Ena ventilationsgallret var ju trasigt redan när bilen köptes. Ingen stor grej egentligen, men lite lagom irriterande bara. Så igår vart det en tur till skroten i Hedemora för att kika efter diverse saker, bland annat ett galler.
Lite trixiga att byta, men har man bara lite tålamod, en ficklampa, en smal mejsel och några plastverktyg för att ta bort lister och liknande så går det fort. Vid dem röda pilarna finns det små flikar som ska i pilarnas riktning, men dem fjädrar tillbaka! Så samtidigt som man dra upp en flik så lär man trycka in ett plastverktyg för att dra gallret utåt. Att ta bort panelen på kortsidan av instrumentbrädan hjälpte en del för att komma åt på baksidan.
Gallret sitter ihop med ett "tratt" där spjället sitter med 4 liknande flikar och den lilla armen från vredet som styr luftmängden. Tratt-delen lossnade av sig själv för mig när jag lossade gallret ur brädan. Vid monteringen så lät jag tratten sticka ut lite ur brädan så dem 2 delarna kunde snäppas ihop och sedan tittade jag in från sidan när tratten skulle styras in i luftkanalen.
Klart väl investerade 20:-! 8)
Att det såg ut som det gjorde under huven "kan" ju ha berott på att det inte satt något skydd under! Men det fick jag i ett som ska monteras vid tillfälle.