Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1178305
Saker händer!

Det som gjordes idag var:
• Tömde gamla oljan
• Hade i rengöringsolja
• Tömde rengöringsoljan
• Hade i ny olja och nytt oljefilter
• Försökte hitta vart läckan var
• Bytte skärm!

Hur ser planen ut nu?
1. Jag måste lokalisera läckan. Jag hade koll på värmepaketet medans bilen var igång, såg ingenting. Jag ser fukt som går upp mot värmepaketet men ni får gärna hjälpa mig på den biten (kolla bilder)
2. Byta höger framskärm
3. Städa bilen på ut och insida
4. Ringa lokala skroten och fråga vad 2 bakskärmar kan kosta
5. Byta ut bakskärmarna
6. Fixa nya däck. Stretch? :)))
7. Fixa en ny uppsättning fjäderben och fjädrar.

Listan är ganska preliminär och mycket kan ändras, men motorn ser frisk ut!

Så här kommer en lite mindre bildbomb!
Bild

Detta är gamla oljan. Filtret såg relativt nytt och bra ut, oljan såg bra ut, den tömdes i en bra stråle utan klumpar eller liknande.
Bild

Vad skulle man göra utan Biltema..
Bild

Tomgång i 10 minuter med rengöringsoljan! :D Lägg märke till att lambda inte lyser mer ;)
Bild

Försökte hitta läckan och detta var den största ledtråden jag hade. Detta leder upp till värmepaketet, men det är även fyllt med skit från träd. Så jag tror att boven skulle kunna vara dräneringen? Vad tror ni?
Bild

Denna matta är genomblöt.. Som en tvättsvamp fylld med vatten. Ingen rost under dock, så skulle detta kunna vara relativt nyligen det blev blött?
Bild

Sket i det och började skruva av skärmen. Perfekt med stort rosthål där så jag kunde komma åt skruvarna lättare.. :D
Bild

Bild

Bild

Detta är den enda rosten jag ser bakom skärmen, verkar bara vara ytrost så det skulle jag kunna fixa i framtiden när jag har rätt verktyg.
Bild

Hittade även en låda fina popnitar som är vääldigt likt Volvo original!
Bild

Fräcsht!
Bild

Bästa bilden jag kunde få på underredet. Ser faktiskt riktigt bra ut, den mesta rosten är på rörande saker så som hjulupphängning, fjädring och bromsar.
Bild
#1178355
Ser ut som glykol där under mattan. Ur med mattorna och låt dom torka nu över sommaren, de torkar inte av sig själv där i bilen. Och byt värmepaketet, förstås. Väldigt vanligt fel på dessa att de ger upp med tiden.
Passa också på att dränera all kylarvätska och byt till ny.
Användarvisningsbild
av Turbojeppe
#1178384
Rlind skrev:Ser ut som glykol där under mattan. Ur med mattorna och låt dom torka nu över sommaren, de torkar inte av sig själv där i bilen. Och byt värmepaketet, förstås. Väldigt vanligt fel på dessa att de ger upp med tiden.
Passa också på att dränera all kylarvätska och byt till ny.
Det låter super. Tack för tips, får försöka hinna med detta till helgen! :)
#1178526
Lucif3r skrev:Det där rosthålet på vänsterskärmen måste funnits där bra länge med tanke på hur angripen ramen/innanplåten har blivit. Se till att få bort den rosten så fort som möjligt så det inte blir värre.
Det känns som att det kan ha tagit sig in vatten och salt via hålet? Ska definitivt fixa det så fort som möjligt. Skrapade med en kniv så det är enbart ytligt, men det bästa vore ju att köra någon rostfärg på hela innerplåten och även insida framskärm för att förhindra framtida rost.
#1178547
Lucif3r skrev:Jo det är ett jäkla rostställe det där på dessa modeller. Skit letar sig in och gör att skärmarna börjar rosta innifrån.
Min var precis likadan, och jag har sett X antal andra 85x70 med samma fenomen.
Vet inte hur många p80 volvos med rostiga framskärmar, hundben eller bakluckor jag har sett i mitt liv, men kan definitivt inte räkna dom på båda händerna ;)
#1178578
Blå inredning med paneler i björk :-)-) :-)-) :-)-) kan inte bli bättre det.

Kolla så att det inte är tätt i dräneringsslangen från AC, och kolla om du har något kupéfilter i bilen, har du inte det så kan du nästan räkna med att dräneringen från AC är tät :|
#1178611
DayDreamer skrev:Blå inredning med paneler i björk :-)-) :-)-) :-)-) kan inte bli bättre det.

Kolla så att det inte är tätt i dräneringsslangen från AC, och kolla om du har något kupéfilter i bilen, har du inte det så kan du nästan räkna med att dräneringen från AC är tät :|
Har inte något kupéfilter! Vart sitter dräneringen från AC?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen