Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1137311
Jajemen, här skall det svetsas och rostlagas! Har införskaffat lite grejer, vet inte om det är rätt eller blir bra, men någonstans måste jag börja. Tänkte grundmåla bensintanken med Hagmans primer. Sedan sprejar jag på Hagmans Bodyspray och avslutar med antingen Carosol underredsmassa eller Biltemas rostskyddsmassa. Torde det blir bra?

Bild

Lite roliga grejer som förhoppningsvis kan ta bort en del av rosten.

Bild

Det snöar som bara den nu så då måste man ju självklart passa på att sladda med 940:n. :D

Bild
Senast redigerad av 2 FyoDisco, redigerad totalt 0 gång.
#1137361
White skrev:Blir nog bra det!

Jag "grundar" alltid med tunnflytande/penetrerande rostskyddsmedel innan underredsmassan för att få rostskydd i alla skarvar och
skrymslen.
Tack för tipset! Ska köra en sväng med Dinitrol 77B i skrymslena så borde det blir bra.
#1137433
White skrev:77B är för öppna ytor typ i skuff och motorrum, bättre att grunda med ML på bottenplatta, hjulhus mm. Det kryper in i alla
plåtskarvar och eventuella rostporer.
Jaha, tror att jag bara har 77B hemma. Får ta och köpa några burkar ML då.
#1137740
Började lite med rondellerna som jag köpt och det gick väl helt okej. Fick bort lite grann. Dock så är min skruvdragare helt slut så jag måste köpa en ny om jag ska kunna fortsätta.

Sen har jag också målat bensintanken med ett lager falurödfärg. Hörde att det ska skydda mot rost bra samt så matchar det bilens lack! :D Nä skämt åsido, jag har målat på ett lager rostskyddsprimer. En röd sådan. Blev riktigt fint!

Bild
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
#1137974
Reservhjulsbaljan finns som ekonomiplåt. Det finns både hela baljan och tvådelad där den inre plåten (som syns på din bild) är för sig. Jag tror dock att det kan bli problem med att bara byta den inre delen då det ser ut som att det blir svårt att hitta någon frisk plåt i den yttre delen att svetsa mot. Så antingen är det byte av hela baljan som gäller eller så får du försöka lappa den yttre delen så att du får en frisk kant att svetsa den inre delen mot.
#1138132
Tilly skrev:Reservhjulsbaljan finns som ekonomiplåt. Det finns både hela baljan och tvådelad där den inre plåten (som syns på din bild) är för sig. Jag tror dock att det kan bli problem med att bara byta den inre delen då det ser ut som att det blir svårt att hitta någon frisk plåt i den yttre delen att svetsa mot. Så antingen är det byte av hela baljan som gäller eller så får du försöka lappa den yttre delen så att du får en frisk kant att svetsa den inre delen mot.
Förstår inte riktigt vad du menar med den inre och yttre delen. När jag tittar på skadan så verkar det bara vara en enda plåt. Eller två delar är det ju som sitter fast i skarven, och där är det bara den inre plåten, alltså den som vetter in mot bilen, som är skadad vad jag kan se. Bilderna kanske luras lite, men det som syns genom skadan är någon gummiliknande tätningsmassa. Karroserikitt kanske? Plåt är det i alla fall inte.
#1138134
Framgång! Idag (igår, 5/1) har jag haft framgång! Inte jättemycket, men ett viktigt kliv framåt har tagits. På Jula köpte jag en ny skruvdragare och med den blev det en avsevärd skillnad. Det blev mycket lättare att slipa bort rosten jämfört med den förra skruvdragaren. Sen när jag ändå var på Jula så köpte jag en punktbläster samt lite blästermedel. Visserligen har jag en gammal punktbläster hemma men jag ville prova med en ny sådan, och visst funkade det! Inte jättebra dock, men det funkade. Jag höll blästern på plats en stund men tyckte att det gick väldigt segt för sanden att ta bort rosten. Ska det gå så segt eller beror det på att min kompressor är för klen? Den är nog i klenaste laget. Misstänkte att det skulle bli svårt men ville prova ändå. Kan det också bero på att blästersanden är alldeles för fin? Funkar det bättre med en annan sand med grövre korn?

Utöver detta så har bensintanken blivit ännu rödare. Nu ska den få torka ett tag innan jag sprejar den med svart färg. Det blev inte så jättemycket gjort i garaget. Utomhus var det 18 minusgrader, om inte ännu kallare, och i garaget har vi ingen vidare värme så det var lite kallt där med.

Sen så strejkade 940:s bakre ljuddämpare också. Den satt visserligen bara fast med något stålband som tydligen inte gillade en massa sladdande i 2 dm nysnö. Fick mig i alla fall ett riktigt gott skratt när jag idag gick ut och såg gubbkröken ligga på backen haha. :D

Bild
Senast redigerad av 3 FyoDisco, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]