Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1160396
Jag tycker det är kul att pyssla med sånt, det är kul att få något att fungera så som ingen annan har! :)
Idag gjorde jag ett halvhjärtat försökt till att få LED i dimljusen, de används endast dagtid ihop med p-ljus så varför då inte montera LED ;)
Plockade bort glaset på en defekt H3 lampa och lyckades få dit en T10 diodlampa (passade förvånansvärt bra i storlek) och fick det att lysa som det skulle. Ljuset blev som jag trodde väldigt svagt, men det blev nog i svagaste laget för att kunna köra endast på detta + p-ljus.
Som ett p-ljus ihop med halvljuset skulle dock funka, men med risken att åka dit för olovlig kombination för det är ju fortfarande en dimljuslampa även om den bara lyser med typ 3w...

Men nu har jag testat det iaf, nu får man se fram emot andra äventyr! ;)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1160597
Här är en bild för er som funderat på hur en ABS-box ser ut under skalet.
Det man gör när man löder om dom är att man rengör (ligger ett lager silicon som skydd) och sedan löder de punkter som är markerade, detta är då baksidan på kontaktstycket och ett vanligt ställe där glappkontakt uppstår.
Sen får man ju så klart återställa skyddet och limma ihop boxen igen.

Bild
Användarvisningsbild
av SRT
#1160646
Har haft två 850 GLT automat -92 och -97 Hilmer och båda har bara rullat på oavsett höga miltal eller väder helt felfritt dagligen.Synd att man inte bygger bilar så här längre. :D
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1160648
Jag tycker det är trevliga bilar att köra, sitter bra i dom tycker jag och då är jag ändå väldigt kinkig med min nacke/rygg.
Våra rullar också på bra, har kört snart 17 000mil (gått 32000) med min -96 och den har bara stannat för mig två gånger under denna tid och det får man väl vara väldigt tacksam över när det gäller alla dom milen och att bilarna faktiskt börjar ha en del år på nacken nu ;)
Första gången var vi affären och vi skulle iväg hemåt, då hade kamlägesgivaren gett upp så den startade inte igen, andra gången var för inte så länge sedan då spridaren till tredje cylindern hängde sig i helt öppet läge.

Så peppar peppar, så går dom ett tag till! ;)
Användarvisningsbild
av 800serien
#1161539
Snyggt med LEDs! Speciellt till regskylten, det höjer utseendet! :-)-)
SRT skrev:Har haft två 850 GLT automat -92 och -97 Hilmer och båda har bara rullat på oavsett höga miltal eller väder helt felfritt dagligen.Synd att man inte bygger bilar så här längre. :D
Håller med! :( Därför är man rädd om dem. :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1175940
Tråden angående ryckningar osv: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

I övrigt så har har nu sista dagarna fått rejäla vibrationer bak, vet inte om jag tappat en vikt eller nåt!
Har lagt på andra hjul idag så ska kolla hur den beter sig med dessa, blir det bättre så får jag ta med de andra och balansera om dem.
Passade på att kolla hjullagren, har bytt det vänstra tidigare men allt kändes och lät bra.
Såg också att det snart är dags för nya bromsar bak, bara utgifter hela tiden.

Hustruns -93a ska in och visas upp innan siste maj, så det börjar bli hög tid att kolla över den... ;)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1182691
Idag har jag bytt kamremssats + vattenpump, passade även på att göra en oljeservice när jag ändå var igång.
Att rengöra efter den gamla packningen vid vattenpumpen var ett litet gissel, men i övrigt flöt allting på!
Handlade delarna från Tyskland (Gates) och fick kamremssats + vattenpump + oljefilter för strax över 1100:- :)

Egenhändigt tillverkad kamremstolk, nollade motorn och bara monterade dit tolken, passade direkt!
Men så är det ju jag själv som bytte remmen förra gången också! ;)

Blandade bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1182759
Lucif3r skrev:Låste du aldrig veven?
Nej inte denna gången, men vet ju sen tidigare att markeringen på veven stämmer.
Man bör dock vara noga med att man riktar in markeringen ordentligt innan man drar åt skruvarna på kamaxlarna.
Sen drar man runt motorn ett par varv och kolla så att allt fortfarande stämmer.
Visste ju förvisso att även kamaxlarna låg rätt, men de har ju ibland en tendens att flytta sig när man släpper på remmen så därför använder jag tolken för att låsa dessa på plats.
För den som inte bytt kamrem förr rekommenderar jag att även använda tolken på veven, men jag har bytt ett stort antal remmar vid det här laget så man "fuskar" lite för man vet att det blir rätt ändå!

Jag bytte aldrig vattenpumpen sist eftersom den kändes bra och inga glapp, den kändes fortfarande okej egentligen då den inte hade mer glapp än spännhjulen men vågade inte chansa en gång till eftersom det är original vattenpump från -96.
Så 34 000mil med original vattenpump är väl inte så tokigt! ;)

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen