Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Xabet
#1201116
Idag provade jag mig fram i Vida. Lite rörigt är det men diagnostiken kom jag nog underfund med hur den fungerar.
(nu kan man klicka på bilderna för att få dem större!)

Bild

Det kom upp många felkoder i rullistan men det mesta var dubbletter kändes det som.
En del felkoder på motorn dök upp och ett förslag på felsökning var att kontrollera slangar. Så jag kollade slangarna från magnetventilen samt lossade tryckröret. Det såg okej ut förutom slangarna som hör ihop med vevhusventilationen så jag lär väl ta och byta hela det paketet snart.. måste få tid bara. :roll:

Kontakten på tryckgivaren såg skum ut däremot.

Bild

Full med olja. Och i slanganslutningen var det en del jox. Så jag rengjorde med elektronikspray och en trasa, gör nog ingen skillnad dock.
Sprayade lmm med elektronikspray samtidigt och lät torka. Förebyggande åtgärd kanske, antagligen inte orsaken till mina problem.

Skrev ju tidigare om att övre motorfäste kändes dåligt. Såhär blev det när jag lossade staget som sitter fast i det:

Bild

Får ta och beställa nytt.
av Xabet
#1201802
Har fått en del strul med bilen nu.

Motorlampan tändes idag. Funderar på om det blev nå skit efter att jag kollat slangar och rengjort lmm.
Motorn går inte sämre än vad den gjort innan, men jag kollade felkoder och fick CEM-1A62. Kommunikationsfel mellan cem och ecm tydligen. Får ta och kolla genom kontakter och sladdar senare. Att det helt plötsligt kommit fukt i kontakterna på cem eller att de skulle blivit ärgade från en dag till en annan tror jag inte. Blev säkert efter att jag var och pillade i motorrummet.

Sen har det uppkommit ett missljud vid fullt gaspådrag. Vinande/tjutande ljud. Typ som att man har någon ruta nere litegrann och det blir ett tjutande vinddrag. Står bilen helt still eller vid måttligt gaspådrag hörs inget. En tanke var att någon av komponenterna vid multiremmen spökar.
Kollade oljenivån på styrservon med motorn varmkörd och nivån ganska långt ner på stickan, vid cold-markeringen. Kanske för låg nivå som gör att servopumpen tjuter? Jaja, har ju ny spännare till multiremmen som ska bytas så då får allt gås igenom.

Fick hjälp med att justera xenonlamporna på helljuset så nu har jag en betydligt bättre ljusbild. :-)-)
Det lyste mycket riktigt, som SBergdahl påpekade, ner i asfalten. Ställde dem högre och vinklade ut litegrann.

Han som hjälpte med lamporna såg att taket på min v70 verkar vara bytt en gång i tiden och lackeringen efteråt är dåligt utfört, vilket lett till att det börjat rosta vid a-stolpe och under railsen. Tänkte jag skulle höra med en lackverkstad vad de kan vilja ha för fixa till det (om det går.. kanske har gått för långt).

Mja, dessa bilar.
Användarvisningsbild
av SRT
#1202203
Precis, dessa bilar!.Bytte också till Autotech,s magnetventil efter att ha matat den med BSR trim.Satte senast dit ett koniskt sportluftfilter för det roliga i det hela.Mycket elektronik i dagens bilar som kan kludda och som också gör det mellan varven.Annars är det kul med alla svenne Volvo som går som ett apespjut till många BMW och Audi bilars förfäran. :D
av Xabet
#1202266
Magnetventilen sålde jag vidare till en jobbarkompis som höll på och tjatade om att han ville ha den till sin v70 T5. Han har också trimmat med BSR och jag lär säga att det blev skillnad med autotechs ventil jämte hans original. Jämnare gång och bättre bottendrag.

Men jag är nöjd med 2.5t, när den väl går bra..! Perfekt kombination med automatlådan. Kan tänka mig att det blir ganska optimalt med ett trimsteg till ca 250hk.
av Xabet
#1204795
Vevhusventilationsbyte. Del 1.

Gav mig på bytet av vevhusventilationen i fredags. Det är egentligen ganska straight-forward procedur, men det fanns ett par moment som strulade såklart. Tänkte att jag skulle gå igenom kortfattat det som jag minns.

Ryck säkringen till bränslepumpen och kör motorn tills den dör.

Lossa minuspolen på batteriet.

Bort med överliggande staget.
Bild

Bort med tryckröret över motorn.

Av med ventilkåpor.
Bild

Ta bort kontakterna på spridarna.

Töm ur det bränsle som går via ventilen på sidan av spridarbryggan. Det kommer antagligen finnas kvar en skvätt i vilket fall.

Sedan bort med spridarbryggan.
Här hade jag problem med att lossa bränsleröret för man ska trycka in två clips och samtidigt lyfta/dra bort bryggan. Bilar från 2005 har tydligen en annan lösning på detta.
Bild

Sen bort med oljeröret, det sitter hårt.

Bort med slangar och anslutningar på insuget, lossa slang på gasspjället.

Ta bort de övre bultarna på insuget, lossa på de undre men ta inte bort.
Här var det otroligt drygt att komma åt bulten som sitter vid termostathuset. Jag hade dock en specialhylsa (kråkfot) som jag skruvade med men fan va dum placering.

Lyft upp insuget och lossa kontakt på gasspjället.

Bild

Jag tog bort luftfilterboxen och inloppsslangen efteråt för en del som ska bytas i den här satsen är ett vattenkylningsrör som går från termostathuset bort till andra sidan motorn, och då ville jag ha mer plats.
Bild

Nu har man mycket plats att meka på och kan lätt byta vevhusventilationen.

Så bort med det gamla..
Bild

..och in med det nya.
Bild

När den gamla burken kom loss så såg det ut såhär inuti.
Bild

Ser ut som vatten blandat med olja men på oljestickan ser oljan ok ut, så jag antar att det är kondens som inte hunnit förångas. Det försvinner inget kylarvatten iaf. Återstår att se.

Med så mycket plats runtom så passade jag på att borra ur den avdragna bulten till generatorn. Det gick över förväntan bra!
Fick kapa en borr på hälften så att borrmaskinen fick plats och sen borrade jag ett par millimeter i bulten och slog in en flatmejsel och kunde efter det skruva ur bulten.
Bild

Bild

Nya bultar ligger och väntar vid återmontering.

Det står "del 1" i början av inlägget och det är för att jag har hittat ett par tryckslangar som ska bytas ut. Tänkte köpa bränsleslang på biltema, de duger väl?
Sen så läckte det såklart ut en del kylarvatten vid bytet av röret jag skrev om, så då får det bli ett fullständigt byte av kylarvatten när jag ändå är igång.
av Xabet
#1205443
Kan vara så. Jag ska göra ett läkageprov snart, koppla på tryckluft med lågt tryck på slangen mot turbon, och spray runt med läcksökare.

Nu är hursomhelst vevhusventilationen bytt och motorn ihopskruvad. Det krånglade nå så förbannat med tre moment så det drog ut på tiden. Vid uppstart så hade motorlampan slocknat. :-)-)
Men däremot tycker jag att det är ett högfrekvent tjut från spridarna?? Det läcker inget från dem och inte heller bränsleröret. Jag tryckte ner så långt jag kunde och den ser ut att sitta som den ska. Kanske får byta o-ringarna.

Sen märkte jag att slangen från behållaren för servoolja var fuktig. Det ser ut på stickan som om nivån är för låg och bilen kändes faktiskt trögstyrd vid en kort provtur. Löohjulet på servopumpen snurrade inte så lätt heller men det kanske den inte ska.

Tömde ur den gamla kylvätskan också. Fyllde på med vatten och körde runt motorn en stund och tömde igen. Å så i med 50/50 ca 8l. Får ta en tur i morgon och fylla på om det behövs.
av Xabet
#1206032
Ny dag nya problem!

Åkte ut för att uträtta ärenden och tyckte bilen kändes trögrullad i låga hastigheter. Ute på motorvägen började ratten vibrera kraftigt och när jag svängde av mot närmsta mack så rykte det från vänstra hjulet bak. Gick ut och kände på fälgen som var brännhet! Det luktade fan också så jag tror att handbromsen låst sig där. Åkte iväg och motionerade handbromsen och jag tror det hjälpte lite, men en översyn lär nog göras.

Har kollat nivån på servooljan och den var så låg att stickan knappt nådde ner, så jag var in till Volvo och köpte en flaska. Fyllde på till "Max cold" och styrningen känns nog inte lika trög längre tycker jag.

Tycker motorn har blivit ojämn i effekt. Vissa stunder finns ingen turbo alls känns det som, andra gånger behöver man inte tvivla när det skjuter på riktigt bra. Finns en del grejer att kolla upp förstås men jag hoppas inte att turbon börjar ge sig..
av Xabet
#1206367
Hann med lite meckande ikväll.

Åkte och köpte slang på biltema för att byta "paketet" som är kopplat till insug, rör mot turbo samt en komponent som sitter under insuget.. vet ej vad den heter just nu.

Bild

Bild

De gamla var torra och såg ut att vara påväg att spricka vid anslutningarna.

Så ny fräsch slang kapades till med hög precision i en steril miljö.. :wink:

Bild

Dessvärre så var alla slangar utom en 10mm invändigt, den mot röret vid turbon var såklart 8mm och jag köpte bara 10mm. Men men, lär ändå tillbaka och skaffa en vinklad slangbit, för den som sitter på insuget lär det vara vinkel på för att slippa veck vid anslutningen.

Bild

Sen så hittade jag en eventuell läcka i systemet!
Det sitter två stycken slags backventiler i denna slanghärva och när jag blåste i "fel hål" på ventilen vid insuget så släppte den genom all luft!! Så jag tog isär den och blåste från rätt håll och sedan från fel håll igen och då var det tätt.

Bild

Kan det vara så att trycket i insuget dränerades vid denna ventil och därför kändes det som att motorn stryptes? Får se om den fortsätter hålla tätt när jag skruvat tillbaka allt.

Kollade upp vänster bakbroms och mycket riktigt hade den nypt fast runt bromsskivan.

Änden på kolven såg mycket ofräsch ut. Och den kärvade som fan till en början.

Bild

Jag ville ta bort hela oket och trycka ur kolven men visste inte ifall det skulle spruta bromsvätska överallt, sätta slangklämma på bromsslangen gick inte för den är ju stenhård?!

Så jag gjorde det bästa av situationen och tryckte ur kolven en bit, tog en smärgelduk och putsade lite och så i med en skvätt bromsvätska under damasken för att smörja litegrann. Sen tryckte jag in kolven med ett pressverktyg.

Bild

Tryckte in och ut kolven ett par gånger tills den kändes lite bättre än innan, men jag vill helst ta bort hela oket längre fram bara jag vet hur jag ska göra med bromsslangen.

Passade på att ta smärgelduken på glidpinnarna också för det var nå gammalt fett och smuts på dem.

Bild

Gjorde också så att jag rengjorde gummit där glidpinnarna går genom och hade i lite silikonfett för de gick riktigt trögt att få ur och i, så det kanske har ställt till en del med.

Håller på att bygga en adapter för att koppla på tryck vid läcksökning. Vanligt ändstopp med en luftnippel på. Inte klar än men på G.

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]