Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1150604
Lövet skrev: Har också lyckats få igång fjärrkontrollen till dieselvärmaren (den var aldrig egentligen trasig, den är däremot märklig att använda. Kräver flera knapptryck för att hoppa igång) och monterat modellemblem på bakluckan.
Fan va invecklat när fjärren kräver monterade emblem ;)
av Lövet
#1150610
Ja visst är den märkligt ;)
av Lövet
#1161763
Helgen och måndagen bjöd på oerhört fint väder och sista fjällresan är avklarad så nu kunde jag inte hålla mig längre. Sommardäck på! Tyvärr är det halvslitna Falken FK453 med resultatet att både ljudnivå och spårkänslighet ökade. Faktum är att de är rätt usla i jämförelse med Hakka 7 däcken som satt innan. Men jag åker inte med dubbdäck när det är 17 grader varmt...

För övrigt är det intressant hur oerhört mycket förbrukningen påverkas av körstilen. Under 2 månader användes bilen enbart av mig själv och med främst korta körningar, i helgen kom jag hem från resa till Idre med familjen. Förbrukning i det första fallet = 1,08 lit/mil, snittet för senaste 100 milen = 0,67 lit/mil.

Nån som för övrigt vet varför luftfjädringen sjunker ihop när man sänker ner bilen efter att ha bytt däck? Den gjorde precis samma sak när jag lade på vinterdäcken så det måste vara någon egenskap som gör att luften pyser ut när man hissar bilen. Ser lite märkligt och läskigt ut när bilen ligger med fjädringen i botten tills man startar bilen igen.
IMG_0216.jpg
IMG_0216.jpg (1.78 MiB) Visad 443 gånger
IMG_0218b.jpg
IMG_0218b.jpg (1.09 MiB) Visad 446 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1161765
Jag antar att däcket faller ner till ändläget för fjädringsrörelsen när bilen hissas upp? Det är väl otätt där, den delen av slaglängden används ju inte jätteofta annars så det kanske sitter nåt skit eller så?
av Lövet
#1161766
Jag undrar om det inte är nån backventil eller liknande som gör att luft går ut ur bälgen när hjulet fjädrar så mycket. Det är exakt samma på båda sidorna så jag tror inte någonting är trasigt.
av Lövet
#1161774
Ökar trycket i bälgen när hjulen fjädrar nedåt, det borde väl vara tvärtom? Att trycker sjunker när bälgen dras ut alltså. Jag får inte ihop det.

Jag vet att det finns backventiler i kompressorn men de har såvitt jag vet funktionen att enbart släppa in luft från kompressorn och inte ut den vägen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1161778
Hmm. Det har du förstås helt rätt i. Men om du hissar upp bilen och låter trycket i bälgen bli samma som omgivningens lär det vara för lågt att hålla uppe bilen när du släpper ner den sen. Så en ventil som öppnar i toppläget för att bälgen inte ska kunna sprängas om kompressor går för mycket borde kunna ge den effekten.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]