- lör 13 jan 2018, 14:50
#1225053
Så ni använder inte heller tolkar på Volvo verkstad.
det är kanske lite "overkill" att använda dessa.
Då kanske jag skulle våga mig på att byta kamrem sats själv med
smackoo skrev:SBergdahl skrev:Isåfall gör jag "tattarbyten" varje gång jag byter kamrem.Lucif3r skrev:Både kammar och vev ska låsas. Dra runt för hand och ögonmåtta på justerbara kamdrev är totalt meningslöst då kammarna kan peka vartsomhelst trots att markeringarna är rätt.VIDA anger inget behov av tolkar så jag gick på det. Bilen har inte klagat på 500 mil och går precis som tidigare. Men jag kan ju förstås ha haft ren tur också..
Skulle någon göra ett sådant tattarbyte på min motor skulle den totalhaverera, allvarligt, då insugsmarkeringen står 2 kugg "fel", eftersom jag använde tolkar som man ska göra och sket fullständigt i markeringarna på kamdreven.
För ytterligare info så stod mina markeringar "rätt" innan bytet, men guess what? jupp, kammarna stod ½ kugg fel vardera åt varsitt håll. Hade jag gjort tattarbyte utan tolkar så hade jag fortfarande åkt runt med felställda kammar.
Så, ja, tolkar ska användas, allt annat är tattarbyten.
Eftersom det är dreven som är kammarnas enda referenspunkt mot kamremmen bör det rent logiskt vara ointressant vad man gör med resten så länge det är exakt samma placering av kamdrev mot rem som tidigare. Givet att det inte stod fel från början då förstås för att man t ex haft av kamdreven utan tolkar.
Men vad vet jag? Kanske jag gör fel varenda gång.
Trist då jag jobbar på en Volvo ÅF...
Så ni använder inte heller tolkar på Volvo verkstad.
det är kanske lite "overkill" att använda dessa.
Då kanske jag skulle våga mig på att byta kamrem sats själv med
Volvo V70N 2,4T
200hk
Mil: 47.000 den 19/5-2017
Årsm: 2000
200hk
Mil: 47.000 den 19/5-2017
Årsm: 2000