- fre 09 feb 2018, 22:59
#1231676
Fick lite tid över idag till att byta bussningar. (Med det menar jag hela delen med fabrikspressade bussningar)
Jag gjorde som så att det tvärgående staget, som har förbindelse med övre motorbussningen, fick sitta kvar.
Den övre bussningen sitter med en tvärgående bult (15 hylsa) och mutter (18 hylsa) i staget.
Sedan ytterligare fyra bultar (14 hylsa) i motorn.
Det är olika längd på bultarna som ansluter i motorn, så håll koll på var de sitter.
Ny och gammal. Jag tror det blir så att jag behåller det gamla huset, och pressar i en ny gummibussning utifall att man vill återställa någon gång.
Den nya bussningen gled in så fint och passade perfekt. Jag var osäker på ifall den kvadratiska varianten verkligen skulle passa då den gamla var rund, men det var inga problem.
(Glömde ta bild när allt var återmonterat!)
Sedan var det dags att byta den nedre bussningen. Det var bökigt i ett trångt garage och på ett iskallt golv.
Men jag gjorde som så att bilen lyftes på vänstersidan och ställdes på pallbockar, sedan blev det lättare att komma åt och lossa.
I den främre delen sitter två muttrar (18 hylsa) och i den bakre delen så är det två bultar (inringade i rött) (14 hylsa).
Den gamla var hyfsat kass.
Sedan återmontering i omvänd ordning som man säger.
Jag är bekymrad över hur mycket olja det är runt växellådan. Har tänkt göra rent och hålla koll med jämna mellanrum.
Så! Hur blev det med polybussningar nu då? Jodå.. ökade vibrationer på tomgång blev det ju. Absolut inget som stör mig, jag föreställde mig slagborrsliknande vibrationer men det är knappt så man bryr sig. Tycker jag!
Däremot så upplever jag att växlingarna är tightare! Skön känsla är det. Har inte åkt så långt efter bytet men, det blev märkbar skillnad för min del. Särskild i och med att den gamla ju var slut.
Sen köpte jag en liten onödig detalj till inredningen.
Små ringar runt vridreglagen. Ärligt talat så ser det värre ut på bild än i verkligheten. Just de som sitter vid värmereglagen tycker jag ser klumpiga ut dock. Funderar på att slipa lite så att innerdiametern blir större (så att tjockleken på kanten blir som den på volymreglaget). Eventuellt om det blir att jag gör så på alla små ringar. Får se! Kanske lika gärna plockar bort dem också.
Vad mer då.. jo, jag behöver byta lamporna i halvljusen. Har fått en lila ton på vänstersidan och då är det väl lika bra att byta båda, vilket jag ändå funderat på att göra.
Sen behöver bromsarna i fram bytas. Det tråkiga är att skivorna i bak byttes precis innan jag köpte bilen så då hamnar man lite otakt, jag vill nog byta alla bromsar samtidigt. Kanske onödigt men sån är jag!
Snart dags för 24000 mils service. Blir trevligt!
Jag gjorde som så att det tvärgående staget, som har förbindelse med övre motorbussningen, fick sitta kvar.
Den övre bussningen sitter med en tvärgående bult (15 hylsa) och mutter (18 hylsa) i staget.
Sedan ytterligare fyra bultar (14 hylsa) i motorn.
Det är olika längd på bultarna som ansluter i motorn, så håll koll på var de sitter.
Ny och gammal. Jag tror det blir så att jag behåller det gamla huset, och pressar i en ny gummibussning utifall att man vill återställa någon gång.
Den nya bussningen gled in så fint och passade perfekt. Jag var osäker på ifall den kvadratiska varianten verkligen skulle passa då den gamla var rund, men det var inga problem.
(Glömde ta bild när allt var återmonterat!)
Sedan var det dags att byta den nedre bussningen. Det var bökigt i ett trångt garage och på ett iskallt golv.
Men jag gjorde som så att bilen lyftes på vänstersidan och ställdes på pallbockar, sedan blev det lättare att komma åt och lossa.
I den främre delen sitter två muttrar (18 hylsa) och i den bakre delen så är det två bultar (inringade i rött) (14 hylsa).
Den gamla var hyfsat kass.
Sedan återmontering i omvänd ordning som man säger.
Jag är bekymrad över hur mycket olja det är runt växellådan. Har tänkt göra rent och hålla koll med jämna mellanrum.
Så! Hur blev det med polybussningar nu då? Jodå.. ökade vibrationer på tomgång blev det ju. Absolut inget som stör mig, jag föreställde mig slagborrsliknande vibrationer men det är knappt så man bryr sig. Tycker jag!
Däremot så upplever jag att växlingarna är tightare! Skön känsla är det. Har inte åkt så långt efter bytet men, det blev märkbar skillnad för min del. Särskild i och med att den gamla ju var slut.
Sen köpte jag en liten onödig detalj till inredningen.
Små ringar runt vridreglagen. Ärligt talat så ser det värre ut på bild än i verkligheten. Just de som sitter vid värmereglagen tycker jag ser klumpiga ut dock. Funderar på att slipa lite så att innerdiametern blir större (så att tjockleken på kanten blir som den på volymreglaget). Eventuellt om det blir att jag gör så på alla små ringar. Får se! Kanske lika gärna plockar bort dem också.
Vad mer då.. jo, jag behöver byta lamporna i halvljusen. Har fått en lila ton på vänstersidan och då är det väl lika bra att byta båda, vilket jag ändå funderat på att göra.
Sen behöver bromsarna i fram bytas. Det tråkiga är att skivorna i bak byttes precis innan jag köpte bilen så då hamnar man lite otakt, jag vill nog byta alla bromsar samtidigt. Kanske onödigt men sån är jag!
Snart dags för 24000 mils service. Blir trevligt!