Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av V60D5AWDPolestar
#1223164
Hundhår, ammunition, överdimensionerat takräcke. Björnjägare?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1225168
Nu har jag plockat ur stolarna där fram också så jag kunde få ur golvmattorna.
Tyvärr såg inte golvet så vackert ut där bak:
Bild
Bild
Bild

Men egentligen gör det inte så mycket. Jag hade behövt byta till ny ekonomiplåt där ändå, eftersom rostskadorna jag visste om måste lagas. På sätt och vis känns det bättre att byta golvplåtar som är helt slut än om de bara varit rostiga i framkant. Blir samma jobb ändå! Golvplåten framtill är jättefin, men jag får nog vara beredd på att svetsa i lite extra för att skarva i ekonomiplåten.

Höger reservhjulsbalja ser ut så här:
Bild
Inga överraskningar där! Precis som förväntat, bara att byta. Vänster balja är hel och ren, likadant med hela golvet under bagageutrymmet.

Har köpt 12 st nya svarta knappar till skinnklädseln också, fanns i lager och bara att beställa hos Volvo-återförsäljaren! Men nästa steg i projektet blir plåtjobb. Kapa och svetsa, måla och rostskydda. När det är gjort är det dags att montera in den nya fina inredningen! Någon som har en svart handbromskåpa/konsol till övers förresten? Den som satt i bilen är spräckt och rätt så rejält trasig.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1225198
StefanN skrev:Hur mycket plåt och andra delar finns det kvar till dessa bilar att köpa nytt?
Förvånansvärt mycket. Golvplåtar fram och bak, sidoplåtar, trösklar, kompletta dörrar, baklucka, motorhuv, reservhjulsbaljor och plåten bakom bagageutrymmet, skärmar och en hel del mer.

Både Klokkerholm och Galwin har i stort sett allt man behöver för att svetsa ihop nästan hela bilen om det behövs. Inte så värst dyrt heller. Bakre golvplåten kostar 370 kr/st på Mekonomen, reservhjulsbalja kostar 440.
av S80_140HK
#1226625
Kul att du har kommit igång! Tråkigt på rosten, men allt går ju att fixa :) Ser nästan ut som att det har rostat innifrån och ut? Läckande vindruta?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1226670
S80_140HK skrev:Kul att du har kommit igång! Tråkigt på rosten, men allt går ju att fixa :) Ser nästan ut som att det har rostat innifrån och ut? Läckande vindruta?
Nej, golvplåtarna vid förar- och passagerarplatsen är i princip i nyskick, det här är vid baksätet.
Av någon anledning bildas kondens utefter kabelstammen som löper parallellt där rosten är som värst (golvplåtarnas främre kant) vilket ger grogrund för rost. Det är ett bekymmer på nästan alla 240 från USA's västkust. Med tanke på att bilen stått okörbar utomhus i 10 år är rostskadorna väldigt lindriga, tänk på hur en svensk 240 sett ut efter att ha stått så i 10 år!

Härnäst på listan är att få undan kablaget inne i bilen och bromsrören undertill så jag kan börja kapa bort den skadade plåten. Sedan ska jag se till att få i ny plåt. Själv har jag aldrig ens hållit i en svets, så där får jag ta hjälp av en snäll svetskunnig kompis. Tanken är att allt plåtjobb ska vara klart innan våren, det borde inte vara ett omöjligt mål.

Nästa steg blir att få in den fina inredningen och tvätta motorutrymmet riktigt ordentligt. Det gör jag helst när våren och lite goare väder kommit. När motorutrymmet är rejält rengjort blir det inspektion och storservice, och se till att få igång den.
Användarvisningsbild
av Braweheart
#1226710
Det är inte bara i USA som kondensen ligger runt kabelstammen runt om golvet på 240.. De är likadant här Sverige.. Iaf på dem jag fixat med tidigare..
Sen att få bilen svetsad innan våren är inte alls omöjligt, men helt beroende på om svetsaren hinner med sig :)

Ett tips om dem "nya" sätena är att köra en redig skinnrengörning och insmörjning innan du sätt in dem.. Mycket enklare så..

Riktigt kul tråd som skall följas som inspiration får min egen renovering som kommer senare på min 240..
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1226724
Braweheart skrev:Det är inte bara i USA som kondensen ligger runt kabelstammen runt om golvet på 240.. De är likadant här Sverige.. Iaf på dem jag fixat med tidigare..
Sen att få bilen svetsad innan våren är inte alls omöjligt, men helt beroende på om svetsaren hinner med sig :)

Ett tips om dem "nya" sätena är att köra en redig skinnrengörning och insmörjning innan du sätt in dem.. Mycket enklare så..

Riktigt kul tråd som skall följas som inspiration får min egen renovering som kommer senare på min 240..
De flesta svenska 240:s är väl upprostade överallt i golvet, så det området under kabelstammen märks kanske inte så tydligt? :) Det är ju bara tre områden totalt som ska svetsas, beställde ekonomiplåt idag, så det hinns nog med.

Rengöra och smörja skinnklädseln ska jag ge mig på snart, monterar nya knappar samtidigt. Givetvis innan det monteras i bilen. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1226734
En bil som bara står tar inte så mycket mer skada i sverige än någon annanstans, det är ju främst vårat vägsalt som äter upp bilarna, och det råkar ju inte stående bilar ut för :P

Det är väl nästan så att det tar mer på bilarna på kusterna än här i sverige när dom står, iom. den relativt höga salt-fuktigheten från haven.

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]