Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1093838
Efter att länge tänkt att jag inte ska ha någon tråd om min bil här på grund av att det tar för mycket tid så är jag nu tvungen att ge med mig. Jag har blivit alldeles för inspirerad av andra trådar här och vill nu ha en egen tråd. Så låt mig presentera min Volvo 240, Ragnarröd!

Bild

Bilen är som sagt en Volvo 240 från den andra halvan av 1988, alltså en sen 88 som brukar kallas 88b. Den har därmed LH2.4. Motorn är en B230F och till sin hjälp har den en M47-låda. Inget särskilt men allt funkar klockrent, än så länge. Det enda som är lite speciellt med denna bil är att den är av Blackline-utgåva. Detta innebär att den kom med svarta dekorlister, centrallås, växelspaksdamask i läder, mörkgrå inredning, elhissar i fram, ett blackline-märke på bakluckan samt turbinfälgar (Corona). Fast jag har just nu turbo-fälgar (Virgo). Tycker de är lite snyggare men en vacker dag ska jag införskaffa Coronafälgar. De är snygga de med samt så är jag svag för orginaldetaljer.

Namnet Ragnarröd kanske låter lite lustigt, och fult om man må tycka så men jag gillar det. Anledning till att bilen fick detta namn är för att jag ville ha ett unikt namn och började fundera. Bilen är röd, en lite gubbig bil men ändå tuff på något vis. Ragnar är ett gubbigt namn och ragnarrök låter tufft. Varför inte Ragnarröd? Det fick bli så.

Ragnarröd införskaffade jag i början av februari detta år. Bara ett halvår innan var jag inte ett dugg intresserad av Volvobilar och kunde aldrig se mig med en Volvo 240, men så en vacker dag satt jag på jobbet och läste en Nostalgiatidning. Jag kanske såg någon artikel om en 240 samt några intressanta annonser och så helst plöstligt som en blixt från en klar himmel var jag förälskad. Volvo 240 var mina drömmars bil. Dock hade jag en annan bil och det fanns inte plats för en till så det enda jag kunde göra var att drömma om vackra 240:s. Trots det dök chansen upp tidigare än vad jag hade kunnat tro (tyvärr p.g.a. en dikeskörning) och jag slog till på första bästa 240 som jag erbjöds. Det var Ragnarröd. Resan hem gick på ett bar dubbdäck och ett par sommardäck och det blev en äventyrlig resan hem. Generatorn laddade inte och jag körde utan framljusen på så länge som möjligt. Men i februari blir det snabbt mörkt och jag var tvungen att se var jag körde. Det gick bra ända tills jag var ungefär en mil hemifrån. Ljuset hade flackat ett litet tag och alla mätare hade redan flippat ur så jag visste att slutet var nära. Helt plötsligt var jag stående i en korsning. Batteriet var slut. Jag fick ringa på hjälp och efter bra tag och mycket jobb var bilen äntligen hemma. Den hade sina brister, varav laddningen var en brist, men priset tyckte jag var bra och jag hade möjlighet att låna en annan bil under tiden jag fixade denna. Jag skriver mer om vad som har fixats sedan bilen införskaffades samt vad som ska fixas den kommande tidigare i ett senare inlägg. Fler bilder kommer också. Denna trod kommer jag uppdatera när tid och lust infinnes.

Bild

/Felix
Senast redigerad av 10 FyoDisco, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1093840
Vad ska man göra en fin lördagskväll som denna om man är hemma själv? Jo, ha lite kul, om ni förstår vad jag menar hehe. :wink: :wink: Precis, vi tänker på samma sak. Tvätta bilen!

Det var verkligen högt tid för en tvätt av bilen idag. Det var nog mer än en månad sedan jag tvättade bilen sist och den var dammig och full av fula fläckar. Det blev först fönsterputs och fälgtvätt. Trots att mina fälgar är ganska slitna och smutsiga så ser de bra ut, men de ser grymt mycket bättre ut när de är rena! Avfettning och schamponering blev det också. När jag ändå höll på med avfettningen så tvättade jag av undersidan av motorhuven. Jag hade även tänkt ha lite låssprej i låsen, smörja gångjärn samt tvättna runt dörrarna på insidan. Mer än låssprejen hann jag inte innan det blev för mörkt. Förhoppningsvis hinner jag med det resterande imorgon innan jobbet. Trots att det är helg ska det i alla fall bli kul att åka till jobbet i en ren och fin bil. 8)

På bilderna är bilen fortfarande blöt och ser därför blankare och finare ut än vad den är. Den har lite ytrost samt är i behov av polering.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 2 FyoDisco, redigerad totalt 0 gång.
av Schmoyoho
#1093860
Lucif3r skrev:Fint med en 244a :) Gillar utseendet på dom skarpt. Dock tål jag inte inredningen :roll:
Vi har ju inte ens fått se inredningen ännu, det är stor skillnad på 240 och 240. De nyare gråa inredningarna är helt okej men äldre brädan från 75-80 är smäckrare. Allt annat än blått funkar, men det gäller ju alla modeller från amazon till 850. Huga :(

Jag antar den är sjöduglig nu ett halvår efter den kom hem med dålig generator och så?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1094011
Lucif3r skrev:Fint med en 244a :) Gillar utseendet på dom skarpt. Dock tål jag inte inredningen :roll:
Äh, vad är det för fel på inredningen? Den är ju finfin! :D
White skrev:Se där ja... Inte fy skam med en gammal hederlig 240, det är verkligen rejäla bilar. Denna ser ju dessutom rostbefriad ut? :)
Nja, inte helt rostfri, men nära nog! Det är ytterst lite ytrost på karossen och underredet är det också lite ytrost på några håll. Ska försöka åtgärda det mesta så fort som möjligt. Kan lägga upp några bilder sen.
Schmoyoho skrev:Jag antar den är sjöduglig nu ett halvår efter den kom hem med dålig generator och så?
Jajemen! Bilen gick igenom besiktningen i slutet av maj och sedan dess kör jag den dagligen som bruksbil. Rullar framåt hur fint som helst! :D
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1094069
Ja den blå inredningen är väldigt snygg tycker jag. I framtiden skulle jag gärna vilja ha en äldre Volvo 240 med blå inredning. Det vore fint. :D

Idag putsade jag lite mer på bilen. Det blev en ny omgång av fönsterputs eftersom det var en massa kalkfläckar på rutorna. Det gick tydligen inte så bra att låta vattnet vara. :roll: Jag smorde även gångjärnen och testade måla i några lackskador. Får se om några dagar hur det ser ut. Lär vara bättre än metallrent i alla fall. Trots den lilla rosten så är det väldigt många små stenskott, repor och bulor. På håll syns det inte och bilen ser riktigt fin ut men tittar man för nära så får man nog sig en chock haha.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan jag fick hem bilen har jag gjort en del med den. När jag köpte bilen var den inte besiktad och det skulle krävas lite jobb innan den skulle bli klar för vägarna. Först och främst så laddades batteriet inte och avgassystemet behövde bytas. Handbromsen låg också på. Det första jag valde att åtgärda var laddningen, annars skulle jag inte komma någon vart med bilen. Efter lite felsökning så provade jag att byta laddningsregulator samt fläktremmarna (en saknades dessutom) och efter det funkade allt som det skulle. Sedan var jag lite lat och körde bilen till en verkstad som för en väldigt billig peng bytte avgassystemet åt mig samt gjorde oljeservice när de ändå höll på. Med nytt och fint avgassystem lät bilen som den skulle, men tyvärr inte lika bra. Vilket jäkla härligt ljud det var när det var rostigt från grenröret (inte själva grenröret) och bakåt. 8) Någonstans under våren köpte jag mig turbofälgarna för en liten slant och senare insåg jag att jag var tvungen att byta däck på dem då det var punktering. Lite tråkig utgift men nya däck skadar ju aldrig.

Bild

Bild

Bild

Sedan tog jag bilen till besktningen för att se om jag skulle ha turen på min sida. Det hade jag tyvärr inte. Handbromsen låg fortfarande på och ena bromsskivan var rostig. Bromsoket fungerade alltså inte. Annars var allt bra förutom torkarbladen som behövde bytas. Riktigt jobbigt fel haha. Jag trodde inte att detta skulle bli särskilt mycket jobb men ack så fel jag hade. När jag ändå höll på tänkte jag byta bromsskivor, belägg och backar på båda sidorna i bak. Vänster bromsok byttes även. Det hela slutade även med två bytta bromsrör i bak eftersom båda gick av. Roligt var det inte men lärorikt och jisses så glad jag var när det hela var klart och handbromsen tog som aldrig förr. Ny besiktningstid bokades och Ragnarröd rullade igenom utan problem, nästan. Det var på gränsen att den gick igenom eftersom det var dåliga bromsvärden höger bak. Jag hade inte bytt belägg där men det var enkelt åtgärdat.

Bild

Bild

En aerodynamisk krökning på den lilla antennen. Man känner direkt den extra kvickheten i bilen!

Bild

Nu var bilen äntligen besiktad och jag satte genast igång med det som jag hade väntat länge på; storstädning av interiören! Inte en enda gång hade jag städat insidan sedan jag köpte bilen så det var verkligen på tiden. Efter några timmar var det nog så rent som det inte har varit på länge. Jag dekorerade även med en liten dalahäst. Förutom detta har jag mest gjort krimskrams. Jag köpte en ny förarstol eftersom den gamla var nedsutten och av fel tygmönster. Även den nya var inte helt rätt men såg bättre ut och var bekvämare. Om någon har en förarstol från en Blackline till salu så är jag intresserad!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Några nya framskärmar passade jag också på att handla på mig för att eventuellt i framtiden kunna byta framskärmar. Den nuvarande vänstra framskärmen är ganska bucklig och kommer säkert bytas ut. En liten vakuumslang som har något med bränsletrycket att göra bytte jag då den satt väldigt löst. Skadar ju inte att byta. Annat krimskrams som jag har köpt är mätarsargar. Både den för tre stycken mätare och en enskild mätare. En mätarplats är redan upptagen i bilen då det där sitter en klocka. På platsen för de tre mätarna sitter radion så där blir det inga mätare men jag ska nog sätta dit en yttertemperaturmätare under klockan om jag kan få tag i en. Hojta till om ni har en till salu!


Bild

Det kom en del regn under den tidiga sommaren och jag insåg att torkarmotorn behövde bytas. Den lät nämligen som en gruskross. Jag åkte iväg en dag och köpte en begagnad torkarmotor, men det slutade ändå med att jag lagade den gamla. Det var bara ena magneten som hade lossnat. Ytterligare en sak som jag har gjort är att sätta dit vindavvisare på framdörrarna som ni kan se på bilderna längre upp i tråden. Volvo orginal är de dessutom. 8) Tändsystemet har jag också bytt nu under sommaren. Det blev ny rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift. Det var inget som var akut men kände att det inte skadade att byta så att jag vet när det är gjort.

Vill även tillägga att bilen i nuläget har gått ungefär 27 080 mil. När jag köpte den så stod mätarn på 26 850 har jag för mig. Lyckades tajma in när mätaren slog över till 27 000 perfekt. Hade precis parkerat bilen då. :D

Bild

Bild

Så! Nu har jag uppdaterat med vad som har gjorts hittils och vi har hunnit ikapp nutiden. I ett annat inlägg kommer jag skriva vad jag planerar att göra den kommande tiden med denna bil.

Hörs, hej!

/Felix
Senast redigerad av 4 FyoDisco, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]