbon.
- Intercoolersats eller delar för att montera intercooler.
- Svarta midjelister.
- Europastötfångare.
- Svarta lister ovanpå stötfångarna.
- Framskärmar från årsmodell 81-83 cirka. De har den nyare fronten men utan skärmblinkers.
- Lastgaller med nackstöd.
- Svarta dropplister.
- Frontläpp till den stora stötfångaren.
- Farthållare.
- Elspeglar.
- Insprutningsdelar/motordelar till B21ET/FT.
Senast redigerad av 9 FyoDisco, redigerad totalt 0 gång.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator
Volvo 245 GL/T 1990, Saab 9000 Classic 2.0t 1998
Volvo 245 GL/T 1990, Saab 9000 Classic 2.0t 1998