Sida 1 av 12

Marlboroman's V70 2,4T AWD -02 *SÅLD*

Postat: sön 25 sep 2016, 21:03
av Marlboroman
Bild

Efter att den ekonomiska och praktiska verkligheten gjort sig påmind så fick jag sälja min BMW 335i coupé förra hösten. Och i vild panik vart det att handla en ny bil. Och ska det vara billigt så ska det vara något man känner till så en Volvo med framhjulsdrift manuell låda skulle införskaffas. En lagom sliten V70 2,4T -02 inom lagom avstånd till vettiga pengar hittades och inhandlades. Fast lite väl fort...

Och hur kunde jag köpa en AWD och det var så viktigt att den skulle vara framhjulsdriven? Vi hade kraftig tidsbrist när bilen kollades inför köp och när vi kom fram så var bakluckan öppen för säljaren höll på och lastade in vinterdäcken. Och jag upptäckte inte ens awd-emblemet förens jag var hemma i 'viken igen. Fick stanna direkt på första parkeringen då ena backspegelglaset höll på att lossna. Och när jag gick runt bilen för att ta loss glaset fick jag syn på emblemet... Och det stog inget i annonsen heller. Men den var i så pass bra skick tyckte att det var ju som det var när jag inte hade bättre koll själv.

Vintern gick och det började bli dags för besiktning. Hade egentligen tänkt sälja den billigt innan dess, men jag provade att åka in och den gled igenom med blankt papper. Och då började funderingarna på om den inte skulle få stanna i min ägo ett tag till. Oljebyte var bland det första som hände efter att jag kom hem med bilen, men sedan dröjde det med serviceåtgärder - till sommaren.

Bild

Den gick ryckigt och ibland kändes det som om 40hk bara försvann. Började med att byta bränslefilter, tändstift och tog en uppsättning beganade tändspolar från C70'n som gått 10.000 mil mindre i hopp om att dem skulle vara friskare. Trodde sedan att det var spjället, men sedan så kom det till slut en felkod: P0176 och jakten på trasiga slangar inleddes. Den gick lite bättre, men inte avgörande. Köpte en ny lmm från ebay som inte gjorde någon skillnad. Läste vidare på forum vilket resulterade i ett byte av bränslepump jag kommer att återkomma till i ett senare inlägg. Den gick bättre ett tag, men sedan började den tröka igen. Så till slut så bet jag ihop och köpte en ny Bosch lmm och efter det så har den gått avsevärt bättre och inga felkoder har dykt upp efter det.

Bild

Passade under bytet av alla små slangar på att byta ut slangarna till tryckröret som både såg och kändes suspekta.

Planerna närmaste tiden då? Nya vinterdäck ska köpas och plåtfälgarna är inlämnade på blästing + pulverlack. Nya stötdämpare + fjäderbenslagringar fram är också på gång. Sen visar det sig lite vad som går sönder och vad som dyker upp för vettiga pengar.

Re: Marlboroman's V70 AWD

Postat: sön 25 sep 2016, 21:25
av Schmoyoho
Lite knapphändigt med bilder och info men från de två bilderna hittills verkar den ju tjusig. 18" gör sig väl :) Vad är det för årsmodell och sånt? 2,4T måntro?

Re: Marlboroman's V70 AWD

Postat: sön 25 sep 2016, 21:52
av Marlboroman
Schmoyoho skrev:Lite knapphändigt med bilder och info men från de två bilderna hittills verkar den ju tjusig. 18" gör sig väl :) Vad är det för årsmodell och sånt? 2,4T måntro?
Det är en 2,4T 2002'a. Och mer bilder kommer att börja dyka upp i veckan. Har inte tagit så mycket bilder på den trots att jag haft den ett år... :oops: Framförallt inga invändigt, men det hänger lite ihop med bytet av bränslepumpen som krävde demontering av baksätet.

18" lär det inte bli - det här är ett pang-för-pengarna-projekt där det diffusa "målet" att ha en bil som går och ser vettigt ut utan att för den sakens skull kostas på allt för mycket. Har ju 2 andra projekt som slukar tillräckligt med pengar :D

Re: Marlboroman's V70 2,4T AWD

Postat: mån 26 sep 2016, 01:19
av Lucif3r
-02a.... Visco då alltså... Fungerar den? :lol:

Re: Marlboroman's V70 2,4T AWD

Postat: mån 26 sep 2016, 01:51
av Schmoyoho
Trodde fälgarna på första bilden var 18", nebula? Kanske är 17" vilket är lika bra. Billigare däck då om det är en bang for the buck-bil. 2,4T är ju en trevlig motor i det sammanhanget. Tycker mig skymta dimljus också vilket jag tror bara de lite högre utrustningspaketen fick från fabrik? Åtminstone inte de allra lägsta?

Re: Marlboroman's V70 2,4T AWD

Postat: mån 26 sep 2016, 08:18
av AndreasThn
Tycker det ser ut som Amalthea jag :)

Re: Marlboroman's V70 2,4T AWD

Postat: mån 26 sep 2016, 16:36
av Marlboroman
Lucif3r skrev:-02a.... Visco då alltså... Fungerar den? :lol:
Jag vet inte riktigt, har testat lite på grusväg och det verkar som om den funkar. Utan tracs så spann den en billängd(?) och sedan högg det i och bar iväg. Men jag har inte varit så intresserad av att kolla och det verkar inte finns så många enkla och bra metoder att prova?
Schmoyoho skrev:Trodde fälgarna på första bilden var 18", nebula? Kanske är 17" vilket är lika bra. Billigare däck då om det är en bang for the buck-bil. 2,4T är ju en trevlig motor i det sammanhanget. Tycker mig skymta dimljus också vilket jag tror bara de lite högre utrustningspaketen fick från fabrik? Åtminstone inte de allra lägsta?
Det är som det redan konstaterats i tråden 17" Amalthea till sommardäcken. Och sommardäcken lär bytas ut, dels börjar dem bli slitna och dels så är det ju för hög profil på dem så jag vet inte riktigt vad som händer om man får punka och försöker använda reservhjulet. Men jag har mina aningar om at det inte skulle gå bra. Så det kommer ju antingen bli att lacka om 17" och byta däck eller köpa andra lite beroende på vad som hittas.

2,4T är ju en väldigt trevlig motor till vardags. 3:e bilen jag köpt som har en sån.

Vad gäller utrustningspaketet så skulle jag tippa på att det är en business, men jag har inte kollat. Utrustningsnivån påminner om min S60 jag hade för några år sedan och det var en business. Har ju ECC, mörkt halvskinn, farthållare, färddator, knappar på ratten till stereon och inbyggd telefon.

Re: Marlboroman's V70 2,4T AWD -02

Postat: mån 26 sep 2016, 18:15
av Lucif3r
Du får testa viscon i vinter då :) Se om du kan få nå bredhäng :-)-)

Re: Marlboroman's V70 2,4T AWD -02

Postat: tor 06 okt 2016, 11:16
av Marlboroman
Bild

Är ju snart vinter och dem begagnade däcken jag köpte inför förra vintern överlevde knappt så nu är det dags att bita ihop och köpa nya. Men då vart ju frågan om man skulle behålla dem gamla ytrostiga plåtfälgarna eller passa på att byta till alu istället. Men det hela slutade med att plåtfälgarna lämnades på blästring + pulverlack istället efter det vart billigare.

Bild

Och det är ju svårt att visa effekten på lacken på bild. Men det är svart strukturlack och det vart bättre än vad jag hade hoppats på :D Har bara sett mindre saker i sin här finish. Den stora frågan är ju nu hur man ska lyckas hålla dem rena i vinter. Får nog bli lackskydd på dem efter att däcken monterats 8)

Re: Marlboroman's V70 2,4T AWD -02

Postat: ons 12 okt 2016, 18:34
av Marlboroman
Bild

Hade sedan tidigare planerat att byta dämpare, fjäderskålar och fjäderbenslagringar fram men det mer akut att byta än jag hade tänkt mig. Skulle köra ut ur garaget hemma när det small från ena fjäderbenet. Ingen riktig aning om vad som hände just då, men det var ett rejält glapp i den gamla lagringen på förarsidan.

Bild

Nya vinterdäcken har trillat in. Har åkt i många omgångar på Hankook sommartid, men aldrig på något av deras vinterdäck. Men nu vart det såna och dem ska ju förhoppningsvis funka bra.