Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av mrjaggu
#1061339
Hej!

Nygammal medlem tydligen här på forumet då jag reggat mig för en tid sedan men glömt av det.
Kört Volvo sedan jag tog B-kortet för 10 år sedan och är nu inne på min fjärde vagn.
Tidigare har jag haft några snedsteg i form av en Volvo 460 -95 med en turbodieselmotor, den var billig i både inköp och driftskostnader så den funkade bra som 18-års bil. Lärde mig en hel del i denna kärra bland annat var gränsen går för att hetsa upp bilen på ställ med hjälp av koppling och yviga rattrörelser..
Nästa vagn blev en Volvo V40 fas II också denna med en turbodiesel motor på 115 hästar. Denna bil var rätt skön när jag köpte den, fullsmetad med utrustning såsom taklucka, svart helskinn, Volvo org. stereo med navi. med mera, denna blev dock dyrare i reparationskostnader ju längre jag hade den och tillslut tröttnade jag helt på den och den såldes iväg för några ynka tusenlappar till min svägerska.

Nuvarande vagnpark består av en S90, -98 med 3,0 motorn och en M90H manuell låda, samt en 142 -71 med en B20A och BW35 rattväxlad automatlåda.

S90 är en alldeles formidabel brukis om man bortser från den "modesta" bränsleförbrukningen då. bilen är 18 år gammal och skall strax passera 18 tusen mil men den känns fortfarande otroligt tajt och stabil. Denna bil skall bara tas om hand och servas medans 142:an skall tillåtas lite lättare förädling.

Bild

Bild
av mrjaggu
#1061445
DayDreamer skrev:Snygga kärror gillar färgen skarpt på S90:in :-)-)
Lucif3r skrev:Den där färgen på S90in är överlägset volvos snyggaste färg... Gör jag någonsin en hellackering av en bil så kommer det bli den färgen utan tvekan...
Ja den är riktigt härlig, särskilt i solsken!
Dock behövs det en rejäl polering samt att tröskeln har en liten rostskada vid höger bakdörr som skall åtgärdas.
I påskhelgen blir det sommarmackor på, det är alltid ett lyft.
Bilen blir då skodd med original tillbehörsfälg 7x16" Andromeda, även reservhjulet är ett sådant vilket är lite kul :)
av mrjaggu
#1062253
Idag blev det officiellt vår, både sommartid och sommarmackor.
Ser bättre ut och går tystare än de gamla hockeypuckarna Gislaved nordfrost II.
Dock lär inte sommarsvålarna hålla säsongen ut så framöver när det trillat in lite mer kulor i kassan så kommer det beställas nya ostar.

Blev en tvätt också, dock hanns det inte med någon polering innan regnet kom :-(O)
Bak behövs det nya bromsbelägg samt minst en skiva.. tråkiga utgifter men detta är ju ändå ingen projektbil så vanligt underhåll är ändå givande :)

Bild
Lite muggig skiva, även stötdämparen börjar se ledsen ut.

Bild
Sexigt med inlöddrad läckerbit :twisted:

Bild
Och färdig för dagen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1062265
Ser riktigt bra ut :D

Bromsarna får du som sagt se över :) inte viste jag att dessa bilar hade flytande bromsok bak :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1062530
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:inte viste jag att dessa bilar hade flytande bromsok bak :)
Samma som på 85x70 AWD. AWD-axeln är ändå bara en modifierad 960-axel :P Med riktiga fjädrar då och ingen bladfjäder. :roll:
Ja 85x70 vet jag har flytande bromsok bak :)

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]