Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1118708
Hemma på permission igen och det är äntligen dags för lite bilmeck. Just nu håller jag på att tömma tanken. Det tar sin lilla stund då det nog är runt 50-55 liter i tanken, och hittils har jag fått ut runt 20 liter. När tanken är tömd är det dags att demontera den, hur gör jag det på bästa vis? Jag har kikat lite snabbt i Haynes och där står nog allt jag behöver veta, men tänkte om ni här kanske har några tips som kan underlätta eller något sådant.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1119073
Dags att ta ner tanken nu men inte helt oväntat så är alla skruvar rostiga. Det är nog vanligt att få bort alla med en hylsa. Finns det något annat sätt att lösa det på? Svetsa eller värma går inte, eller?
#1119150
Går de inte slå på en 6 kantshylsa? Är väl vanliga m8 13 mm hylsa? Och de är väl gängade i balken så de brukar gå bra att lossa.. slå med hammare/slägga på alla bult skallar brukar hjälpa för att "väcka " dom de är väl den i framkant som är genomgående men sitter väl en med gods gänga i andra änden på plåten som hår ner för att hålla tanken
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1119335
robinb3rgsten skrev:Går de inte slå på en 6 kantshylsa? Är väl vanliga m8 13 mm hylsa? Och de är väl gängade i balken så de brukar gå bra att lossa.. slå med hammare/slägga på alla bult skallar brukar hjälpa för att "väcka " dom de är väl den i framkant som är genomgående men sitter väl en med gods gänga i andra änden på plåten som hår ner för att hålla tanken
Det stämmer, det var vanliga 6-kants 13mm skruvar, dock rostiga och fulla med underredsmassa. Efter att ha skrapat bort det värsta och bankat nå djävulskt så gick det att få bort dem. I alla fall fyra av fem skruvar. Den femte, den som sitter i framkant, har jag inte lyckats få bort då den sitter stenhårt. Har inte provat på skruven som sitter i andra änden av plåten ännu, men den borde gå att få bort. Lite trångt bara. Ska ändå plocka ner hela bakaxeln så det blir lättare att komma åt då.

Det är inte så roligt att krypa under bilen och mecka. Nu ser jag hur mycket rost det är. Inte mycket gravrost vad jag kan se men det är fan ytrost överallt eftersom all den gamla underredesmassan har spruckit. Börjar ångra lite att jag köpte mig denna bil. Förstår inte hur jag ska orka fixa allt, men det är bara att göra det. Nu är denna bil min och jag nöjer mig inte med att göra ett halvdant jobb och köra runt med en rostig bil. All rost ska bort, så det finns inget annat att göra än att börja riva, skrapa och blästra. Det dröjer nog ett bra tag innan Ragnarröd får känna fartvinden igen, men ack så fin han kommer vara då.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1119473
Mja, det gäller att ta god tid på sig och göra lite då och då för att inte tröttna ur med sånna här projekt.
Tyvärr är det ju så med gamla bilar överlag, man hittar alltid fel och brister ju mer man kollar :| Rost är väl bland det tråkigaste dock..

Men tänk inte så mycket på det, då blir du bara deppig. Ta och fixa lite då och då när andan faller på. Fokusera dig på tankbytet nu :-)-)
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1119617
Lucif3r skrev:Mja, det gäller att ta god tid på sig och göra lite då och då för att inte tröttna ur med sånna här projekt.
Tyvärr är det ju så med gamla bilar överlag, man hittar alltid fel och brister ju mer man kollar :| Rost är väl bland det tråkigaste dock..

Men tänk inte så mycket på det, då blir du bara deppig. Ta och fixa lite då och då när andan faller på. Fokusera dig på tankbytet nu :-)-)
Precis, det är så jag får göra. Annars blir det bara för mycket och man tröttnar helt. Brukar vara så med mycket annat man gör. Tankarna på bilen har tyngt mig mycket det senaste dygnet men det släpper nog snart. Blir nog skönt sen när jag kan sätta igång lite. Just nu vill jag inte mycket annat än att fixa med bilen så det är lite stressande att inte kunna göra något. Men men, det är inget jag kan ändra på för tillfället. Förr eller senare blir det klart i alla fall. Det hela får ta sin tid.

Planen är att först ta bort bensintanken och sen när den ändå är borta så kan jag passa på att fixa all rost och övriga brister på bakpartiet på bilen. Bakaxeln skulle behöva sig en genomgång den också.
#1136248
Här kommer ett sent god jul från mig och min 240! Såhär såg den ut på julafton.

Bild

Stackarn har fått stå ute i ett par månader, men för några dagar sedan fick han äntligen komma in i garaget igen.

Bild

Och igår fick jag något riktigt roligt i brevlådan, en ny bensintank! :D Har fortfarande inte fått bort den gamla bensintanken, men det är bara en skruv kvar. Den svåraste skruven att få bort också, den som sitter framtill på tanken i bilens körriktning. Ska se om jag kan kämpa lite med den imorgon.

Jag hade tänkt måla bensintanken med någon rostskyddande färg. Vad rekommenderar ni att jag använder för något?

Bild

Gott nytt år på er alla också!
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18
Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]