Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Xabet
#1205443
Kan vara så. Jag ska göra ett läkageprov snart, koppla på tryckluft med lågt tryck på slangen mot turbon, och spray runt med läcksökare.

Nu är hursomhelst vevhusventilationen bytt och motorn ihopskruvad. Det krånglade nå så förbannat med tre moment så det drog ut på tiden. Vid uppstart så hade motorlampan slocknat. :-)-)
Men däremot tycker jag att det är ett högfrekvent tjut från spridarna?? Det läcker inget från dem och inte heller bränsleröret. Jag tryckte ner så långt jag kunde och den ser ut att sitta som den ska. Kanske får byta o-ringarna.

Sen märkte jag att slangen från behållaren för servoolja var fuktig. Det ser ut på stickan som om nivån är för låg och bilen kändes faktiskt trögstyrd vid en kort provtur. Löohjulet på servopumpen snurrade inte så lätt heller men det kanske den inte ska.

Tömde ur den gamla kylvätskan också. Fyllde på med vatten och körde runt motorn en stund och tömde igen. Å så i med 50/50 ca 8l. Får ta en tur i morgon och fylla på om det behövs.
av Xabet
#1206032
Ny dag nya problem!

Åkte ut för att uträtta ärenden och tyckte bilen kändes trögrullad i låga hastigheter. Ute på motorvägen började ratten vibrera kraftigt och när jag svängde av mot närmsta mack så rykte det från vänstra hjulet bak. Gick ut och kände på fälgen som var brännhet! Det luktade fan också så jag tror att handbromsen låst sig där. Åkte iväg och motionerade handbromsen och jag tror det hjälpte lite, men en översyn lär nog göras.

Har kollat nivån på servooljan och den var så låg att stickan knappt nådde ner, så jag var in till Volvo och köpte en flaska. Fyllde på till "Max cold" och styrningen känns nog inte lika trög längre tycker jag.

Tycker motorn har blivit ojämn i effekt. Vissa stunder finns ingen turbo alls känns det som, andra gånger behöver man inte tvivla när det skjuter på riktigt bra. Finns en del grejer att kolla upp förstås men jag hoppas inte att turbon börjar ge sig..
av Xabet
#1206367
Hann med lite meckande ikväll.

Åkte och köpte slang på biltema för att byta "paketet" som är kopplat till insug, rör mot turbo samt en komponent som sitter under insuget.. vet ej vad den heter just nu.

Bild

Bild

De gamla var torra och såg ut att vara påväg att spricka vid anslutningarna.

Så ny fräsch slang kapades till med hög precision i en steril miljö.. :wink:

Bild

Dessvärre så var alla slangar utom en 10mm invändigt, den mot röret vid turbon var såklart 8mm och jag köpte bara 10mm. Men men, lär ändå tillbaka och skaffa en vinklad slangbit, för den som sitter på insuget lär det vara vinkel på för att slippa veck vid anslutningen.

Bild

Sen så hittade jag en eventuell läcka i systemet!
Det sitter två stycken slags backventiler i denna slanghärva och när jag blåste i "fel hål" på ventilen vid insuget så släppte den genom all luft!! Så jag tog isär den och blåste från rätt håll och sedan från fel håll igen och då var det tätt.

Bild

Kan det vara så att trycket i insuget dränerades vid denna ventil och därför kändes det som att motorn stryptes? Får se om den fortsätter hålla tätt när jag skruvat tillbaka allt.

Kollade upp vänster bakbroms och mycket riktigt hade den nypt fast runt bromsskivan.

Änden på kolven såg mycket ofräsch ut. Och den kärvade som fan till en början.

Bild

Jag ville ta bort hela oket och trycka ur kolven men visste inte ifall det skulle spruta bromsvätska överallt, sätta slangklämma på bromsslangen gick inte för den är ju stenhård?!

Så jag gjorde det bästa av situationen och tryckte ur kolven en bit, tog en smärgelduk och putsade lite och så i med en skvätt bromsvätska under damasken för att smörja litegrann. Sen tryckte jag in kolven med ett pressverktyg.

Bild

Tryckte in och ut kolven ett par gånger tills den kändes lite bättre än innan, men jag vill helst ta bort hela oket längre fram bara jag vet hur jag ska göra med bromsslangen.

Passade på att ta smärgelduken på glidpinnarna också för det var nå gammalt fett och smuts på dem.

Bild

Gjorde också så att jag rengjorde gummit där glidpinnarna går genom och hade i lite silikonfett för de gick riktigt trögt att få ur och i, så det kanske har ställt till en del med.

Håller på att bygga en adapter för att koppla på tryck vid läcksökning. Vanligt ändstopp med en luftnippel på. Inte klar än men på G.

Bild
av Xabet
#1206574
Nu jäklar går motorn riktigt bra!

Skaffade de sista slangarna som behövdes till slanghärvan och satte tillbaka allt.
Hittade en finfin vinklad slangbit som inte veckade sig vid insuget.

Bild

Bild

(Lägg märke till det otroligt vackra, nybytta, fräscha, putsade kylvätskeröret som smiter förbi ovanför!)

Efter att slangarna kopplats ihop igen på rätt ställen så provade jag min läcksökaradapter.

Bild

Tryckregulatorn till kompressorn strulade nåt otroligt så till sist fick jag blåsa för egen maskin och då hördes en tydlig läcka under insuget. Närmare bestämt från röret mot gasspjället.

Bild

Jag vet inte om anslutningen är sliten eller om jag inte lyckades få dit röret ordentligt vid återmonteringen från vevhusventilationsbytet, men det blåste rakt ut där. Så jag lossade slangklämman och tryckte upp röret så gott det gick och skruvade sedan åt klämman igen så hårt jag kunde.

Provade blåsa igen och det läcker liiitegrann men inte som innan. Kanske får ta och byta ut röret mot slang istället.

Ute på provkörning pressades motorn och nu är det inget svajigt längre och den sticker iväg bestämt vid gaspådrag. Det enda man kan klaga på är att automatlådan inte verkar veta vilken växel den ska ligga på. Får se hur den beter sig längre fram.

Kände på bakbromsen när jag kom hem igen och den var inte nå varm eller så. Kanske gjorde mitt ingrepp susen men jag funderar på att byta oken snart ändå.. får se!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1206580
Vilka slangar behövdes till slut? 8+10 mm från Biltema? Var hittade du böjen?

Känns som en sån där som nog borde göras snart tillsammans med oljefällan. De där slangarna känns inget vidare..
av Xabet
#1206594
Precis, 8 och 10mm. De är 15 och 17mm utvändigt så lite tjockare än original men det går. Sen 10mm vinklad slang där det är två olika grader på böjarna och jag tog den med mest böj på. Plus två slangklämmor.

Köptes på biltema! Men borde finnas lite varstans tycker jag.

Värt att kolla upp backventilerna också så att de inte hängt sig i öppet läge som för mig. Fast då märker man det nog på ojämn gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]