Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av S80Frälst
#1225053
smackoo skrev:
SBergdahl skrev:
Lucif3r skrev:Både kammar och vev ska låsas. Dra runt för hand och ögonmåtta på justerbara kamdrev är totalt meningslöst då kammarna kan peka vartsomhelst trots att markeringarna är rätt.

Skulle någon göra ett sådant tattarbyte på min motor skulle den totalhaverera, allvarligt, då insugsmarkeringen står 2 kugg "fel", eftersom jag använde tolkar som man ska göra och sket fullständigt i markeringarna på kamdreven.

För ytterligare info så stod mina markeringar "rätt" innan bytet, men guess what? jupp, kammarna stod ½ kugg fel vardera åt varsitt håll. Hade jag gjort tattarbyte utan tolkar så hade jag fortfarande åkt runt med felställda kammar.

Så, ja, tolkar ska användas, allt annat är tattarbyten.
VIDA anger inget behov av tolkar så jag gick på det. Bilen har inte klagat på 500 mil och går precis som tidigare. Men jag kan ju förstås ha haft ren tur också..

Eftersom det är dreven som är kammarnas enda referenspunkt mot kamremmen bör det rent logiskt vara ointressant vad man gör med resten så länge det är exakt samma placering av kamdrev mot rem som tidigare. Givet att det inte stod fel från början då förstås för att man t ex haft av kamdreven utan tolkar.
Isåfall gör jag "tattarbyten" varje gång jag byter kamrem.
Men vad vet jag? Kanske jag gör fel varenda gång.
Trist då jag jobbar på en Volvo ÅF...

Så ni använder inte heller tolkar på Volvo verkstad.
det är kanske lite "overkill" att använda dessa.
Då kanske jag skulle våga mig på att byta kamrem sats själv med :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1225162
smackoo skrev:Isåfall gör jag "tattarbyten" varje gång jag byter kamrem.
Men vad vet jag? Kanske jag gör fel varenda gång.
Trist då jag jobbar på en Volvo ÅF...

Tragiskt att höra.. Tur att iaf 'min' volvo ÅF använder tolkar som man ska. Vilken del av landet jobbar du i? Så man vet vart man absolut inte ska lämna in bilen ens i nödfall. :roll:
av Andis
#1225170
Står inget i vida om att tolkar behövs vid ett vanligt kamremsbyte. Så gäller nog hela sverige i så fall att kamremsbytena görs fel.

Men lika så går bilarna även min. Som jag byt utan tolkar på. Däremot har jag för mig att man får inte få för sig att vrida på kamremshjulen under bytet och sen vrida tillbaka dom. Men i det läget där markeringarna sitter där står hjulen still även utan remmen på.
av smackoo
#1225267
Lucif3r skrev:
smackoo skrev:Isåfall gör jag "tattarbyten" varje gång jag byter kamrem.
Men vad vet jag? Kanske jag gör fel varenda gång.
Trist då jag jobbar på en Volvo ÅF...

Tragiskt att höra.. Tur att iaf 'min' volvo ÅF använder tolkar som man ska. Vilken del av landet jobbar du i? Så man vet vart man absolut inte ska lämna in bilen ens i nödfall. :roll:
Jag tycker att du ska ta reda på fakta innan du uttalar dig.
Som flera ha skrivit i tråden. I VIDA står det inget om att denna motor i fråga ska tolkas vid kamremsbyte.
Så vart du får din info ifrån är lite märklig då VIDA så vitt jag vet är framtaget av Volvo för Volvo.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1232070
Bytte till andra diodlampor i ordinarie backljus idag. Märkbart starkare än den förra sorten även om det inte syns jättebra på bild (nya till vänster, gamla till höger). Lampan nertill står fortfarande för merparten av ljuset men nu får den lite mer hjälp i backspegelhöjd så att stolpar och liknande syns bättre nära bilen.
Bilagor
IMG_20180211_221802.jpg
IMG_20180211_221802.jpg (1.01 MiB) Visad 680 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1232072
Har summerat förra årets bilägande också.

Bilen har på 2200 körda mil kostat mig totalt 48600 förra året varav 25600 bränsle och 23000 skatt, försäkring och reparationer/service etc enligt nedan:
Termostat
Stötdämpare och fjädrar runt om, hjulinställning
Två oljebyten
Ett nytt bromsok
Nya bromsskivor och belägg runt om
AC-påfyllning
Kamrem

Förhoppningen är att reparationsposten i år inte ska bli så stor eftersom jag rivit av det mesta av de stora slitdelarna och kamremmen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1232077
Ursh jag blundar helst för bilkostnaden ;)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1232079
frasse4 skrev:Ursh jag blundar helst för bilkostnaden ;)
Jag har ett excelark :roll:

23000 i ägandekostnader känns rätt OK tycker jag. Är ju vad en modern astråkig snikbil utan utrustning kostar att privatleasa typ.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1234546
Jaha. Där började bromsoket jag inte bytte I somras ligga på. Har tyckt förbrukningen varit i högsta laget ett tag nu men inget annat har märkts. Nu började det vibrera och fälgen var ljummen när jag stannade, de andra frusna. Smorde upp oket och bytte glidpinnar I höstas så nu blir det nytt istället. Synd att det är så kallt ute att skruva bara.. Tur det går fort.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]