Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Xabet
#1231676
Fick lite tid över idag till att byta bussningar. (Med det menar jag hela delen med fabrikspressade bussningar)

Jag gjorde som så att det tvärgående staget, som har förbindelse med övre motorbussningen, fick sitta kvar.

Den övre bussningen sitter med en tvärgående bult (15 hylsa) och mutter (18 hylsa) i staget.
Sedan ytterligare fyra bultar (14 hylsa) i motorn.

Bild

Det är olika längd på bultarna som ansluter i motorn, så håll koll på var de sitter.

Bild

Ny och gammal. Jag tror det blir så att jag behåller det gamla huset, och pressar i en ny gummibussning utifall att man vill återställa någon gång.

Bild

Den nya bussningen gled in så fint och passade perfekt. Jag var osäker på ifall den kvadratiska varianten verkligen skulle passa då den gamla var rund, men det var inga problem.

Bild

(Glömde ta bild när allt var återmonterat!)

Sedan var det dags att byta den nedre bussningen. Det var bökigt i ett trångt garage och på ett iskallt golv.
Men jag gjorde som så att bilen lyftes på vänstersidan och ställdes på pallbockar, sedan blev det lättare att komma åt och lossa.

Bild

I den främre delen sitter två muttrar (18 hylsa) och i den bakre delen så är det två bultar (inringade i rött) (14 hylsa).

Bild

Den gamla var hyfsat kass.

Bild

Sedan återmontering i omvänd ordning som man säger.

Bild

Jag är bekymrad över hur mycket olja det är runt växellådan. Har tänkt göra rent och hålla koll med jämna mellanrum.

Så! Hur blev det med polybussningar nu då? Jodå.. ökade vibrationer på tomgång blev det ju. Absolut inget som stör mig, jag föreställde mig slagborrsliknande vibrationer men det är knappt så man bryr sig. Tycker jag!
Däremot så upplever jag att växlingarna är tightare! Skön känsla är det. Har inte åkt så långt efter bytet men, det blev märkbar skillnad för min del. Särskild i och med att den gamla ju var slut.

Sen köpte jag en liten onödig detalj till inredningen.

Bild Bild

Små ringar runt vridreglagen. Ärligt talat så ser det värre ut på bild än i verkligheten. Just de som sitter vid värmereglagen tycker jag ser klumpiga ut dock. Funderar på att slipa lite så att innerdiametern blir större (så att tjockleken på kanten blir som den på volymreglaget). Eventuellt om det blir att jag gör så på alla små ringar. Får se! Kanske lika gärna plockar bort dem också.

Vad mer då.. jo, jag behöver byta lamporna i halvljusen. Har fått en lila ton på vänstersidan och då är det väl lika bra att byta båda, vilket jag ändå funderat på att göra.

Sen behöver bromsarna i fram bytas. Det tråkiga är att skivorna i bak byttes precis innan jag köpte bilen så då hamnar man lite otakt, jag vill nog byta alla bromsar samtidigt. Kanske onödigt men sån är jag!

Snart dags för 24000 mils service. Blir trevligt!
av Xabet
#1231978
Har suttit och tittat på lite mer roliga saker till bilen idag.

Polybussningar till subframen, finns ju såna insatsvarianter så man slipper demontera halva bilen, och fjäderbensstagskonvertering. Så att staget över motorn blir stumt.
Detta för att jag tycker bilen hoppar/gungar en del vid svängar i motorvägsfart. Skulle nog behöva styva upp karossen lite.
Det som verkar göra mest skillnad är att byta krängningshämmare men det blir en lite för saftig kostnad för tillfället. Särskilt eftersom att jag även kollat på nya bromsok bak samt skivor och belägg runtom + ny bromsvätska.

Sen har jag faktiskt sneglat lite på sänkningssatser, jag tror 30mm runtom blir lagom men det är ju frågan ifall jag ska behålla originaldämparna eller köpa nya. Den högra dämparen fuktar något så den behöver ändå bytas så småningom, men det blir ju ytterligare en större kostnad med komplett set runtom.
Kan inte bestämma mig om höjden nu är lagom eller för hög. Jag både gillar den högre markfrigången och tycker att den är i högsta laget ibland, haha.

En handtvätt idag kostade jag på bilen i alla fall!

Bild

Läste förresten om att man kan lossa bulten/bultarna till övre/undre motorbussning för att sedan dra åt med motorn på tomgång. Då kan vibrationerna eventuellt minska. Ska prova det senare.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1231996
Om väghållningen känns konstig hade jag personligen börjat med att kolla skickat på hjulupphängningen runt om. Kassa dämpare gör rätt mycket, min blev som en ny bil när jag bytte runt om. De här bilarna blir aldrig några sportbilar men de ska kännas stabila och förutsägbara även om de är lite mjuka.

Sänk om du tycker att det blir snyggare. Några underverk för väghållningen gör det inte jämfört med t ex nya fräscha dämpare.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1232121
Jag håller med SBergdahl, nya stötdämpare kan göra stor skillnad.
Jag bytte först bak och sedan fram. När jag bytte bak så kändes det helt plötsligt som att bakvagnen följde efter framvagnen (innan så kändes det som att den vandrade i kurvorna). När jag bytte fram så började framvagnen följa ratten också. :lol:

Jag passade också på att byta fjäderbenslagringar och fjäderbussningarna när jag fick bytt fram.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1232133
Jag satte ju dessutom dit nya fjädrar och förstärkta lastfjädrar bak. Nog för att bilen fortfarande niger i kurvor och så men den blev rätt mycket bättre på att gå dit jag vill ytan att streta emot :-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1232153
Sachs som ska motsvara original. Men jag gillar och ville behålla den lite flytande känslan på dåliga vägar Volvo har. Fast mer stabilt.

Mina original var helt slut. Fram kunde man trycka dem i botten med handkraft typ. Fuktade också utanpå.
av Xabet
#1250483
Har börjat fixa med bromsarna. Fick bli ett byte av bägge oken i bak samt skivor i fram. Bromsarna ligger på och det är kolvarna samt glidbultarna som kärvar ordentligt.
Ska byta oken i fram samt alla klossar runtom i slutet av månaden är det planerat.

Det går ju säkert att renovera de gamla oken så de blir okej men det fick bli den "enkla vägen" den här gången.

Bild

Med "enkla vägen" menas såklart att det var den omständliga vägen eftersom bromsnipplarna på bägge oken drogs runt, samt en nippel till en bromsslang.

Bild

Det var innan jag provade med att dränka allt i 5-56, låta det dra en stund sen värma med varmluftpistol i ett par sekunder, och så banka lätt med hammare. Efter ett par upprepningar så lossade allt så fint så! Till och med där slangen möter bromsröret.

Bild

Har spanat lite på stålomspunna slangar. Nyfiken på ifall det verkligen blir mer stumt. Men för den här gången fick det bli en slang från biltema. Jag köpte förresten oken på biltema med, samt skivorna i fram.

Dessutom en bromsluftare som fungerade helt okej men jag fick ändå luft i systemet.. antagligen.. för pedalen är svampig.

Bild

Det hjälpte inte heller med en variant som man sätter på bromsvätskebehållaren och kopplar tryckluft på, och sen springer runt och öppnar nipplar. Pedalen blev ändå svampig.

Efter en hel del efterforskande så ska jag prova att lufta från oken, det vill säga trycka i vätska från nipplarna upp mot behållaren. Det verkar ha hjälpt ett par stycken.

Bild

Nya skivor fram, de gamla var inte mycket att ha kvar.

Bild

Nu så har förresten bilen gått 24000 mil! Har införskaffat luft-, bränsle-, kupe- och oljefilter samt tändstift. Olja har jag inte satt mig in i ännu vilken det ska vara.

Mer då.. jo, jag har haft ner innertaket och en stor del av inredningen för att se om takrosten letat sig in, men det verkar den inte ha gjort än. Däremot i förra veckan vid lite skogskörning så låg en rätt stor, rostig, plåtbit med en liten bit vit bomull typ(??) på ändröret på avgassystemet. Fattar absolut inte varifrån den kom, ser inga hål nånstans under bilen. Det visar väl sig!
av Xabet
#1258423
Dags för en uppdatering!

Har gjort service på bilen och bytt alla filter (ok, inte kupefiltret än men det kommer) samt bytt olja och tändstift.
Ni som kollar runt på forumet kanske har sett att jag hade bekymmer med att oljetryckslampan blinkade till. Jag mätte upp att 3 liter olja var kvar i motorn (!), funderar på om det är läckage någonstans. Har sett att det droppar olja men det är från en slang från servopumpen, vid den klassiska klämhylsan.

Vid byte av tändstift så är laddtrycksröret i vägen, men det är bara att lossa två bultar så går det att skjuva undan.

Bild

Två av mina tändstift hade olja på gängorna, elektroderna såg dock ok ut så jag antar att det inte är någon större fara.
Kan vara från när det var olja runt tändspolarna.

Bild

En glad överraskning var att jag hittade min momentnyckel i gömmorna.
Så nu dras alla bultar och gängor enligt angivet moment!

Bild

Nytt fint luftfilter

Bild

Bränslefiltret var lätt att byta, men.. det hjälpte inte att rycka säkringen för pumpen och lätta trycket via ventilen innan filtret. Det skvätte och rann ut lite bensin ändå.

Bild

Bild

Det syns inte så bra på bilden men det såg ut som bensinen som rann ur filtret var "skitig". Men men, nu är det bytt.

Bild

När oljefiltret skulle bytas så hade jag införskaffat en speciell adapter som passar på hylsnyckeln och sen på filterbehållaren. Men det hjälpte inte en millimeter, behållaren satt som limmad. Försökte med handkraft men det var helt stumt, höll på att bryta händerna.

Det slutade med att jag fick låna ett hemmagjort specialverktyg bestående av en delad bult med ett spännband genom. Man la spännbandet runt filtret och vred på bulten med hylsnyckeln och simsalabim så kom den där "knäcken" som gjorde att jag kunde skruva bort behållaren för hand.

Bild

Jag har gjort två grejer till med lite bussningar också, mest för att testa skillnaden.
Det ena är inlägg till bussningarna i subframen.

Bild

Det skulle följa med lim eller liknande men det gjorde det icke! Så jag köpte silikonfett och det funkade bra vid monteringen. Däremot behövde jag pressa in dem sista biten med domkraften och en lämpligt stor metallplatta.

Främre:

Bild

Bakre:

Bild

Jag trodde först att det skulle i två stycken fram och två stycken i bak, alltså på bakaxeln någonstans.. men alla fyra sitter såklart i fram på bilen.
Det tog dock en stund innan jag förstod det så jag hann skruva ner en del saker på bakaxeln.

Bulten på bussningen vänster bak såg ut såhär:

Bild

Man ska ha på locktite på de långa bultarna vid återmontering men jag byter hellre ut denna.

Det är alltså dessa hålrum som ska fyllas. Alla mina fyra bussningar var ok, inte spruckna eller trasiga, i annat fall måste de bytas ut först.

Bild

Sen så provade jag att montera fjäderbensförstärkning.

Bild

Bild

Det skakar en del men jag ska prova lossa alla bultar, starta motorn och dra åt bultarna. Detta ska tydligen reducera en del skakningar.

Får skriva en utvärdering längre fram om hur det känns.

Ja, vad mer då..

Hjullager höger bak måste bytas. Det var den sida där bromsoket låg på, jag gissar på att lagret tog stryk på grund av detta.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 m[…]

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]