SBergdahls V70N 2.5T

Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer


Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl fre 15 sep 2017, 17:33

Jag tyckte också det lät hårt men det är vad Zimmerman skriver på sin hemsida.

När jag kört in Biltemas som saknar instruktion har jag snarare bromsat mellan 50 och 30.
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04



Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav Lucif3r lör 16 sep 2017, 03:54

Absolut ska man bromsa in/baka nya belägg och framförallt skivor långsamt, annars är det nästan garanterad att skivorna slår sig. Kan bli lite småjobbigt när man byter både fram och bak samtidigt, då man lär bromsa rejält hårt för att bakbromsarna ska ta, och då är risken att framskivorna slår sig. Så det man bör göra är att baka in framskivorna först innan man börjar bromsa hårdare för att baka bakskivorna.

Sen är det ju så att orginalbromsarna är rent av skräp. 2-3 hårda inbromsningar så börjar dom tappa effektivitet häftigt, bromsvätskan börjar koka och beläggen blir stenhårda. Inte mycket att göra åt det utan att byta till bättre och betydligt dyrare belägg, typ "racing belägg", men då tar dom sämre dom första 2-3 inbromsarna istället.
Vätskan går inte göra mycket åt, mer än att se till att den är nybytt och alla rör och slangar är fräsha(stålomspunna slangar hjälper rätt mycket).

... Men för vardaglig körning spelar det ingen större roll så länge man inte kör som en rallyförare :lol: Men man bör givetvis vara medveten om hur bromsarna fungerar och hur mycket dom pallar, samt hur lång tid det tar för dom innan dom återhämtat sig.
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 13012
Blev medlem: tor 03 maj 2012, 23:16
Kör: V70 T5 2.0 -97

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl lör 16 sep 2017, 15:06

Jag kör ju inte rally så ur det perspektivet är original gott nog när det är fräscht.

Jag tänker att det ger sig med inkörningen. Bak tar ju alltid mindre så det blir nog good enough.
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl tis 26 sep 2017, 19:12

Nu är ett stormek med kamrem och bromsar runt om påbörjat. Ska ge mig på vevhusventilationen också om jag når skruvarna på grenröret. Mjukstarta med att hissa upp bilen fram, ta av hjulen och ta ur innerskärmarna. Ville kolla efter rost. Fanns en gnutta ytrost så nu står bilen och torkar efter att hjulhusen fått sig en omgång rostskydd. Var för mörkt för att ta en efter-bild så det blir bara före idag.

Imorgon tänkte jag fortsätta med kamremmen. Börjar med det som känns svårast så får det ta den tid det tar.
Bilagor
PSX_20170926_200611.jpg
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl ons 27 sep 2017, 20:08

Idag blev det först en kontroll med en handske att det är ordentligt undertryck såväl i oljestickans hål som i påfyllningshålet.

Sedan kamremsbyte. Gick bra och motorn startade igen utan ventilsallad. Tog det lugnt och metodiskt, tog ca 3,5 timme. Rätt OK timpeng på det. Jobbigast var nog att få på multiremmen igen, jäklar vad tight den sitter till och med med spännaren maximalt vriden.

Imorgon bromsarna och om jag hinner torkarmotorerna till strålkastarna, har fått den bättre begagnade jag beställde nu.

IMG_20170927_170829454.jpg
Gammal kamrem

IMG_20170927_190706065.jpg
Avplockade delar

IMG_20170927_200310269.jpg
Stämningsbild
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl tor 28 sep 2017, 08:30

Upptäckte också att jag behöver byta lagret i kompressorns frihjul när jag kände på grejerna. Kändes inte helt slut men på gång. Ska bara lista ut vilken storlek jag ska ha.

Ska komma ihåg att montera klisterlappen med datum för kamremsbyte också :-)
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl tor 28 sep 2017, 20:40

Bromsskivorna bytta runt om. Tog ett par bilder på gamla skivor. Kommer sen. Ny olja och filter blev det också.

Misstänker att jag behöver byta de tre bromsok jag inte bytte i somras om de nya skivorna ska hålla sig fina. Dels kändes de inte jättefräscha att arbeta med dels kan jag se efter en kort provtur att endast det nya oket bromsar över hela skivans bredd på utsidan på ett bra sätt. En ny punkt på att-göra-listan alltså. Men jag har rivit av två punkter nu och bara hittat en ny så det är ändå positivt :)
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav frasse4 fre 29 sep 2017, 06:05

Ja det är bu surt att byta skivor och så ligger oken på så de slår sig direkt...
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 -89, Volvo 960 -94, Volvo V70n 2.5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 888
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl fre 29 sep 2017, 06:39

Jo. Fast det kändes snarast som att problemet var det motsatta, att det tog för lite :-)

Har inga längre resor planerade så det blir inte så många mil den närmaste tiden. Ok blir från Biltema så det är bara att jag får hitta en lämplig tid att göra det.
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav Schmoyoho fre 29 sep 2017, 21:31

Hur ser skivorna ut på de tre oken där de inte tar helt jämnt? Jag bytte skivor och klossar runtom förra hösten. Minns inte exakt hur det ser ut men har tänkt på att det ser ut som att skivorna bak inte ser helt jämna ut. Har man bromsat hårdare ser det bra ut men vid normal körning har jag för mig det ser ut som att de slits mest i mitten, hur det nu går till...
"Car was dusty and dirty yet he cleaned it without using any water. It scared me and I am afraid of nothing " - CrossingCountries
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok
 
Inlägg: 3228
Blev medlem: tor 26 dec 2013, 02:26

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl lör 30 sep 2017, 21:34

Jo de gamla var mer slitna i mitten än i kanterna. Ojämna skuggningar på bromsytorna också. Beläggen var rejält rostiga och fula på baksidan också så grejerna lär ha suttit ett tag.

De nya skivorna verkar dock mycket riktigt ha slitits mer jämnt över hela med lite hårdare inbromsningar. Glidpinnarna är totalt kassa på åtminstone ett ok så blir nog ett byte ändå vad det lider.
Bilagor
IMG_20170930_164314350.jpg
IMG_20170930_164300841.jpg
IMG_20170928_170802223.jpg
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl sön 29 okt 2017, 17:33

Bytte till vinterdäck.

Tänkte jag skulle passa på att byta glidbultar på bromsoken bak också men en tankevurpa gjorde att jag bara köpte ett set på Biltema så det blev bara ena sidan gjord idag.

Upptäckte också att jag tydligen hade köpt en extra av den strålkastartorkarmotor som fungerar istället för den som var trasig.. Bara att köpa en till.
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav White sön 29 okt 2017, 19:21

Ja det börjar bli dax för vinterpjucksen.

Ja det var ju en jäkla otur!
White
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7537
Blev medlem: ons 07 dec 2011, 18:27
Ort: Skåne
Kör: Herrgårdsvagn

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl sön 29 okt 2017, 19:44

Jag tror ju inte att jag kommer behöva dem på en månad eller så. Men lika bra att passa på när det är fint väder, biler står ändå mest stilla nu så har ingen större betydelse.

Misstaget med torkarmotorn skyller jag på att britterna har skeva referensramar. Passenger side betyder inte samma sak som här men det tänkte ju inte jag på..
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Föregående

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster