Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1169342
Min börjar ge sig i skarven du nämner men jag tror den har ett tag kvar. I och för sig dämpar den inte ljud fullt så bra som jag tror att den gjorde som ny.. Men det märks mest när jag går bakom bilen med motorn på när jag ska ha in och ut den ur garageburen :roll:

Och ja, 850:ns var exceptionellt. Vid 35000 mil och 18 års ålder såg det fortfarande superfräscht ut, bara lite matt i färgen. Värmesköldarna däremot hade ramlat av..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1171872
Händer inte så mycket. Bilen bara rullar på snällt. Inte för att jag kör så våldsamt mycket till vardags.

Ska göra en klädseltvätt och polera bilen någon dag när andan faller på. På några meters håll ser den rätt välputsad ut även bredvid nya bilar men jag tror att det finns en del förbättringspotential.
Bilagor
WP_20170509_16_28_34_Pro.jpg
WP_20170509_16_28_34_Pro.jpg (584.62 KiB) Visad 701 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1171902
Får ju hålla någon sorts lägstanivå om inte annat :)

Tur det finns bra produkter som Ultima PGP som gör livet lätt. Plastfärgen (Biltemas spray) jag mättade alla lister med i höstas håller grymt bra så listerna ser riktigt bra ut jämfört med nästan allt annat med snarlik plast på jag parkerar bredvid. Det gör rätt mycket för helheten.

Edit: Det heter förresten "gôtt" ;)
av andersuw
#1173262
Mitt nya ändrör har nu masat sig hit från det stora landet långt i öst. Anlände idag och jag tog tag i monteringsjobbet med en gång. Alltså kommer här den lägesrapport jag utlovat.

Trodde montaget skulle bli en enkel match men som vanligt är det mesta lite knepigare än man tror. ;-) Till att börja med hade mitt gamla ändrör kärvat fast ordentligt och ville alls inte loss förrän jag tog oljekannan till hjälp. Sedan visade sig fästskruvarna till det nya röret vara lite för korta, fjäderbrickorna lite för tjocka eller benen på fästbyglarna lite för långa (beroende på hur man ser det ;-) ) för att det nya röret skulle låta sig träs på. Dessbättre hade jag dock några lite längre skruvar med samma gänga i lådorna så det löste sig rätt snabbt.

Till sist visade det sig ta evig tid att dra fast skruvarna ... trodde jag. Det ville liksom aldrig ta stopp. Det visade sig så småningom bero på att röret var så mjukt att det hela tiden gav efter utan att bjuda knappt något motstånd alls, trots att jag drog med en ovanligt kort nyckel. Dessbättre gick det ganska lätt att få det ovala rör jag lyckats åstadkomma runt igen med ren handkraft. Röret skall egentligen sitta med tre skruvar men den som skall skruvas rakt underifrån syntes ganska tydligt så den hoppade jag helt sonika över. Jag tror nog det hela skall sitta kvar ändå.

Här är lite bilder före och efter. Det är "avmagringen" på det gamla röret jag störde mig på. Den syntes dessvärre inte bara när man böjde sig ner som jag förstås gjorde när jag tog bilden utan också när man stod och tittade ner på röret på ett par tre meters avstånd från bilen. På det nya röret syns den inre avgaspipan kanske lite mer än tidigare men har man inte falkögon är detta något man måste komma både riktigt nära och ganska långt ner för att ens lägga märke till. Så på det hela taget tycker jag det blivit lite bättre även om jag allra helst skulle sett ett något smalare rör. Det nya är dock på marginalen bättre än det gamla i det avseendet också.
P5168746.jpg
P5168746.jpg (143.14 KiB) Visad 684 gånger
P5168745.jpg
P5168745.jpg (108.8 KiB) Visad 688 gånger
P5168747.jpg
P5168747.jpg (138.73 KiB) Visad 686 gånger
P5168748.jpg
P5168748.jpg (142.28 KiB) Visad 685 gånger
P5168749.jpg
P5168749.jpg (311.96 KiB) Visad 685 gånger
P5168752.jpg
P5168752.jpg (269.9 KiB) Visad 687 gånger
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1173276
Ser riktigt prydligt ut tycker jag. Smälter in lite bättre med snedskuret än mitt raka men inte så att jag kommer att göra något åt saken förrän det jag har nu börjar bli fult tror jag.
av andersuw
#1173469
Ja något mer än just prydligt kan man ju inte heller hoppas på när det gäller P2-orna. Hur Volvo kunde åstadkomma något så taffligt i utblåsväg på en relativt modern modellserie som P2 är för mig en gåta. De såg ju ut att vara "på spåret" med 850 men återgick därefter av någon märklig anledning till något som påminde om hur det brukade se ut fram till slutet av 80-talet.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1173537
Jag tycker lösningen är ganska elegant bortsett från finishen på själva röret, även om den är ännu bättre på S80:n där röret är helt dolt bakom kjolen. Synliga rör hör hemma på prestandabilar. Tidiga P3:or har väl bara synliga utblås på T6:an (där de är dubbla)?

Som det ser ut på nuvarande bilar där det sitter ett stort "utblås" i bakkjolen och ett pyttelitet rör i det som är det faktiska avgasröret ser ju hemskt ut.
av andersuw
#1173603
Nja elegant tycker jag inte man kan kalla det. Det kunde varit värre men är ändå varken hackat eller malet. Antingen döljer man utblåset helt, som man numera gör på nyare bilar med mer modest motorbestyckning, eller så har man synliga utblås snyggt integrerade i bakkjolen. Sedan kunde ju Volvo som ett slags minimum ändå kostat på sig ett kromat ändrör av det slag vi nu båda hängt på. S60 har ett sådant ändrör som standard (dumt nog inte tillgängligt som separat del så att även V70-ägare kunde köpa ett) men av någon konstig anledning fick inte V70 samma lösning, inte ens T5:an som ju när min 02:a tillverkades var det häftigaste i motorväg som man kunde få i en V70. :wink:

Se'n är jag osäker på hur långt fram i tiden det fanns regler som förhindrade att avgasröret slutade under bilen och därmed doldes helt. Jag minns att när jag i slutet av 70-talet importerade en Cadillac från USA var jag tvungen att sätta dit en extra rörstump där bak eftersom det helt osynliga originalutblåset slutade några decimeter från bilens bakkant och detta inte var tillåtet enligt dåvarande svenska regler.

Vet inte hur det var med utblåsen på tidiga P3:or men senare har ju dubbla synliga utblås från D4 och uppåt på dieselsidan och från T5 och uppåt på bensinsidan. Visst, det är spel för galleriet men det är åtminstone separata dämpare till utblåsen och det inre röret syns då alls inte på min D4 -15. :D
Användarvisningsbild
av frasse4
#1173611
Cromat ändrör kom på V70 från faceliften -05 i alla fall på 2.5T. Tycker det var rätt snyggt.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 25

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]