Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1137992
Ja, kyla är verkligen döden för batterier, speciellt om dom börjar bli till åren och kanske inte får underhållsladdning med jämna mellanrum(vilket ofta kan vara svårt utan garage).

Men bortsett från batteriet är jag aldrig orolig över om bilen ska starta eller ej. Det problemet mer eller mindre försvann helt i samband med introduktionen av elektroniskt sprut :)

Vad har du för viscositet på oljan i bilen förresten? Eftersom bilen står ute så skulle iaf inte jag ha något högre än 5W, troligtvis gå ner till 0W t om. Högre visco är ju som sirap vid kallare temperaturer, och sliter onödigt mycket på motorn.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1138056
Lucif3r skrev:Men bortsett från batteriet är jag aldrig orolig över om bilen ska starta eller ej. Det problemet mer eller mindre försvann helt i samband med introduktionen av elektroniskt sprut :) .
Säg inte det. Jag fick hjälpa ett par att kabla igång sin rätt nya Hyundai-diesel som inte ville, de hade tömt batteriet för att den var så trög och fick nöta startmotor i säkert två min till med kabel innan den hostade igång motvilligt. Knappt -20 ute och de hade kört korta sträckor ett par dagar så den var väl ledsen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1138076
Mja, men där är det nog andra faktorer som hade större inverkan. Säkert slitet batteri, troligen olämplig visco på oljan(=allt gick aptungt att dra runt), ev. kass glödning, eller otillräcklig glödning.

Men den största orsaken är givetvis; Hyundai ;)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1138521
Dieselmotorer behöver ha ett högt varv för att orka starta, bensinmotorer klarar att starta på väldigt låga varv.

10W olja är värre än sirap vid -20grader så får man igång motorn på det så lär ju inte lagren må direkt så bra. 5W oljan klarar nog ner mot närmare -30 innan den blir för trög.
av Tette
#1140580
Jahapp, händer fortfarande väldigt lite med bilen - den rulla till och från jobbet, that's it lixom :D
Har i alla fall lyckats fixa med tätningen i locken till xenonkittet och allt är klart för montering. Nu väntar jag bara på lite mildare väder :|
xenon.jpg
xenon.jpg (44.95 KiB) Visad 2974 gånger
Lucif3r skrev:Ja, kyla är verkligen döden för batterier, speciellt om dom börjar bli till åren och kanske inte får underhållsladdning med jämna mellanrum(vilket ofta kan vara svårt utan garage).

Men bortsett från batteriet är jag aldrig orolig över om bilen ska starta eller ej. Det problemet mer eller mindre försvann helt i samband med introduktionen av elektroniskt sprut :)

Vad har du för viscositet på oljan i bilen förresten? Eftersom bilen står ute så skulle iaf inte jag ha något högre än 5W, troligtvis gå ner till 0W t om. Högre visco är ju som sirap vid kallare temperaturer, och sliter onödigt mycket på motorn.
Förra året gav mitt gamla Global 55Ah från 2008 upp totalt när det var -23 i en vecka typ och då blev det ett Varta 100Ah. Haha bilen startar alltid numera, visserligen tog det nån sek längre än vanligt när det var -22 här sist men det får man nästan förvänta sig.
Blev lite osäker på vad det är för nån motorolja i bilen så blev tvungen att kolla reservflaskan. Mobil 1 5w-40 har jag i bilen just nu :D

Ska förövrigt införskaffa en batteriladdare till bilen. Hade tänkt köpa en till mig själv i julklapp men det blev inte av. Problemet är ju dock att man bara har stolpe på parkeringen med forcerad 30 min ström. Man får väl parkera utanför lgh under vårkanten och slänga ut 20m förlängningskabel eller motionera ut till parkeringen var 25:e minut för att forcera 30 nya minuter :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1140594
Heh, ja 30min var ju inte mycket.. Det är väl tillräckligt för att ladda batteriet så bilen går att starta en gång(om den var död innan), men mer än så är det nog inte...
Det är ju just underhållsladdningen man vill åt, dvs ha bilen på ladd en längre tid, kanske 2-3 dagar om man inte ska ha bilen då.

5W, ok, du kanske ska överväga att gå ner på 0W till nästa vinter. Det gör ju ingen skada, och kostar ju inte mer heller. Mycket möjligt att den där extra sekunden det tar vid -22 försvinner då också och bilen startar lika fort som vanligt :)
Om inte annat så skonar det motorn i det långa loppet när den slipper försöka vispa runt sirap :p
av Tette
#1159249
Hehe här har det varit dött länge :lol:
Men inte har jag legat på latsidan för det inte. Nog har det hänt en del med bilen trots brist på motivation i kylan och snön :D
dimpark.jpg
dimpark.jpg (41.23 KiB) Visad 2332 gånger
Fixat så att parkeringsljusen har samma färg. Hade kört runt med lampor från ebay men dessa ville inte ha samma blåfärg så jag betalade massa pengar på jula men nu lyser de likadant iallafall :D
xenon fel.jpg
xenon fel.jpg (41.92 KiB) Visad 2330 gånger
Har även monterat ett xenonkit på halvljusen och hela det är en cirkus utan slut. Trodde först det var fel på en av lamporna då den vägrade lysa, eller ja lyste i tre dagar för att sen ge upp. Bytte plats på lamporna men samma visa.
säkring.jpg
säkring.jpg (25.5 KiB) Visad 2328 gånger
Efter många tips från en god vän kollade jag säkringen för halvljuset (japp, tog ett tag för mig att få tummen ur) och då bilen brände 4 säkringar efter varandra så misstänktes ballasten väldigt fort :x Ny ballast inhandlades och nu lyser allt som det ska. Iallafall första gången då man vrider på tändningen för sen verkar cem stänga ned och så lyser bara ena lampan igen. Ska dit med shunten för xenon nån dag då jag inte behöver lägga mig på en blöt golvmatta utomhus :D
turbo.jpg
turbo.jpg (57.79 KiB) Visad 2328 gånger
Sen har min kära lilla traktor verkligen börjat låta som en traktor när den är kall. Trodde först det var någon värmeplåt som låg och skallrade men hittade inget sånt när jag hissade den. Däremot tycker jag det ser ut som att en mutter saknas vid turbon eller vad säger ni? :(
milställning.jpg
milställning.jpg (37.89 KiB) Visad 2328 gånger

Å milen rullar på.. haft bilen sedan 2012 och 18400 mil..
fixa fälg.jpg
fixa fälg.jpg (27.51 KiB) Visad 2328 gånger
Sen börjar man ju få vårkänslor även här i norrland så den fälg som fick sig en redig kyss av en trottoarkant i somras har fått ta plats på vinden för lite reparationer.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1159539
Xenon i halvljus, hu. Tur du bor långt bort :wink:

Hade det saknats en skruv där på turboflänsen (som jag antar att du menar för jag tycker inte heller att det ser likadant ut på båda sidor) som gjorde att det glappade i skarven hade du fått felkoder på avgasvärdena för att det läckt in luft innan katalysatorn.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1159900
Det ser ut som att det saknas en pinnbult där ja. Tänk på att metallen krymper när det är kallt och att den expanderar sen i värme, därav att det tystnar när det blir varmt det expanderar tillräckligt för att täta igen.
av Tette
#1176633
Länge sedan jag uppdaterade här.. både jag och bilen har flyttat till andra änden av stan med allt vad det innebär att landa i en ny lgh :)

Trots detta så har jag ändå lyckats göra en del saker med bilen..

I mitten på april så kom bilen ned på jorden igen.. 40mm sänkning bak så ser det bra ut igen
sänkt.jpg
sänkt.jpg (133.84 KiB) Visad 481 gånger
Sen så var det en massa flyttande och som av en slump parkerade jag bakom en likadan bil.. syns det vilken som är min? :wink:
skillnad.jpg
skillnad.jpg (126.4 KiB) Visad 481 gånger
I slutet av april kom sommardäcken på och den 13:e maj var det dags för Umeå Gatbilars vårträff ute på bilprovningen
sommardäck.jpg
sommardäck.jpg (113.51 KiB) Visad 478 gånger
Nytvättad inför bilträffen
nytvättad.jpg
nytvättad.jpg (97.66 KiB) Visad 478 gånger
Längst bort närmast huset hamnade min bil bredvid en annan v70 som verkligen va sunkig.. men fick stå bredvid en fin 745:a iaf :D
bilträff.jpg
bilträff.jpg (116.35 KiB) Visad 482 gånger
Lyckades även montera dit ett öppet luftfilter så nu åker man runt med ett barnsligt flin på läpparna jämt
öppet filter.jpg
öppet filter.jpg (139.73 KiB) Visad 475 gånger
Å nej, det är renare under huven nu, jag lovar :D

Sen har jag haft problem med xenonlamporna i bilen och trodde att det kanske skulle bli bättre om jag bytte shunt.. men icke
shunt.jpg
shunt.jpg (144.62 KiB) Visad 475 gånger
Så har tyvärr fått byta tillbaka till vanliga halogen för att bilen skulle sluta dummas med mig..
Sen verkar den äta lampor. Bytt dimljuslampor flertalet gånger nu men får väl skylla mig själv som lite i panik köper dem på Biltema. Men nog tusan borde de hålla lite längre än 2 dgr..
De gula jag hade innan va dock inte vackra nånstans..
gula dimljus.jpg
gula dimljus.jpg (59.73 KiB) Visad 1513 gånger
Upptäckte idag att jag verkar sätta en trend i att backa in på parkeringsplatsen.. vem vet, snart kanske alla backar in..
trend1.jpg
trend1.jpg (150.66 KiB) Visad 480 gånger
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]