Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1125444
Har aldrig påstått att bilbytena alltid är logiska ;-) Men de där två bilarna köptes för två helt olika syften. BMWn hade vi när min sambo var mammaledig så hon inte behövde någon bil till jobbet, Peugeoten köptes när vi under 6 månader behövde två bilar på grund av att vi bodde utanför Sthlm när vi byggde nya huset. Den gick 15 mil om dagen, inget man kör med V8 direkt.

För att krångla till det ytterligare så har vi en Peugeot nu igen, en 308SW men inte samma utan den äldre generationen med 1.6T motorn. Den är sambons vardagsbil.
av Lövet
#1125448
Ungefär hälften av bytena har genererat pengar. Bilägande är inte riktigt så enkelt att det är dyrare att byta ofta, det kan vara tvärtom under rätt förutsättningar.
av Lövet
#1128751
Haft bilen ett tag nu och kan sammanfatta intrycken

+ Satan så bra den tar sig fram. Ska försöka ta en bild på hur mycket det lutar till tomten framöver. Den tar sig upp utan hjulspinn även med släp.
+ ZF lådan levererar precis som den ska. Saknar aldrig manuell.
+ 530d motorn ger all prestanda som jag behöver, förutom tomgångsljudet och toppvarvet så saknar jag inte V8an i 540in jag hade nämnvärt. I vardagen är dieselsexa nära nog det ultimata skulle jag tro.
+ Kombon rattvärme och parkeringsvärme ger en rätt trevlig bil att sätta sig i på morgonen

- Fjärrkontrollen till värmaren är trasig :( Måste använda mig av tiduret. Misär!
- Hittar ingen billigare försäkring än 10.000kr/år
- Navigrafiken är verkligen skrattretande usel. Dock är i-drive helt klart en vanesak, nu tycker jag det är rätt smidigt.
- Avtagbar dragkrok är bara kladdigt och eländigt. Antingen ska den vara fast eller svängbar!
Användarvisningsbild
av Gurra82
#1129493
Riktigt fin bil lövet :-)-) (RO)
av Lövet
#1130836
Det är väldigt svårt att få till bilder på hur mycket det lutar men jag tog ett kort där FWD bilar fastnar i min backe till huset (det där är ungefär halvvägs). Det ser inte så farligt ut på bild men det lutar så mycket att huven skymmer vägen när man åker. Så nu förstår ni varför behovet av AWD uppstod lite raskt ;-)
IMG_2891.JPG
IMG_2891.JPG (808.93 KiB) Visad 514 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1130840
Ja, det var skaplig lutning där :) Fast den ser inte så jäklig ut ändå. Det verkar ju vara gott om grus kvar iaf, till skillnad mot min :roll:
Min egen backe är inte brant, men den är lång och svänger, många många många som inte tar sig upp här :roll: Medans jag själv bara "fastnat" EN gång, och det var första vintern med FWD(tidigare RWD) så jag placerade drivande hjulen fel :P Man kommer inte speciellt långt med en FWD när allt grepp ligger på bakhjulen :D
av Lövet
#1130846
"Inte så farligt" - ja då lyckades jag inte förmedla problemet riktigt då ;-)

En lite komplicerande faktor är också att det är 90 graders sväng in på vägen och den börjar luta nästan direkt så man kan inte ta något sats. Att backa upp en FWD bil långsamt med automatlåda kanske funkar? Det går inte slira upp pegutten alls dock - det stinker as om kopplingen direkt och jag vågar inte chansa på att den håller.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1130866
Oj, det där var i min bok en rejäl lutning. Horisonten på huset är inte spikrak men anser det vara tillräckligt nära för att förstå lutet. :lol:
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]