Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av oykkh
#1189782
joel80 skrev:Jag tror inte det är dröm med prisnivån. Tror t.o.m att den elbil dom sagt ska släppas på CMA-plattformen kommer kosta under 400k.
Däremot är jag osäker på hur det blir med XC40 och ren eldrift. Om dom nu inte pratar årsmodeller utan kalenderår så kommer ju XC40 ut innan dom börjar införa eldrift på alla kommande modeller. Då skulle XC40 kanske vara den sista modellen som släpps där man inte kommer kunna välja eldrift utan bara pluginhybrid.

Men nu går vi ifrån Kalles elbil lite väl tror jag. :D
Japp. Nu återgår vi till ioniq. Grym bil. Ioniq och nya suven kona ev kommer bli en succe för hyundai

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1189927
joel80 skrev: Jag har också läst 10.8sek tidigare, men kollar man hemsidan nu så skriver dom 9.9sek nu.
vridmoment på 295nm är trevligt! :D
Klockade idag med en app i telefon två ggr , 10,00 och andra 8,90 sek så visst är den kvick :)
joel80 skrev: Snabbladdare behöver man inte där man bor.. ;)
Du har ju närmre än du behöver.. finns i Luleå, och Piteå... På gång en i Kalix.
Sen har du hela E4an neråt. Betydligt sämre om du ska åka inåt landet från Boden. Då blir det till att leta trefasuttag! ;)

Njae söderut är absolut inga problem men om man ska österut mot finska gränsen blir det att planera :wink: Då Ioniqen bara har enfas laddning är det CCS EU som gäller om man ska få ström snabbt, annars laddar den 6,6kw max, vilket ger ca 6 mil per timme. Närmaste CCS laddning är då i finska Pello, man tar sig dit, men då ska laddaren där funka också annars får man övernatta :shock:
skrivbord.png
skrivbord.png (1.26 MiB) Visad 655 gånger
joel80 skrev: Ioniq Electric börjar på 331k... Utrustningspaketet Kalle valt kostar 33k. Sen har jag sett offerter med mellan 7-10% rabatt, så man bör kunna hamna på ca 330-340k med högsta premiumpaketet.. ledramp och v-hjul har jag inte räknat med då. Vet inte hur bra Kalle varit på förhandling... ;)
http://www.hyundai.se/bilar/ioniq-electric#bygg-bil
Lägg till vinterhjul o rampen på det så stämmer det väldigt bra :)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1189932
Derank skrev:Njae, myt är det inte det beror mycket på bil. testade Renaults elbil här förra vintern och där sjönk räckvidden med 50% och dde eftermonterades dieselvärmare för annars frös man ihjäl. Men Hyndaien har nog kommit liet längre, lycka till iaf med nya bilen.
Ah, jag har inte ens funderat på en Renault, Ioniq funkade iaf väldigt bra i -20 utan problem. Tackar :)
joel80 skrev:Volvos VD gick ju ut och sa att elversionerna kommer hamna i liknande pris som dieselbilarna.
Samma pris som en D5 AWD då kanske, lite diffust :) Men jag orkade inte vänta till 2019 :roll:
oykkh skrev:Riktigt fin bil. Grattis. Har provkört alla versionerna av ioniq.. ska bli kul att följa dina erfarenheter om bilen. Ska bli spännande att se hur volvos första elbil blir. Och priset. Tror ni den hamnar på 400 tusen?
Tack jag tycker man får väldigt mycket lull lull för pengarna jämfört med Volvo. Jag provkörde bara rena elversionen och var helt såld :lol:
av oykkh
#1189955
Har du hört ngt när ioniq får ett större batteri? Läste 2018. Men med dagens leveranstider låter det tceksamt.. ja blir kul att följa denna snabba utveckling. Måste bli svårt att säöja en diesel om 3 år

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1225122
Här rullar det på. :) Första service efter 1500 mil avklarad, det slutade på hiskeliga 755kr inklusive nya torkarblad på garanti och fri lånebil :wink: :D

/Kalle
av Lövet
#1225163
Audi tog 4678kr för min sambos A1a 3000 mila service. Oljebyte och bromsvätska. Ser fram emot elbilar på servicefronten så att säga.
Användarvisningsbild
av joel80
#1225171
~Kalle~ skrev:
joel80 skrev: Snabbladdare behöver man inte där man bor.. ;)
Du har ju närmre än du behöver.. finns i Luleå, och Piteå... På gång en i Kalix.
Sen har du hela E4an neråt. Betydligt sämre om du ska åka inåt landet från Boden. Då blir det till att leta trefasuttag! ;)
Njae söderut är absolut inga problem men om man ska österut mot finska gränsen blir det att planera :wink: Då Ioniqen bara har enfas laddning är det CCS EU som gäller om man ska få ström snabbt, annars laddar den 6,6kw max, vilket ger ca 6 mil per timme. Närmaste CCS laddning är då i finska Pello, man tar sig dit, men då ska laddaren där funka också annars får man övernatta :shock:

Bild
Satan så mycket som hänt (och håller på att hända) där uppe på mindre än ett halvår!
Skärmklipp 2018-01-13 19.52.53.png
Skärmklipp 2018-01-13 19.52.53.png (1.83 MiB) Visad 545 gånger

Jag väntar fortfarande på att dom ska meddela när dom ökar på batteristorleken lite. Ioniq står fortfarande på listan över bilar jag kan tänka mig vid nästa bilbyte. :)

Hur långa resor har du som mest gjort? Hur tycker du snabbladdningen funkar... om du nu brukar använda det.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1232681
joel80 skrev: Jag väntar fortfarande på att dom ska meddela när dom ökar på batteristorleken lite. Ioniq står fortfarande på listan över bilar jag kan tänka mig vid nästa bilbyte. :)
Är intresserad av Hyundai Kona när den kommer, preliminärt Juni/juli, drygt 50 mils räckvidd och ett pris på under 500 tusen och 60k miljöbonus på det :)
joel80 skrev:Hur långa resor har du som mest gjort? Hur tycker du snabbladdningen funkar... om du nu brukar använda det.
Oj känner att det är lite dåligt uppdaterat av mig här.. Men längsta dagsturen var i somras på 76 mil Boden-Gävle vidare ner till Öland dagen efter. Inga problem med snabbladdning att batteriet skulle bli varmt eller så. Alla snabbladdare norr om Skellefteå är gratis :wink:
På 1330km blev stillestånd för laddning totalt 4-4,5h (2 dagar) Man kör ungefär 2 timmar motorväg utan att ladda vilket är lagom sedan för en kaffepaus på 30 minuter.
Snabbladdning kostar på de flesta ställen 2kr/minut eller 5kr/kWh, på långresan slutade det på 2-3kr per mil i bränslekostnad med snabbladdning (13.1-14.8 kWh/100km)...(V60 tog 11-12kr/mil liknande körning).
ioniq1.jpg
ioniq1.jpg (256.33 KiB) Visad 528 gånger
/Kalle
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1232682
Okej den klagade lite då jag kallstartade efter att ha stått ute i -34 på natten :wink: Lät den vara igång ute en 10 minuter och det var full värme :)
Lågbatteritemp.jpg
Lågbatteritemp.jpg (217.17 KiB) Visad 527 gånger

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]