- tor 05 jan 2017, 19:38
#1137992
Ja, kyla är verkligen döden för batterier, speciellt om dom börjar bli till åren och kanske inte får underhållsladdning med jämna mellanrum(vilket ofta kan vara svårt utan garage).
Men bortsett från batteriet är jag aldrig orolig över om bilen ska starta eller ej. Det problemet mer eller mindre försvann helt i samband med introduktionen av elektroniskt sprut :)
Vad har du för viscositet på oljan i bilen förresten? Eftersom bilen står ute så skulle iaf inte jag ha något högre än 5W, troligtvis gå ner till 0W t om. Högre visco är ju som sirap vid kallare temperaturer, och sliter onödigt mycket på motorn.
Men bortsett från batteriet är jag aldrig orolig över om bilen ska starta eller ej. Det problemet mer eller mindre försvann helt i samband med introduktionen av elektroniskt sprut :)
Vad har du för viscositet på oljan i bilen förresten? Eftersom bilen står ute så skulle iaf inte jag ha något högre än 5W, troligtvis gå ner till 0W t om. Högre visco är ju som sirap vid kallare temperaturer, och sliter onödigt mycket på motorn.