Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1192393
För att jag inte orkar jaga tag i delarna för det :-)
Hade varit prydligt men det är bekvämt med en billig standardlösning på andra sätt.

Snart dags för oljebyte igen för övrigt. Snart 1000 mil sen början av juni när jag bytte senast. Bilen tuggar på utan att klaga i övrigt. Ska titta på kamremsbyte snart också, inte bestämt mig för om jag ska fixa det själv eller inte.
av andersuw
#1192477
Börjar närma sig med kamremsbyte även på min 02:a. Den har visserligen bara gått runt 26000 mil men det blir 10 år i höst sedan kamremmen byttes förra gången så den faller för åldersstrecket.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1194401
Jaha. Här händer inte så mycket. Mest kört som sagt. Sverige-Italien-Frankrike-Sverige. 30900 mil står mätarn på nu. Igår första tvätten på 600 mil. fälgarna bytte färg :P

Det bra:
Bilen går som ett lok. Helt stabil med farthållarn på 170 på autobahn. Testade att fortsätta gasa en gång men vid 235 kom en regnskur så jag lättade på foten igen. Då krävdes lite passning men inte farligt mycket faktiskt.

Det bra 2:
Den nyservade AC:n höll mig behagligt sval även när utetempen visade 38 grader i Aostadalen. Stor skillnad mot tidigare när det saknades 350-400g köldmedium.

Det dåliga:
Det har börjat vibrera när jag bromsar. Funderar på att beställa ett komplett set skivor och belägg runt om från GEtech. Det lär ju motsvara Biltemas som jag varit nöjd med tidigare. För 1600 känns det prisvärt iaf.
Den framfälg där jag bytt oket blir extremt mycket dammigare än den på andra sidan. Kan det vara så att det gamla oket jag inte bytt (ser ut som det jag plockade av nån sida tillbaka) kärvar så att jag borde byta det också när jag ändå håller på?

Det dåliga 2:
Ena strålkastartorkaren har lagt av. Xenon = risk för nedslag om jag får en noggrann besiktningsman. Dessutom tycker jag torkarna är guld värda i vinterslasket. Funderar på om det går att skruva isär och smörja upp en sån där motor som man kan göra bak.

Det dåliga 3:
Jag backade in i en garagevägg i Frankrike så hörnet är lite lite skavt bak. Det gnager lite men jag prioriterar att fixa det ovan först.

Och så snart kamrem då som nämnt ovan. Blir lite bilutgifter den här hösten också som det ser ut.
Bilagor
IMG_20170804_114545170.jpg
IMG_20170804_114545170.jpg (1.15 MiB) Visad 455 gånger
IMG_20170804_114501806_HDR.jpg
IMG_20170804_114501806_HDR.jpg (997 KiB) Visad 464 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1194445
SBergdahl skrev: Det dåliga 3:
Jag backade in i en garagevägg i Frankrike så hörnet är lite lite skavt bak. Det gnager lite men jag prioriterar att fixa det ovan först.
Du ordnade alltså "Fransk standard" på bilen :wink: Rätt surt sådant men är det "bara" lack så går det att fixa rätt bra men ja lite gnager det
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1194446
Micce1980 skrev:
SBergdahl skrev: Det dåliga 3:
Jag backade in i en garagevägg i Frankrike så hörnet är lite lite skavt bak. Det gnager lite men jag prioriterar att fixa det ovan först.
Du ordnade alltså "Fransk standard" på bilen :wink: Rätt surt sådant men är det "bara" lack så går det att fixa rätt bra men ja lite gnager det
Haha ja precis :-)

Den svarta listen tog det mesta så den byter jag bara. Sen krävs nog lite slip och spackel på plasten, det var grov finish på väggen som drog lite djupare på ett par ställen.

Lärdom; parkera inte om bilen i flip-flops när man är "kontinentalt nykter".
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1194791
svergie2 skrev:Tar gärna en uppdatering om strålkastartorkaren när du får löst det! :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Will do. Har googlat lite och planen är att plocka av båda någon kväll snart och sätta ihop bilen utan medan jag skruvar vidare på dem i lugn och ro. De behövs ju rent krasst inte förrän saltslasket gör sitt intåg.


Någon som har en någon tanke att bjuda på kring det här med bromsoken fram och att den fälg med nytt ok innanför blir så jäkla mycket skitigare. Tecken på kasst ok på andra sidan?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1195224
Jaha. Då var det beställt 20 liter olja så klarar jag mig ett tag till. 600 spänn ink. frakt från däckonline.

Börjat plocka ihop en tysk reservdelskundvagn också. Någonstans runt 4500 verkar jag hamna med kamremsats, multirem, nya Zimmermann skivor och belägg runt om samt en den annat småplock som filter och torkarblad. Känns rätt OK. Ska verifiera att det är rätt remsatser och så bara innan jag trycker på knappen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1195514
Jaha. Idag hade jag ner torkarmotorn som var trasig. Motorn spinner som en katt men plastkuggarna inuti har skurit ihop helt på ett ställe så att de andra har ätit upp varandra. Resultatet för dagen blev ihopmonterad bil helt utan torkare så länge. Och slangen förstklassigt pluggad. Får jaga tag i en ny motor helt enkelt.
Bilagor
PSX_20170903_171402.jpg
PSX_20170903_171402.jpg (755.91 KiB) Visad 427 gånger
PSX_20170903_171413.jpg
PSX_20170903_171413.jpg (513.9 KiB) Visad 426 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1195757
Och där var lite reservdelar beställda. Nu återstår att skruva dit allt också.
Bilagor
Screenshot (21).png
Screenshot (21).png (135.1 KiB) Visad 444 gånger
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 25
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]