Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av nicklast
#1176143
Efter ca 6års uppehåll från detta forum och ägandet av en 740 turbo så är jag tillbak igen 8)

Jag har köpt mig en 855 T5 -95 Manuell 225hk, rolig bil att köra men det var för bagagets skull som det vart köp. Två barn och hund tar plats :roll:

Bilen hade en del fel så som dåligt urtrampningslager, turbon var dålig, gasdämparna till bakluckan är slut bl.a

Jag har redan börjat demontera växellådan som är ganska omfattande på dessa bilar så jag tänkte att det kan va ide med en projekt tråd.




Lite snabbt beskrivet så besiktades bilen kort efter köp med anmärkning på SRS lampan inte lös. Efter en del googlande så fann jag att det var vanligt att en transistor brann upp på baksidan av mätarhuset. Sagt och gjort så revs brädan ut och mätarhuset skulle få sig en omgång med lödkolven. Transistorn lokaliserades och böts ut mot en ny. Montera ihop mätarhus, instrumentbräda och släckte felkoderna och vips så tändes SRS lampan och slocknar efter några sekunder :-)-)

Nybesiktad och dan, in i garaget för att börja riva ner växellådan. Det blir byte av urtrampningslager, tryckplatta, lamell och bakre packbox vevaxel. Har även beställt komplett vevhusventilation samt stabilisatorstag fram höger och vänster då dom såg dåliga ut.

Bild på hur bilen ser ut.
Bild


/Nicklas
av Schmoyoho
#1176188
Agree, turbo och turbo-fälgar på en 855 :-)-) Lite klent med bilder bara, fler räddningstrådar för 850:is är precis vad forumet (iallafall jag) behöver!
av nicklast
#1176370
Ja dom gör sig bra, dock är planen att byta ut dom mot nå roligare :roll:

Lådan är nu nere. Lite trångt och bökigt själv, men när jag skruvade loss fästet för växellänkaget så smög den ut fint.

Bild

Bild

Får bli tvätt av samtliga delar och nya packboxar till drivaxlarna med.

Ser bara allt för tragiskt ut.

Bild

Börjar demontera turbon i väntan på att ny koppling m.m ska dyka upp.

Bild

/Nicklas
av nicklast
#1176569
Igår kväll hade jag en stund över igen.

Demonterade turbon som haft bättre glansdagar, samt började montera sänkfjädrarna fram.

Bild

En 15G som sett bättre dagar, byts ut mot en 16T. Även vakuum slangar var nästan knapriga.

Bild

Bild

Skillnad fjäder fram.
Bild

Bilder på resultatet uteblev tack vare att jag råkade hacka ett djupt hål i ett finger. Men det kommer vid nästa besök och hoppas det trillar in delar senast imorgon så man kan förgylla lediga tisdagen med lite volvomek :roll: :-)-)

/Nicklas
Användarvisningsbild
av Perra83
#1176751
Schmoyoho skrev:Finns det någon systematik i 15G, 16T? Har aldrig begripit nomenklaturen där. Grande? Turbo? 15 Gosh golly?!
Finns tabeller på allt men lite minns ja.
15G satt på Turbo
16T på 850R
18T på S/V70R
19T på V70R 99-00 tror ja.
2.0 liters motorerna hade jag aldrig något intresse av. Bilarna med automat hade lägre effekt och mindre aggregat. Ja hade bara turbobilar med manuell låda.
av nicklast
#1176804
Det är väll inte direkt någon skillnad förutom avgashuset som har ett utlopp på 70mm mot 15g som ligger på 55mm. T och G är vad jag förstått olika vinklar på kompressor/turbin.

MEN...

Eftersom jag har ett fint rostfritt 3" avgassystem liggandes som jag inte orkar sy om flänsen på från konad fläns till vinklad. Så gjorde jag valet att porta 15g huset för bättre flöde. Hur mycket bättre det blir låter ja va osagt, men utloppet är nu 62mm och mycket finare radie mellan turbin och utlopp.

Bilder kommer :)
av nicklast
#1176819
Lite bilder..

Lite vill det jävlas med gamm volvon.

Bild

Bild

Sänk fjädrarna på plats i fram. En tvätt innan montage ska bli.
Bild



Och så skillnaden mellan 16t vinklat mot 15g konisk.
Bild

Även om ja tycker bilden ljuger lite tack vare att kompressorhuset saknas på 15g så ser man att 16t har 70mm utblås mot 15g har 55mm.

Jag putsade upp lite och slipade bort knölen som fanns i 15g avgashuset. vart klar skillnad för ögat iallafall.

Bild

Bild

Efter slipandet så vart utblåset 62mm.

/Nicklas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]