Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1154451
Jag har länge tänkt starta upp en tråd här med min bil men aldrig blivit färdig till det, så från och med nu blir det ändring på detta.
Historien kring denna bil startade 2010, men istället för att bomba sönder tråden med all gammal information/åtgärder/bilder osv så tänker jag länka till mitt egna forum där allt finns redan och startar denna tråd med vad som hänt under 2017 och framåt.
De första inläggen här kommer att kopieras från ett annat forum.

2010- http://forum.volvoturbo.net/viewtopic.php?f=19&t=4402

Jag köpte bilen i slutet av augusti 2010, så det har ju hänt en hel del på dessa år.
Då hade den gått 15 500mil och har idag snart rullat 32 000mil.

Första bilden på bilen hemma:
Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1154457
2017-01-04
Igår köpte jag "nya" däck till bilen då jag var så missnöjd med de andra, friktionsdäck av udda märke 205/55R16 (2st 5mm, 2st 7mm).
Idag fick jag krängt över dem till mina alu-fälgar då dom låg på fälgar till 08- med lilla navet.

De gamla däcken bytte jag bort igår mot en uppsättning 15" dubbdäck Nord frost 5 och en uppsättning 15" sommardäck, alla med bra mönster. Dom ville hellre ha "åretruntdäck".
Så ifall dessa friktionsdäck inte är nåt att köra med när det blir snö och halt, ja då har jag även en uppsättning dubbdäck att ta till numera! ;)

Bild


2017-01-13
"Firststop Winter 2" hade aldrig varit mitt förstahandsval om jag skulle köpa nytt, men just dessa däck sitter på nu och de är faktiskt över förväntan. Nu har det ju varit lite vinter så jag fick testat dem, det finns säkert bättre däck men det finns absolut många som är sämre!
Ligger stadig för övrigt och t o m något tystare än mina Nokian WR3.
Väl värda sina 500:- ;)


2017-01-29
Har polerat bilen igår och idag, det är så sjukt tråkigt att göra så därför drar man sig i det längsta för att göra det.
Det är ju inte bara att polera, det ska demonteras en del och mycket skall maskeras innan man kan dra igång.
Men man är rätt nöjd när man är färdig, och man blir nästan tårögd när man tvättar bilen när den är nypolerad ;)

Inga bättre bilder än så här, men alltid något!

Före:

Bild


Efter:

Bild


2017-02-03
Får väl bli en liten idolbild också! ;)

Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1154462
2017-02-08
Igår sprang ett bromsrör läck, tog mig lyckligtvis hem så jag kunde undvika bärgning.
När jag lyfte upp bilen så fann jag att bromsröret ut till höger bakre bromsok hade legat och gnidit mot ventilationsslangen från tank/påfyllning så det skavt ett rejält hål.
Då jag inte fick loss röret vid slangen på axeln så skaffade jag en skarvhylsa, kapade röret och skulle precis spänna ihop andra delen av hylsan, då gick rörhelvetet av precis vid nippeln vid oket...
I ren ilska så lyckades jag dock få loss röret från slangen, fick vinklat fästet lite och fick på en svetstång.
Och kanske var det tur i oturen att det gick av som det gjorde, om det nu var svagt precis där så kunde det ju hänt värre grejer om man varit i en situation där man var tvungen att trycka till ordentligt.

Idag åkte jag iväg och lånade verktyg och fick gjort ett nytt rör med nya nipplar, (tur man har vänner med verkstad :) ) och sen montera och lufta, så nu går det väl ett tag igen får vi hoppas! :D
Ska bara klura lite på hur jag ska skydda det nya röret :?


Bild
Bild


2017-02-15
Idag fick pappa komma och bogsera mig hem...
Kom körandes lugnt och stilla genom några rondeller sen började den plötsligt rycka och inte riktigt gå på alla cylindrarna.
Bogserade hem bilen och började att felsöka, felkod på "missfire" på tredje cylindern och det första jag gjorde var att riva ur stiften för att kunna köra in bilen på starten. Då visade det sig att det stod bensin i cylinder nr.3, tänkte att soppa får den i alla fall!
Fick in bilen och koncentrerade mig på tändningen, provade med andra stift men det hjälpte inte, efter att ha bytt stift igen ihop med rotor/lock och kablar så hostade den igång. Men den gick illa och gick inte på alla.
Kontrollerade kompet, låg runt 16bar på alla.
Cylinder nr.3 fuktig igen, så jag rev spridarbryggan och ser då att spridare nr.3 inte håller tätt utan det droppar/rinner rätt mycket bränsle genom den. Inte så konstigt att den fyller loppet med soppa då.
Så iväg som en galning bort till skroten, kom dit med 5min tillgodo (det tar ju inte längre tid att riva av spridarbryggan) och ser då att dom naturligtvis har stängt just denna vecka, så jäkla typiskt...
Jaja, i morgon får det bli Helsingborg i jakten på en spridare, det är ju givetvis inte samma på denna som på de äldre GLT:erna, för av dessa har jag 10 liggande, men vad hjälper det nu... ;)

2017-02-16
Bytt spridaren nu, så nu går motorn på alla cylindrarna igen.
Men, motorn knackar (typ vevstakslager) och den ryker rejält med olja!??

Edit: Tänker på ifall det hänt någonting när motorn högg till och fastnade då jag gjorde startförsök utmed vägen, cylindern var ju trots allt full med bensin!?
Kamremmen ligger rätt.

-----

Nu är motorn tyst! :D :D :D
Eftersom oljenivån var liknande som tidigare så tyckte jag att det var lite långsökt till en början att den spätt oljan så pass, men det ska tydligen inte till speciellt mycket bensin för att oljan ska tappa sina egenskaper.
Bytte olja och filter för att kunna utesluta ytterligare en del, och efter en lång runda nu på några mil så finns inte oljudet kvar.

-----

Jag passade på att ta en bild när jag bytte olja och filter, bilden visar fästet till oljefiltret, rent och snyggt!
Har inte sett någon tidigare som är så pass ren här, det brukar alltid finnas lite koks.
Helt ärligt vet jag inte varför bilden kommer upp och ner!??

Bild


2017-02-27
Det blev byte av bränslefilter idag, tyckte det passade bra då jag fått problem med spridarna.
Vet ju inte om det handlar om skit, men bättre att vara på den säkra sidan.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1154464
2017-02-27

Jag kunde ju inte riktigt släppa mätarhuset till R:en jag hittade, så idag var jag och demonterade det.
Visste ju att det var skillnad på husen 97-98 och 99-00 och detta var ju ett nyare men tänkte att det kanske ändå går att lusa ihop.
När jag väl hade delat på det så visade det sig att dom ändrat på kontakterna till själva mätarna, de hade liksom vridit dessa en aning. Så det blev till att flytta över nål och mätartavlor till mitt hus.
Det var lite pilligt men inte värre än att det gick att utföra! :)

Tank/temp passade direkt, men de andra två mätarna fick jag flytta över nål/tavla.

Bild
Bild
Bild
Bild


2017-02-28
Blev inte riktigt nöjd med vad mätarna visar nu efter att ha haft loss nålarna, så håller just nu på att kalibrera hastighetsmätaren genom testa-vrida-testa osv. Varvtalet var lättare att fixa, låg ca 50-75v/m för högt det såg jag ju men testade ändå med ett annat hus för att jämföra med. Lika bra att få det rätt, speciellt med tanke på att hastighetsmätaren nästan visade för lite.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Bonden1989
#1154502
Hilmer skrev:2017-02-27

Jag kunde ju inte riktigt släppa mätarhuset till R:en jag hittade, så idag var jag och demonterade det.
Visste ju att det var skillnad på husen 97-98 och 99-00 och detta var ju ett nyare men tänkte att det kanske ändå går att lusa ihop.
När jag väl hade delat på det så visade det sig att dom ändrat på kontakterna till själva mätarna, de hade liksom vridit dessa en aning. Så det blev till att flytta över nål och mätartavlor till mitt hus.
Det var lite pilligt men inte värre än att det gick att utföra! :)

Tank/temp passade direkt, men de andra två mätarna fick jag flytta över nål/tavla.
Snygg bil! :-)-)

Då hade vi samma problem. :wink:

Jag köpte ju ett R-hus till min V70 -99 för någon vecka sen och där var det huset från en 97a. Fick också byta tavlor och nålar på varv och hastighet.
Nålarna satt fast rätt så bra... :roll:

Synd att du inte hade skapat tråden då. Vi hade ju kunnat byta hus med varandra. :wink:
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1154510
Bonden1989 skrev:
Hilmer skrev:2017-02-27

Jag kunde ju inte riktigt släppa mätarhuset till R:en jag hittade, så idag var jag och demonterade det.
Visste ju att det var skillnad på husen 97-98 och 99-00 och detta var ju ett nyare men tänkte att det kanske ändå går att lusa ihop.
När jag väl hade delat på det så visade det sig att dom ändrat på kontakterna till själva mätarna, de hade liksom vridit dessa en aning. Så det blev till att flytta över nål och mätartavlor till mitt hus.
Det var lite pilligt men inte värre än att det gick att utföra! :)

Tank/temp passade direkt, men de andra två mätarna fick jag flytta över nål/tavla.
Snygg bil! :-)-)

Då hade vi samma problem. :wink:

Jag köpte ju ett R-hus till min V70 -99 för någon vecka sen och där var det huset från en 97a. Fick också byta tavlor och nålar på varv och hastighet.
Nålarna satt fast rätt så bra... :roll:

Synd att du inte hade skapat tråden då. Vi hade ju kunnat byta hus med varandra. :wink:

Jag tyckte dom släppte rätt fint om man bara satte dom i spänn på båda sidor om, dvs så att det pressade rakt ut.

Nja, ett byte med frakt hade kostat mer än att köpa ett annat (och rätt) mätarhus!
Mätarhuset har jag i princip gratis, så då gör det inget att lägga lite tid på det! ;)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1154606
Bonden1989 skrev:
Hilmer skrev:Mätarhuset har jag i princip gratis, så då gör det inget att lägga lite tid på det! ;)
Sen är det ju dessutom rätt så roligt att skruva själv! :-)-)
Visst är det! Allt som inte behöver göras är ju skoj, det är dom där måstena som inte är så kul alla gånger! ;)
Sen har jag alltid gillat att bygga sådant som ingen förväntar sig, som 35w xenonbackljus t ex, eller varför inte mina strålkastare på 240in jag hade med hel/halvljus xenon och angel eyes från BMW :)

White skrev:Jäkligt fin bilen blev efter poleringen. 8)

Jäkla tur att det var något så pass enkelt som en spridare ändå. :)

Ja det blev ju lite skillnad om man säger så, den blev grymt lätt att tvätta nu i alla fall! :lol:

Jo jag är väldigt tacksam för att det bara var en spridare, hade retat mig som fan om jag sabbat motorn när den är så pass välskött som den är.
Far och son som haft den sedan ny, sen är jag då tredje ägaren sedan 2010, byte olja/filter var 1000:e mil eller minst 1 gång/år, sedan jag tog över den så byts det stadigt var 1000:e mil. Så det har typ blivit 17 oljebyten för min del vid det här laget ;)
Så maskinellt är den fräsch, men tyvärr finns det en del kosmetiska defekter! Men vad kan man begära av en bil som är över 20 år gammal.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1154650
Kosmetiska fel är näst intill omöjligt att frångå på en gammal bruksbil. Men som morsan min alltid säger, "man åker ju inte på utseendet", det viktiga är ju att den är mekaniskt fräsh :)

Ang. röret, det går inte linda något mjukt runt röret precis där det hade skavt? Lite skumgummi eller liknande, eller bygga ett fäste som håller isär rören.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]