Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av S80Frälst
#1224269
SBergdahl skrev:Idag blev det först en kontroll med en handske att det är ordentligt undertryck såväl i oljestickans hål som i påfyllningshålet.

Sedan kamremsbyte. Gick bra och motorn startade igen utan ventilsallad. Tog det lugnt och metodiskt, tog ca 3,5 timme. Rätt OK timpeng på det. Jobbigast var nog att få på multiremmen igen, jäklar vad tight den sitter till och med med spännaren maximalt vriden.

Imorgon bromsarna och om jag hinner torkarmotorerna till strålkastarna, har fått den bättre begagnade jag beställde nu.
IMG_20170927_170829454.jpg
IMG_20170927_190706065.jpg
IMG_20170927_200310269.jpg
Behöver man låsa kamdreven på något sätt.?
Eller gick det bara utan låsning?

Den gamla vattenpumpen såg ju riktigt fin ut.?
Behövdes den bytas ut?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1224339
S80Frälst skrev:
SBergdahl skrev:Idag blev det först en kontroll med en handske att det är ordentligt undertryck såväl i oljestickans hål som i påfyllningshålet.

Sedan kamremsbyte. Gick bra och motorn startade igen utan ventilsallad. Tog det lugnt och metodiskt, tog ca 3,5 timme. Rätt OK timpeng på det. Jobbigast var nog att få på multiremmen igen, jäklar vad tight den sitter till och med med spännaren maximalt vriden.

Imorgon bromsarna och om jag hinner torkarmotorerna till strålkastarna, har fått den bättre begagnade jag beställde nu.
IMG_20170927_170829454.jpg
IMG_20170927_190706065.jpg
IMG_20170927_200310269.jpg
Behöver man låsa kamdreven på något sätt.?
Eller gick det bara utan låsning?

Den gamla vattenpumpen såg ju riktigt fin ut.?
Behövdes den bytas ut?
Jag låste inget. Vevade runt för hand tills det stod rätt, dvs markeringarna rakt upp. Markerade på både drev och gamla remmen med däckpenna och sedan gjorde jag motsvarande märken på nya remmen och la på den i samma läge. Exakt som VIDA föreslår (fast de skriver inget om att markera med penna).

Jo gamla pumpen såg rätt fin ut. Blocket var kliniskt rent invändigt där pumpen satt också vilket kändes bra. Men eftersom det var andra kamremsbytet och jag inte vet om pumpen byttes förra gången gjorde jag det. Mellanskillnaden var inte så stor för ett kit med eller utan pump heller.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1224342
Både kammar och vev ska låsas. Dra runt för hand och ögonmåtta på justerbara kamdrev är totalt meningslöst då kammarna kan peka vartsomhelst trots att markeringarna är rätt.

Skulle någon göra ett sådant tattarbyte på min motor skulle den totalhaverera, allvarligt, då insugsmarkeringen står 2 kugg "fel", eftersom jag använde tolkar som man ska göra och sket fullständigt i markeringarna på kamdreven.

För ytterligare info så stod mina markeringar "rätt" innan bytet, men guess what? jupp, kammarna stod ½ kugg fel vardera åt varsitt håll. Hade jag gjort tattarbyte utan tolkar så hade jag fortfarande åkt runt med felställda kammar.

Så, ja, tolkar ska användas, allt annat är tattarbyten.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1224348
Lucif3r skrev:Både kammar och vev ska låsas. Dra runt för hand och ögonmåtta på justerbara kamdrev är totalt meningslöst då kammarna kan peka vartsomhelst trots att markeringarna är rätt.

Skulle någon göra ett sådant tattarbyte på min motor skulle den totalhaverera, allvarligt, då insugsmarkeringen står 2 kugg "fel", eftersom jag använde tolkar som man ska göra och sket fullständigt i markeringarna på kamdreven.

För ytterligare info så stod mina markeringar "rätt" innan bytet, men guess what? jupp, kammarna stod ½ kugg fel vardera åt varsitt håll. Hade jag gjort tattarbyte utan tolkar så hade jag fortfarande åkt runt med felställda kammar.

Så, ja, tolkar ska användas, allt annat är tattarbyten.
VIDA anger inget behov av tolkar så jag gick på det. Bilen har inte klagat på 500 mil och går precis som tidigare. Men jag kan ju förstås ha haft ren tur också..

Eftersom det är dreven som är kammarnas enda referenspunkt mot kamremmen bör det rent logiskt vara ointressant vad man gör med resten så länge det är exakt samma placering av kamdrev mot rem som tidigare. Givet att det inte stod fel från början då förstås för att man t ex haft av kamdreven utan tolkar.
av smackoo
#1224981
SBergdahl skrev:
Lucif3r skrev:Både kammar och vev ska låsas. Dra runt för hand och ögonmåtta på justerbara kamdrev är totalt meningslöst då kammarna kan peka vartsomhelst trots att markeringarna är rätt.

Skulle någon göra ett sådant tattarbyte på min motor skulle den totalhaverera, allvarligt, då insugsmarkeringen står 2 kugg "fel", eftersom jag använde tolkar som man ska göra och sket fullständigt i markeringarna på kamdreven.

För ytterligare info så stod mina markeringar "rätt" innan bytet, men guess what? jupp, kammarna stod ½ kugg fel vardera åt varsitt håll. Hade jag gjort tattarbyte utan tolkar så hade jag fortfarande åkt runt med felställda kammar.

Så, ja, tolkar ska användas, allt annat är tattarbyten.
VIDA anger inget behov av tolkar så jag gick på det. Bilen har inte klagat på 500 mil och går precis som tidigare. Men jag kan ju förstås ha haft ren tur också..

Eftersom det är dreven som är kammarnas enda referenspunkt mot kamremmen bör det rent logiskt vara ointressant vad man gör med resten så länge det är exakt samma placering av kamdrev mot rem som tidigare. Givet att det inte stod fel från början då förstås för att man t ex haft av kamdreven utan tolkar.
Isåfall gör jag "tattarbyten" varje gång jag byter kamrem.
Men vad vet jag? Kanske jag gör fel varenda gång.
Trist då jag jobbar på en Volvo ÅF...
av S80Frälst
#1225053
smackoo skrev:
SBergdahl skrev:
Lucif3r skrev:Både kammar och vev ska låsas. Dra runt för hand och ögonmåtta på justerbara kamdrev är totalt meningslöst då kammarna kan peka vartsomhelst trots att markeringarna är rätt.

Skulle någon göra ett sådant tattarbyte på min motor skulle den totalhaverera, allvarligt, då insugsmarkeringen står 2 kugg "fel", eftersom jag använde tolkar som man ska göra och sket fullständigt i markeringarna på kamdreven.

För ytterligare info så stod mina markeringar "rätt" innan bytet, men guess what? jupp, kammarna stod ½ kugg fel vardera åt varsitt håll. Hade jag gjort tattarbyte utan tolkar så hade jag fortfarande åkt runt med felställda kammar.

Så, ja, tolkar ska användas, allt annat är tattarbyten.
VIDA anger inget behov av tolkar så jag gick på det. Bilen har inte klagat på 500 mil och går precis som tidigare. Men jag kan ju förstås ha haft ren tur också..

Eftersom det är dreven som är kammarnas enda referenspunkt mot kamremmen bör det rent logiskt vara ointressant vad man gör med resten så länge det är exakt samma placering av kamdrev mot rem som tidigare. Givet att det inte stod fel från början då förstås för att man t ex haft av kamdreven utan tolkar.
Isåfall gör jag "tattarbyten" varje gång jag byter kamrem.
Men vad vet jag? Kanske jag gör fel varenda gång.
Trist då jag jobbar på en Volvo ÅF...

Så ni använder inte heller tolkar på Volvo verkstad.
det är kanske lite "overkill" att använda dessa.
Då kanske jag skulle våga mig på att byta kamrem sats själv med :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1225162
smackoo skrev:Isåfall gör jag "tattarbyten" varje gång jag byter kamrem.
Men vad vet jag? Kanske jag gör fel varenda gång.
Trist då jag jobbar på en Volvo ÅF...

Tragiskt att höra.. Tur att iaf 'min' volvo ÅF använder tolkar som man ska. Vilken del av landet jobbar du i? Så man vet vart man absolut inte ska lämna in bilen ens i nödfall. :roll:
av Andis
#1225170
Står inget i vida om att tolkar behövs vid ett vanligt kamremsbyte. Så gäller nog hela sverige i så fall att kamremsbytena görs fel.

Men lika så går bilarna även min. Som jag byt utan tolkar på. Däremot har jag för mig att man får inte få för sig att vrida på kamremshjulen under bytet och sen vrida tillbaka dom. Men i det läget där markeringarna sitter där står hjulen still även utan remmen på.
av smackoo
#1225267
Lucif3r skrev:
smackoo skrev:Isåfall gör jag "tattarbyten" varje gång jag byter kamrem.
Men vad vet jag? Kanske jag gör fel varenda gång.
Trist då jag jobbar på en Volvo ÅF...

Tragiskt att höra.. Tur att iaf 'min' volvo ÅF använder tolkar som man ska. Vilken del av landet jobbar du i? Så man vet vart man absolut inte ska lämna in bilen ens i nödfall. :roll:
Jag tycker att du ska ta reda på fakta innan du uttalar dig.
Som flera ha skrivit i tråden. I VIDA står det inget om att denna motor i fråga ska tolkas vid kamremsbyte.
Så vart du får din info ifrån är lite märklig då VIDA så vitt jag vet är framtaget av Volvo för Volvo.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1232070
Bytte till andra diodlampor i ordinarie backljus idag. Märkbart starkare än den förra sorten även om det inte syns jättebra på bild (nya till vänster, gamla till höger). Lampan nertill står fortfarande för merparten av ljuset men nu får den lite mer hjälp i backspegelhöjd så att stolpar och liknande syns bättre nära bilen.
Bilagor
IMG_20180211_221802.jpg
IMG_20180211_221802.jpg (1.01 MiB) Visad 671 gånger
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]