Marlboroman's V70 2,4T AWD -02 *SÅLD*

Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Marlboroman's V70 2,4T AWD -02 *SÅLD*

Inläggav Marlboroman sön 25 sep 2016, 21:03

Bild

Efter att den ekonomiska och praktiska verkligheten gjort sig påmind så fick jag sälja min BMW 335i coupé förra hösten. Och i vild panik vart det att handla en ny bil. Och ska det vara billigt så ska det vara något man känner till så en Volvo med framhjulsdrift manuell låda skulle införskaffas. En lagom sliten V70 2,4T -02 inom lagom avstånd till vettiga pengar hittades och inhandlades. Fast lite väl fort...

Och hur kunde jag köpa en AWD och det var så viktigt att den skulle vara framhjulsdriven? Vi hade kraftig tidsbrist när bilen kollades inför köp och när vi kom fram så var bakluckan öppen för säljaren höll på och lastade in vinterdäcken. Och jag upptäckte inte ens awd-emblemet förens jag var hemma i 'viken igen. Fick stanna direkt på första parkeringen då ena backspegelglaset höll på att lossna. Och när jag gick runt bilen för att ta loss glaset fick jag syn på emblemet... Och det stog inget i annonsen heller. Men den var i så pass bra skick tyckte att det var ju som det var när jag inte hade bättre koll själv.

Vintern gick och det började bli dags för besiktning. Hade egentligen tänkt sälja den billigt innan dess, men jag provade att åka in och den gled igenom med blankt papper. Och då började funderingarna på om den inte skulle få stanna i min ägo ett tag till. Oljebyte var bland det första som hände efter att jag kom hem med bilen, men sedan dröjde det med serviceåtgärder - till sommaren.

Bild

Den gick ryckigt och ibland kändes det som om 40hk bara försvann. Började med att byta bränslefilter, tändstift och tog en uppsättning beganade tändspolar från C70'n som gått 10.000 mil mindre i hopp om att dem skulle vara friskare. Trodde sedan att det var spjället, men sedan så kom det till slut en felkod: P0176 och jakten på trasiga slangar inleddes. Den gick lite bättre, men inte avgörande. Köpte en ny lmm från ebay som inte gjorde någon skillnad. Läste vidare på forum vilket resulterade i ett byte av bränslepump jag kommer att återkomma till i ett senare inlägg. Den gick bättre ett tag, men sedan började den tröka igen. Så till slut så bet jag ihop och köpte en ny Bosch lmm och efter det så har den gått avsevärt bättre och inga felkoder har dykt upp efter det.

Bild

Passade under bytet av alla små slangar på att byta ut slangarna till tryckröret som både såg och kändes suspekta.

Planerna närmaste tiden då? Nya vinterdäck ska köpas och plåtfälgarna är inlämnade på blästing + pulverlack. Nya stötdämpare + fjäderbenslagringar fram är också på gång. Sen visar det sig lite vad som går sönder och vad som dyker upp för vettiga pengar.
Senast redigerad av Marlboroman sön 03 sep 2017, 14:16, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok

Kör: V70 2,5T -05 [] Amazon -66

Re: Marlboroman's V70 AWD

Inläggav Schmoyoho sön 25 sep 2016, 21:25

Lite knapphändigt med bilder och info men från de två bilderna hittills verkar den ju tjusig. 18" gör sig väl :) Vad är det för årsmodell och sånt? 2,4T måntro?
"Car was dusty and dirty yet he cleaned it without using any water. It scared me and I am afraid of nothing " - CrossingCountries
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok

Re: Marlboroman's V70 AWD

Inläggav Marlboroman sön 25 sep 2016, 21:52

Schmoyoho skrev:Lite knapphändigt med bilder och info men från de två bilderna hittills verkar den ju tjusig. 18" gör sig väl :) Vad är det för årsmodell och sånt? 2,4T måntro?

Det är en 2,4T 2002'a. Och mer bilder kommer att börja dyka upp i veckan. Har inte tagit så mycket bilder på den trots att jag haft den ett år... :oops: Framförallt inga invändigt, men det hänger lite ihop med bytet av bränslepumpen som krävde demontering av baksätet.

18" lär det inte bli - det här är ett pang-för-pengarna-projekt där det diffusa "målet" att ha en bil som går och ser vettigt ut utan att för den sakens skull kostas på allt för mycket. Har ju 2 andra projekt som slukar tillräckligt med pengar :D
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok

Re: Marlboroman's V70 2,4T AWD

Inläggav Lucif3r mån 26 sep 2016, 01:19

-02a.... Visco då alltså... Fungerar den? :lol:
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar

Kör: V70 T5 2.0 -97

Inläggav Schmoyoho mån 26 sep 2016, 01:51

Trodde fälgarna på första bilden var 18", nebula? Kanske är 17" vilket är lika bra. Billigare däck då om det är en bang for the buck-bil. 2,4T är ju en trevlig motor i det sammanhanget. Tycker mig skymta dimljus också vilket jag tror bara de lite högre utrustningspaketen fick från fabrik? Åtminstone inte de allra lägsta?
"Car was dusty and dirty yet he cleaned it without using any water. It scared me and I am afraid of nothing " - CrossingCountries
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok

Inläggav AndreasThn mån 26 sep 2016, 08:18

Tycker det ser ut som Amalthea jag :)
Kör:
-Volvo v70 Classic Summum PRO Bi-fuel -16
-Saab 9-5 Griffin Aero Biopower -09
http://garaget.org/sportsedan
Användarvisningsbild
AndreasThn
Mekaniker Wannabe

Kör: Volvo v70 Classic T5 Bi-fuel

Inläggav Marlboroman mån 26 sep 2016, 16:36

Lucif3r skrev:-02a.... Visco då alltså... Fungerar den? :lol:

Jag vet inte riktigt, har testat lite på grusväg och det verkar som om den funkar. Utan tracs så spann den en billängd(?) och sedan högg det i och bar iväg. Men jag har inte varit så intresserad av att kolla och det verkar inte finns så många enkla och bra metoder att prova?

Schmoyoho skrev:Trodde fälgarna på första bilden var 18", nebula? Kanske är 17" vilket är lika bra. Billigare däck då om det är en bang for the buck-bil. 2,4T är ju en trevlig motor i det sammanhanget. Tycker mig skymta dimljus också vilket jag tror bara de lite högre utrustningspaketen fick från fabrik? Åtminstone inte de allra lägsta?

Det är som det redan konstaterats i tråden 17" Amalthea till sommardäcken. Och sommardäcken lär bytas ut, dels börjar dem bli slitna och dels så är det ju för hög profil på dem så jag vet inte riktigt vad som händer om man får punka och försöker använda reservhjulet. Men jag har mina aningar om at det inte skulle gå bra. Så det kommer ju antingen bli att lacka om 17" och byta däck eller köpa andra lite beroende på vad som hittas.

2,4T är ju en väldigt trevlig motor till vardags. 3:e bilen jag köpt som har en sån.

Vad gäller utrustningspaketet så skulle jag tippa på att det är en business, men jag har inte kollat. Utrustningsnivån påminner om min S60 jag hade för några år sedan och det var en business. Har ju ECC, mörkt halvskinn, farthållare, färddator, knappar på ratten till stereon och inbyggd telefon.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok

Re: Marlboroman's V70 2,4T AWD -02

Inläggav Lucif3r mån 26 sep 2016, 18:15

Du får testa viscon i vinter då :) Se om du kan få nå bredhäng :-)-)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar

Inläggav Marlboroman tor 06 okt 2016, 11:16

Bild

Är ju snart vinter och dem begagnade däcken jag köpte inför förra vintern överlevde knappt så nu är det dags att bita ihop och köpa nya. Men då vart ju frågan om man skulle behålla dem gamla ytrostiga plåtfälgarna eller passa på att byta till alu istället. Men det hela slutade med att plåtfälgarna lämnades på blästring + pulverlack istället efter det vart billigare.

Bild

Och det är ju svårt att visa effekten på lacken på bild. Men det är svart strukturlack och det vart bättre än vad jag hade hoppats på :D Har bara sett mindre saker i sin här finish. Den stora frågan är ju nu hur man ska lyckas hålla dem rena i vinter. Får nog bli lackskydd på dem efter att däcken monterats 8)
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok

Inläggav Marlboroman ons 12 okt 2016, 18:34

Bild

Hade sedan tidigare planerat att byta dämpare, fjäderskålar och fjäderbenslagringar fram men det mer akut att byta än jag hade tänkt mig. Skulle köra ut ur garaget hemma när det small från ena fjäderbenet. Ingen riktig aning om vad som hände just då, men det var ett rejält glapp i den gamla lagringen på förarsidan.

Bild

Nya vinterdäcken har trillat in. Har åkt i många omgångar på Hankook sommartid, men aldrig på något av deras vinterdäck. Men nu vart det såna och dem ska ju förhoppningsvis funka bra.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok

Inläggav Exyzäta ons 12 okt 2016, 19:05

Dubbdäck där dubben sitter mer utspritt över hela banan ger bättre styrrespons än om de bara sitter i ytterkanterna,så det är nog ett bra val där.

Och plåtfälgar på vinterdäcken är gravt underskattat då de oftast kräver mindre balansering och mindre med vikter.
Exyzäta
Olja under naglarna

Kör: nåt Kinaskit

Inläggav Marlboroman fre 14 okt 2016, 18:31

Bild

Mot bättre vetande pga tidsbrist så byttes ju bara dämparen och det på förarsidan tidigare. Men nu vart det dags att göra bytet på andra sidan också. Trodde att den skulle vara läskigare att köra med en bra och en slut dämpare fram, men det gick bättre än väntat. Men jag skulle inte rekommendera det. Kändes verkligen skillnad mellan sidorna i hur dem jobbar.

Bild

Passagerarsidans lagring såg lika dålig ut som den på förarsidan, men förarsidan var sämre i själva lagret. Men nog var det glapp i detta också. Övre fjäderskålarna var dock oväntat friska. Dem brukar ju kunna vara rejält rostiga.

Bild

Biltema-dämparna har ju inte hållare för absgivarkabeln monterat när man köper dem utan man får en liten påsa med dem och 2 skruvar i. Som inte fungerade. På ena sidan vart det gängpaj direkt och på den andra sidan gick det inte att få dem att sitta fast riktigt. Var först inne på att svetsa fast dem...

Bild

...men det slutade med att jag satte fast dem med popnitar istället. Det var enklast och även om det bara hade behövts 2 punkter så är jag emot det där med att svetsa i stötdämpare. Jag har sett vad som kan hända om man inte tänker sig för i såna fall.

Bild

Den har ju blivit klart mycket stötigare att köra nu när det finns stötdämpare som fungerar. Klart tystare också utan alla skumma ljud från framvagnen. En hjulinställning ska bokas in framöver.

Exyzäta skrev:Och plåtfälgar på vinterdäcken är gravt underskattat då de oftast kräver mindre balansering och mindre med vikter.

Hade plåtfälgar till vinterdäcken på S60'n jag hade för några år sedan men böt ut dem till Mimas istället... Drog in snö och så frös det till is mellan fälg och bromsok ganska ofta. Ett bekymmer jag aldrig haft med plåtfälgar där det inte är lika lätt för snön att komma in emellan.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok

Inläggav Lucif3r fre 14 okt 2016, 19:34

Ja, dämpare ska man alltid byta axelvis.. Har också kört en bil med en ok dämpare på ena sidan och en helkass på andra sidan... Det är... spännande.... :lol: Speciellt i kurvor, känns som att man kommer rulla runt när som helst :lol:

Håller med dig, svetsa i stötdämpare kan vara lite småfarligt... Och popnitarna lär ju hålla lika bra som ett par svetspunkter ändå, är ju ingen vikt dom ska hålla upp direkt :P
Lucif3r
Beroende av Jagrullar

Inläggav Marlboroman fre 14 okt 2016, 20:30

Lucif3r skrev:Ja, dämpare ska man alltid byta axelvis.. Har också kört en bil med en ok dämpare på ena sidan och en helkass på andra sidan... Det är... spännande.... :lol: Speciellt i kurvor, känns som att man kommer rulla runt när som helst :lol:

Det är lurigt även om man vet om det. Snabba höger/vänsterkombinationer blir klart speciella när egenskaperna ändras beroende på åt vilket håll och hur hårt man svänger. För all del så var det en skum känsla på rak landsväg när man körde igenom en liten svacka och bilen neg ner mer på ena sidan. Vinterväg och dem viktförflyttningar man borde kunna råka ut för då lär kunna bli väldigt intressanta på helt fel sätt.

Lucif3r skrev:Håller med dig, svetsa i stötdämpare kan vara lite småfarligt... Och popnitarna lär ju hålla lika bra som ett par svetspunkter ändå, är ju ingen vikt dom ska hålla upp direkt :P

Nu bör det väl inte vara någon fara att bränna dit 2 punkter när det inte är direkt i själva kroppen på dämparen. Men dem flesta andra lösningar är bättre Och jag har sett vad som kan hända av bara strålningsvärme. En garagegranne höll på och svetsade något i sin 740 när strålningsvärmen(?) gjorde att det vart tryck i dämparen och oljan läkte ut och tog eld :shock: Som tur var fanns släckare till hands så det vart ju inga stora skador. Men det tog en bra stund att vädra ut doften / röken.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok

Inläggav Marlboroman lör 15 okt 2016, 20:31

Bild

Hade egentligen tänkt ta årets oljebyte i samband med bytet till vinterdäck, men fick tid över idag.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok

Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Nästa

Återgå till Garaget