Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av chrisf
#1136274
Mycket nytt och roligt på gång :D Önskelistan går väl aldrig att få tom, alltid något som behöver göras eller som man vill göra :D

Hoppas isoleringen hjälper något, först förstod jag inte riktigt hur det där döttkittet fungerade.. enligt deras beskrivning.. Jag fastnade på;
Först appliceras 4 x Silent Coat Deadening(asfaltsmatta), 1 x Absorber placeras sedan på mattan i ett tvåskikt och 1 x Isolator monteras på insidan av dörrsidan.
Jag tänkte, det är ju massa delar.. men om det nu är 4 asfaltsmattor, så är det för fyra dörrar.. men varför bara en absorber och isolator? hmm.. Sen läste jag..
Startkitet räcker till en dörrsida.
:roll: :roll: :roll: :P

Så det där är bara för dörrarna, men det går att isolera mer eller hur? Jag tänker på hela skuffen har väl en massa utrymme som går att isolera och om man tittar på bilden på kittet du köpt så verkar det som att man kan tilläggsisolera insidan av huven också? Har verkligen aldrig hållt på med sånt här, men skulle vara roligt att prova på framöver. :D

Men det är som med önskelistan igen.. det lägger jag nog en bit neråt på listan, före ligger ju luftfilter och oljebyte, sen låter det lite när vi är ute och kör över mindre hål/ojämnheter de första 20 minutrarna vi kör.. så måste hissa upp och rycka och se om något är löst eller så.. Sen vill man ju ha toning på rutorna osv osv osv.. Så förutom önskelista är ju det kanske en del viktigt som måste göras också :P
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1136418
Det var billigt och behändigt att köpa såna där kit. Men visst går det att isolera mer. Det är bara att köpa mer matta och dem finns i olika varianter. Att lägga på mer isolering över hjulhusen har varit en tanke jag umgåtts med tidigare. Även under golvet i bagagerummet finns det mycket yta som går att jobba med om man vill. Och har man ork så tar man ju ur golvmattorna och innertaket och isolerar där också. Det finns ju mattor om man vill isolera på insidan av huven också. Exakt vad man gör i slutänden beror ju lite på vad man har för mål och inte minst vad plånboken säger. En ytterligare fördel med extra isolering är ju att det hjälper till med värme / kyla också.

Har rotat fram lite grejer när vi har städat i verkstaden senaste dagarna som jag hoppas sälja och kunna få ut så pass att jag kan köpa stötdämpare bak :) Sen så var det ju det där med sommardäck... Där finns det ju 3 olika alternativ:

Sprayburksrenovera 17" och på med nya däck
Snygga till 16" plåtfälgarna som vart över från C70'n och på med nya däck
Leta på andra fälgar / däck och sälja nuvarande sommardäck

Tror dock att det blir nya däck till 17 för enkelhetens skull.
chrisf skrev:Men det är som med önskelistan igen.. det lägger jag nog en bit neråt på listan, före ligger ju luftfilter och oljebyte, sen låter det lite när vi är ute och kör över mindre hål/ojämnheter de första 20 minutrarna vi kör..
Det tråkiga är ju när man lär vara vuxen och ta tag i såna där saker. Men konsekvenserna av att inte serva eller ta tag i oljud är alltid tråkigare och dyrare i slutänden.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1136862
Bild

Idag ramlade paketet från BRL in med grejerna till framdörrarna :)

Bild

Dem 3 sorterna matta för ljuddämpningen från vänster: absorbering, vibrationer och isolering.

Bild

Spännande att se vad dessa kan prestera. Har inte använt Hertz högtalare någon gång förr. Valet har i regel fallit på DLS, men i det här fallet så bestämde plånboken och dessa verkade vara mest pang-för-pengarna. Nästa steg nu är jag kolla om jag har verktyg hemma så jag kan plocka bort en dörrsida och börja forska lite i kabeldragning / placering av delningsfilter och montering av diskant.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1136896
Till fören behöver du bara en T25. En mindre torx funkar fint till clipsen.

Gamla högtalaren lossar du ur hållaren med värmepistol och våld sen skruvar du den nya i samma hållare. Lite vibrationsmatta på plasten skadar nog inte.

Filtret får plats i dörren under panelen skulle jag tro, det fick mina iaf.

Jag satte diskanterna på den trekantiga plastbiten vid backspegeln men den går nog att få in i hålet för originaldiskanten med lite filande och lim.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1136912
Hur jag får bort dörrsidan har jag koll på, det har jag gjort förr. Men bristen på verktyg hemma är i princip total :oops: Att sätta diskanterna i den 3-kantiga plastbiten är en av tankarna, men först och främst siktar jag på att sätta dem på samma ställe som original. Men det kommer väl att kräva någon egen lösning för att det ska funka. Skulle väl egentligen ha flyttat upp diskanterna i a-stolparna men där är över ambitionsnivån i det här fallet.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1136927
Ska du in i A-stolpen gäller det att inte göra något som påverkar krockgardinen. Den går fram rätt långt upptäckte jag när jag skulle dra sladd till handsfreemic till solskyddet.

Edit: Jag måttade f ö mina Focal-diskanter mot hålen i dörrarna och det var inte mycket som skiljde. En fil och lite smältlim eller motsvarande som fyller ut lite hade nog räckt där egentligen.

Edit2: Det var förresten absolut inte meningen att "skriva på näsan", fick nästan lite såna vibbar av mitt föregående inlägg när jag läser det igen. Men är du en T25:a kort är det verkligen ingen underdrift att kalla det verktygsbrist :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1137009
SBergdahl skrev:Ska du in i A-stolpen gäller det att inte göra något som påverkar krockgardinen. Den går fram rätt långt upptäckte jag när jag skulle dra sladd till handsfreemic till solskyddet.
Just ja, det är ju sånt att tänka på också. Deras placering i stolpen har jag aldrig haft en tanke på. Har aldrig varit in i a-stolparna på en sån här någon gång. Så det var en bra punkt att ha i åtanke för den som ger sig in på nåt sånt.
SBergdahl skrev:Edit: Jag måttade f ö mina Focal-diskanter mot hålen i dörrarna och det var inte mycket som skiljde. En fil och lite smältlim eller motsvarande som fyller ut lite hade nog räckt där egentligen.
Jag har ju trott att man bara har fått kasta original diskant och bygga någon egen lösning från grunden. Tanken är ju att enkelt kunna flytta med sig högtalarna till en annan bil om behovet skulle uppstå. Men det är ju naturligtvis enklare om det går att utnyttja det som redan finns.
SBergdahl skrev:Edit2: Det var förresten absolut inte meningen att "skriva på näsan", fick nästan lite såna vibbar av mitt föregående inlägg när jag läser det igen. Men är du en T25:a kort är det verkligen ingen underdrift att kalla det verktygsbrist :)
Det är svårt att kommunicera i textformat. För ibland så kan man balansera på en knivsegg mellan att låta hjälpsam eller mästrande - allt handlar ju om hur folk läser det man skriver. Och det där är ju ett perfekt exempel på vad som kan hända om man vill vara lite snäll och ligga lite före så att trådskaparen (i regel) inte ska behöva ägna sitt nästa inlägg åt att fråga. Men det där är en svår avvägning och ibland blir det fel trots att man har goda intentioner 8)
Skruvar ju aldrig något hemma längre egentligen så alla verktyg ligger ju i verkstaden. Vilket ju inte är ett bekymmer 360 dagar om året, dem övriga 5 dagarna däremot... Men tanken är att börjar plocka hem så det finns lite basala saker i alla fall.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1137188
Marlboroman skrev:Jag har ju trott att man bara har fått kasta original diskant och bygga någon egen lösning från grunden. Tanken är ju att enkelt kunna flytta med sig högtalarna till en annan bil om behovet skulle uppstå. Men det är ju naturligtvis enklare om det går att utnyttja det som redan finns.
Min bil saknar fabriksmonterade diskanter, det rationaliserades bort på det billiga ljudpaketet någon gång innan -04 tydligen. Så den operationen kunde jag inte undersöka närmare.
av Schmoyoho
#1137212
Vilket billiga ljudpaket har du? Har tre bekanta med P2:or av olika modeller, alla med HU-600-stereos (High performance?) med diskanter fram ovanför dörrsidan och en bashögtalare i varje dörr. Det som mig veterligen är bortrationaliserat kontra PS är mid-högtalare och centern.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]