- tis 27 jun 2017, 15:22
#1181828
"Du får välja vad du vill från hela VAGs sortiment. Bilen kostar X% av leasingkostnaden vid xPBB samt förmånsvärde. Du väljer fritt mellan Porsche Macan eller Volkswagen Up!"
Ja, så började det vid jobbyte nyligen. Bolaget ägs av Volkswagen så något annat var inte aktuellt. Men precis allt annat finns inom räckhåll. I teorin. För häng med nu, det är inte så lätt som man kan tro när allt är möjligt. Tvärtom skulle jag säga, det här valet har präglats av olika begränsningar. Det är också en personalbil, fast ganska kraftigt sponsrad med kontantillägg på månadslönen beroende på hur många PBB bilen kostar.
Det jag har att förhålla mig till
1) Andrahandsvärdet avspeglas i min månadskostnad. Det är en operationell leasing, får inte välja något annat.
2) Rabatter skiljer mellan modeller, främst genom kampanjer på utrustning
3) Jag har en bedrövligt brant backe upp till huset. Vintertid kommer jag inte upp utan fyrhjulsdrift
4) 2 barn, 2 vuxna måste få plats
5) Ingen laddmöjlighet på jobbet
6) 5 mil enkel resa till jobbet
7) Jag ville ha en bil som fanns i lager (inkluderar dock sk Hamnlager) pga redan höga mil på privatbilen (530xdn i separat tråd)
8) Adaptiv farthållare!
* Den första tanken var - eGolf! Pendlingen betalar jag privat så det skulle halverat bränslekostnaden om inte mer. Kollade med finansbolaget - tvärnej på att sätta en fast restvärde (vilket är ett måste) på elbilar. Dessutom hade jag antagligen fått dra skarvsladd ner till gatan vintertid. Men det hade jag kunnat leva med för det var verkligen lockande med möjligheten att ta elbil. Åker sällan över 110 km/h pga all trafik ändå. Nåväl vi går vidare.
* Audi A4 TDI 190 Q - kanske den bästa bil som går att få tag i runt 7-8pbb. Roligare att köra än någonsin, tystast också. 7-växlade S-troniclådan känns numera nära perfekt. Föll bort pga sämre kampanjer, inte högre restvärde än något annat, plus att det inte fanns några lagerbilar som var vettigt utrustade. Antingen var de tomhylsor eller så kostade de 480.000 brutto. Evolutionspaketet och alpinpaket kändes som måsten. Men det fanns inga sådana bilar att få tag på. Alla bilar hade en massa sterotjafs för 15.000kr och annat helt meningslöst. Restvärdet på sådana lösa tillbehör beräknas till 25%. Totalt sett blev bilen 2000kr/netto månaden dyrare än den jag valde med alla faktorer inräknade.
* Audi A6 TDI 190Q - Fanns flera bilar som var oerhört snygga pga kampanjer på S-line men ingen av dem hade adaptiv farthållare. Äldre plattform ger dyrare tillval, adaptiv farthållare på A3 kostar 1900kr, på A6 kostar den typ 20.000kr. Avspeglas inte heller i restvärdet. Dessutom behöver jag inte så stor bil.
* Audi A3 eTron - fanns inga lagerbilar. Dessutom ingen laddmöjlighet
* Golf GTE - kostar lika mycket som Passat GTE. Helt meningslös pga generalagentens fokus är helt fokuserad på Passat. Se nedan.
* Passat GTE - otrolig tjänstebilsfavorit på goda grunder. Men pga sämre beräknat restvärde än diesel, sämre rabatter och ingen laddmöjlighet på jobbet blir den dyrare än diesel. Dessutom ingen fyrhjulsdrift. Hade dock kunnat leva med det om bilen blivit billigare.
* Skoda Superb 190 4M L&K - det var vääääääldigt nära att det blev en sådan. Ruskigt kompetent bil om man kastar av sig fördomarna om vad Skoda är. För det är bara fördomar kvar. Blev ungefär 400kr/mån billigare än den jag valde med samma utrustning. Valde till slut bort den pga något högre buller, främst på tomgång. Lite äldre design invändigt också.
* Skoda Kodiaq - finns inga att få tag på. 7-8 månaders leveranstid. Annars låg den väldigt bra till. SUV är kul, dessutom blir min sambo glad eftersom hon är kort. Har också små barn som gillar att sitta högt.
* VW Tiguan - väldigt nära här också. Dock var de bilar som fanns i lager märkligt utrustade. Ofta med panoramatak men utan ordentliga stolar. Executivepaket och adaptiv LED är ett krav enligt mig och många saknade märkligt nog det. Istället "konstig" utrustning såsom panorama, Habanero orange (15k för en lack!) osv. Dessutom är bilen i minsta laget, framförallt bagaget är litet.
* Volkswagen Alltrack TDI190- egentlig given på många sätt pga bra rabatter, prisvärd utrustning och urstarkt andrahandsvärde. Men ingen tillgänglig bil var helt "rätt". Till att börja med kan jag inte ha en svart bil eftersom bilen blir skitig på nolltid, samma med mörkblå. Där försvann 50% av bilarna. Vill man dessutom har Executivepaket försvann 25% till. En märklig sak som jag störde mig på är också att alla Alltrack har de "sämre" bakljusen med glödlampor istället för LED som finns till Passat. Ingen jättegrej men bilen ser verkligen äldre ut med de lamporna. Dessutom saknades Active Info Display på de övriga som var kvar. Hade jag iofs kunnat leva med. Främst var det att jag inte hittade någon i nån smutstålig färg.
Ja vad blev det då efter allt diskvalificerande? Jo en Passat TDI190 4M Executive R-line. En riktig tjänstebilsklassiker men nu utrustad till tänderna för rätt pris. Dessutom räknas paketen in i andrahandsvärdet till samma % som bilen vilket gör stor skillnad på min totalkostnad. Bilens enda "tillval" utöver paketen är metallic - allt att är "standard". Tyvärr räknas inte det så i förmånsvärdet men man kan inte få allt.
Ja, så började det vid jobbyte nyligen. Bolaget ägs av Volkswagen så något annat var inte aktuellt. Men precis allt annat finns inom räckhåll. I teorin. För häng med nu, det är inte så lätt som man kan tro när allt är möjligt. Tvärtom skulle jag säga, det här valet har präglats av olika begränsningar. Det är också en personalbil, fast ganska kraftigt sponsrad med kontantillägg på månadslönen beroende på hur många PBB bilen kostar.
Det jag har att förhålla mig till
1) Andrahandsvärdet avspeglas i min månadskostnad. Det är en operationell leasing, får inte välja något annat.
2) Rabatter skiljer mellan modeller, främst genom kampanjer på utrustning
3) Jag har en bedrövligt brant backe upp till huset. Vintertid kommer jag inte upp utan fyrhjulsdrift
4) 2 barn, 2 vuxna måste få plats
5) Ingen laddmöjlighet på jobbet
6) 5 mil enkel resa till jobbet
7) Jag ville ha en bil som fanns i lager (inkluderar dock sk Hamnlager) pga redan höga mil på privatbilen (530xdn i separat tråd)
8) Adaptiv farthållare!
* Den första tanken var - eGolf! Pendlingen betalar jag privat så det skulle halverat bränslekostnaden om inte mer. Kollade med finansbolaget - tvärnej på att sätta en fast restvärde (vilket är ett måste) på elbilar. Dessutom hade jag antagligen fått dra skarvsladd ner till gatan vintertid. Men det hade jag kunnat leva med för det var verkligen lockande med möjligheten att ta elbil. Åker sällan över 110 km/h pga all trafik ändå. Nåväl vi går vidare.
* Audi A4 TDI 190 Q - kanske den bästa bil som går att få tag i runt 7-8pbb. Roligare att köra än någonsin, tystast också. 7-växlade S-troniclådan känns numera nära perfekt. Föll bort pga sämre kampanjer, inte högre restvärde än något annat, plus att det inte fanns några lagerbilar som var vettigt utrustade. Antingen var de tomhylsor eller så kostade de 480.000 brutto. Evolutionspaketet och alpinpaket kändes som måsten. Men det fanns inga sådana bilar att få tag på. Alla bilar hade en massa sterotjafs för 15.000kr och annat helt meningslöst. Restvärdet på sådana lösa tillbehör beräknas till 25%. Totalt sett blev bilen 2000kr/netto månaden dyrare än den jag valde med alla faktorer inräknade.
* Audi A6 TDI 190Q - Fanns flera bilar som var oerhört snygga pga kampanjer på S-line men ingen av dem hade adaptiv farthållare. Äldre plattform ger dyrare tillval, adaptiv farthållare på A3 kostar 1900kr, på A6 kostar den typ 20.000kr. Avspeglas inte heller i restvärdet. Dessutom behöver jag inte så stor bil.
* Audi A3 eTron - fanns inga lagerbilar. Dessutom ingen laddmöjlighet
* Golf GTE - kostar lika mycket som Passat GTE. Helt meningslös pga generalagentens fokus är helt fokuserad på Passat. Se nedan.
* Passat GTE - otrolig tjänstebilsfavorit på goda grunder. Men pga sämre beräknat restvärde än diesel, sämre rabatter och ingen laddmöjlighet på jobbet blir den dyrare än diesel. Dessutom ingen fyrhjulsdrift. Hade dock kunnat leva med det om bilen blivit billigare.
* Skoda Superb 190 4M L&K - det var vääääääldigt nära att det blev en sådan. Ruskigt kompetent bil om man kastar av sig fördomarna om vad Skoda är. För det är bara fördomar kvar. Blev ungefär 400kr/mån billigare än den jag valde med samma utrustning. Valde till slut bort den pga något högre buller, främst på tomgång. Lite äldre design invändigt också.
* Skoda Kodiaq - finns inga att få tag på. 7-8 månaders leveranstid. Annars låg den väldigt bra till. SUV är kul, dessutom blir min sambo glad eftersom hon är kort. Har också små barn som gillar att sitta högt.
* VW Tiguan - väldigt nära här också. Dock var de bilar som fanns i lager märkligt utrustade. Ofta med panoramatak men utan ordentliga stolar. Executivepaket och adaptiv LED är ett krav enligt mig och många saknade märkligt nog det. Istället "konstig" utrustning såsom panorama, Habanero orange (15k för en lack!) osv. Dessutom är bilen i minsta laget, framförallt bagaget är litet.
* Volkswagen Alltrack TDI190- egentlig given på många sätt pga bra rabatter, prisvärd utrustning och urstarkt andrahandsvärde. Men ingen tillgänglig bil var helt "rätt". Till att börja med kan jag inte ha en svart bil eftersom bilen blir skitig på nolltid, samma med mörkblå. Där försvann 50% av bilarna. Vill man dessutom har Executivepaket försvann 25% till. En märklig sak som jag störde mig på är också att alla Alltrack har de "sämre" bakljusen med glödlampor istället för LED som finns till Passat. Ingen jättegrej men bilen ser verkligen äldre ut med de lamporna. Dessutom saknades Active Info Display på de övriga som var kvar. Hade jag iofs kunnat leva med. Främst var det att jag inte hittade någon i nån smutstålig färg.
Ja vad blev det då efter allt diskvalificerande? Jo en Passat TDI190 4M Executive R-line. En riktig tjänstebilsklassiker men nu utrustad till tänderna för rätt pris. Dessutom räknas paketen in i andrahandsvärdet till samma % som bilen vilket gör stor skillnad på min totalkostnad. Bilens enda "tillval" utöver paketen är metallic - allt att är "standard". Tyvärr räknas inte det så i förmånsvärdet men man kan inte få allt.
Åker: Tesla M3 AWD LR och BMW 335CiA M-Sport cabriolet
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i