Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
#1172460
Var uppe och satte på minuspolen efter bältesbytet med tändning i läge 2 och hoppades på att inga krockkuddar skulle lösas ut. Sprang en mus i motorrummet när jag öppnade huven Bild Gick fint och inga felkoder, men startade bilen från passagerarsätet (har ingen kudde där) bara för att vara säker. Läskiga grejer det där SRS-systemet.

Flyttade bilen från ladan och bilen gjorde konstiga ljud när jag vred på ratten. Rattade fullt åt båda håll och då försvann ljudet sån tur var. :) var en katt som hade gått rätt över bilen med leriga tassar och bilen var täckt i typ sand, så jag var allt tvungen till att tvätta den. Först blåste jag dock ur motorrummet med tryckluft från damm och musskit och hällde på lite vatten i spolarvätsketanken.

Motionerade det som man använder mest, vindrutetorkare fram och bak, alla fönster, körde AC osv.


Nu får bilen stå ute igen för att slippa mössen och fukten. Var nog salt som var på bältena och mattan, för det luktade ingenting i bilen.

Blir påställning i juli, längtar! Bild

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1172517
Har man ett batteri istället som bildar knallgas och man sätter på minuspolen med tändningen på så blir det gnistor och risken finns att knallgasen antänds och batteriet exploderar. Jag gör som så att jag sätter alltid på minuspolen på batteriet när nyckeln är i läge noll, sen går jag in på passagerare sidan och vrider på tändningen. Känns mycket säkrare och även säkrare för styrdonen i bilen.

Men men alla gör vi ju på vårat egna vis :mrgreen: :)
Användarvisningsbild
av svergie2
#1172630
DayDreamer skrev:Har man ett batteri istället som bildar knallgas och man sätter på minuspolen med tändningen på så blir det gnistor och risken finns att knallgasen antänds och batteriet exploderar. Jag gör som så att jag sätter alltid på minuspolen på batteriet när nyckeln är i läge noll, sen går jag in på passagerare sidan och vrider på tändningen. Känns mycket säkrare och även säkrare för styrdonen i bilen.

Men men alla gör vi ju på vårat egna vis :mrgreen: :)
Låter definitivt bättre dock Bild

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1172657
Finns inga möjligheter att det samlas så mycket knallgas runt batteriet i ett öppet motorrum att det blir ett problem. Airbagen däremot tar med sig en del av hörseln oavsett vilket säte man sitter på. Dessutom slår det ju gärna gnistor oavsett vilket läge tändningen står i..

Jag slavar dock själv med att ha tändningen på när strömmen kopplas på.

De där fälgarna är snygga på den där bilen också. Alltid roligare med någon modell som inte är supervanlig :)
Användarvisningsbild
av svergie2
#1172899
SBergdahl skrev:Finns inga möjligheter att det samlas så mycket knallgas runt batteriet i ett öppet motorrum att det blir ett problem. Airbagen däremot tar med sig en del av hörseln oavsett vilket säte man sitter på. Dessutom slår det ju gärna gnistor oavsett vilket läge tändningen står i..

Jag slavar dock själv med att ha tändningen på när strömmen kopplas på.

De där fälgarna är snygga på den där bilen också. Alltid roligare med någon modell som inte är supervanlig :)
Tack! Ja, dom tycker jag är snygga! Tycker inte om V40 vanligtvis, men kromhandtagen och listerna gör jättemycket för utseendet tycker jag. Tycker plasthandtagen förstör hela helhetsintrycket, ser väldigt billigt ut imo.



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av andersuw
#1173178
DayDreamer skrev:Har man ett batteri istället som bildar knallgas och man sätter på minuspolen med tändningen på så blir det gnistor och risken finns att knallgasen antänds och batteriet exploderar. Jag gör som så att jag sätter alltid på minuspolen på batteriet när nyckeln är i läge noll, sen går jag in på passagerare sidan och vrider på tändningen. Känns mycket säkrare och även säkrare för styrdonen i bilen.

Men men alla gör vi ju på vårat egna vis :mrgreen: :)
Hmm. Det hjälper ju inte mycket att sätta sig på passagerarsidan om man har kudde på den sidan också. :wink: Inte heller gör det någon som helst skillnad med avseende på vare sig gnistbildning eller styrdon om man har tändningen på eller inte när man återansluter batteriet. Och som SBergdahl redan påpekat är risken för knallgasansamling runt batteriet i ett öppet motorrum i stort sett obefintlig, särskilt som batteriet knappast står och kokar i det ögonblick man återansluter det.

På nyare bilar med startknapp istället för nyckelvred kan man dock inte längre ställa bilen i tändningsläge innan man återansluter batteriet. Volvos säkerhetsanvisning är istället att man ställer sig utanför bilen på förarsidan och sticker in handen mellan ratt och instrumentbräda första gången man slår på tändningen efter att ha återanslutit batteriet.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1174945
Fick införskaffat mig en annan stereo Bild Någon som har erfarenhet av att byta stereo på en V40? Vad jag har förstått behöver jag ha en ISO-adapter: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... v70-p79123 och en adapter till antennen: https://www.brl.se/sv/artiklar/acv-ante ... 0-99-.html

Har subwoofer i bilen, hur är den kopplad i stereon?

Ingångar på den nya enheten. Har inte tillgång till bilen så jag kan inte kolla hur allt sitter än Bild
BildBildBildBild

Skickat från min Galaxy S7 Edge via Tapatalk
Användarvisningsbild
av svergie2
#1177309
Schmoyoho skrev:Ingen övningskörning med bilen? Sällan bra för bilar med stillestånd.
Nix, kör bara V/XC60. Tanken var att besiktiga bilen och ställa på den i början på denna månaden, men ska fixa detta först. Blir väl påställning till nästa löning :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]