Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1156922
Är man nere på så låga siffror som 4,6 l/100 km så känns det ju som att man har råd att leva lite liv med högerfoten :o

När ni eco-kör, fipplar ni med AC:n då? Jag har alltid varit ganska anti det men nu när jag regelbundet har 25-30 mil att avverka så har jag började laborera med eco-körning lite mer aktivt. Jag har en bensinbil och ligger kring litern på dessa körningar. 10,8 l/100 km när jag körde sträckans andra halva i 130-160 km/h, ingen som helst planerad körning. 10,0 l/100 km +/- 0,5 när jag tidigare försökt eco-köra. När jag senast körde provade jag slå av AC:n efter halva sträckan och då var jag nere på låga 9,X utan att jag överansträngde mig, hade antagligen kunnat komma ner i 8,X om jag gjort det tidigare.
Användarvisningsbild
av Derank
#1156923
Snålkörning i all ära men 23 mil på 3 timmar..jag skulle då inte orka fisa fram i den hastigheten på E4.

Jag kör 4gg per år från jobbet rull upplandsväsby. , en resa på 38mil, det brukar ta i normal hastighet 3:55 kör jag nattetid tar det 3:30. Skulle som sagt aldrig orka såsa på i 80 i 38mil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1157030
Är det inte så att joysam även har lite mindre vägar på sin resa? Att ligga i 80-90km/h på E4 skulle jag också tycka vara rätt smärtsamt. Min ecokörning innebär väl mer att jag håller hastighetsgränsen.. Ibland t.o.m på bilens mätare (alltså 120km/h på mätaren på 120-väg vilket är typ 115-116km/h i GPS-fart.. :)

Med nästa bil tror jag att jag kommer bli sämre på att hålla hastigheterna.. I allafall på resor där jag vet att jag har räckvidd med marginal. Kommer bli svårt att motivera sig med enbart förbrukningen i allafall när skillnaden kommer vara 1.60kr/mil mot 1.90kr/mil eller nått sånt. :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1157043
jag vet inte ens exakt hur mycket jag tankar för i månaden om jag ska vara ärlig, runt 2-2500sek , och då kör jag ca 150mil/månad.
av joysam
#1157045
Sträckan jag kört är E45, Karlstad-Göteborg.

Om man som i mitt fall inte tjänar något på att vara hetsig, vad är då vinsten med att vara det?

Det är mycket 1+1-väg och även om jag med lätthet kör om en lastbil så är det sällan luckan är stor nog för de komma förbi de två lastbilarna framför den första jag körde om.
(Eller bil med släp, hästtransport, de sju bilarna som ligger så tätt att det kan bli trassligt om jag ska trycka mig in mellan dem etc.)

Och då ger inte den hetsiga omkörningen någon reell tidsvinst.

Från Trollhättan till Gbg, 2+2-väg nästan hela sträckan, är det ju avsevärt enklare att ligga på en högre hastighet men den korta sträckan innebär att tidsvinsten utslagen över hela körningen inte blir så stor.

Men det märks på förbrukningen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1157062
Jag ligger på kring 250 mil per månad och min bränslekostnad har sjunkit med ca 1000kr/månad med hybriden till kring 1500kr.. Fast sen får man räkna ungefär 200kr mer i elräkning per månad också.
Användarvisningsbild
av Derank
#1157089
Sen kostar väl hybriden kontra en vanlig V60 en del till. Så det tar ju några år innan man är breakeven om man säger så. Som privatögande iaf. Ta du den som tjänstebil sänks ju förmånsvärdet.

Men jag antar att du redan kalkylerat på den totala kostnaden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1157101
Mjo.. Men inte så farligt mycket mer. Efter supermiljöbilspremien fick jag betala 450k.. Sen är det ingen skatt och jag sparar ca 1000kr per månad i soppa. Hade jag inte kört så många Gävle - Stockholm t.o.r varje vecka hade det blivit ännu mer.
Det blir ca 36000 på tre år.. Då är vi nere på 414k.. Sen är det ingen skatt. Jämför man med en D5a så är det väl ca 7000kr på 3 år.. Då är vi nere på 407k..
Sen finns det vissa fördelar med gratisparkering och så på vissa platser som kanske gör en slant till.

Att för drygt 400k få en bil med 0-100 på under sekunder och rätt så fullsmetad med utrustning (Summum, driver support, dragkrok, backkamera, VOC mm) tycker jag är rätt bra. Lägger man på motsvarande på en D5a blir det dyrare.

Jag har inte räknat med förmånsvärdet i den kalkylen.. Så den borde vara rimlig även som privatbilsförare.. Speciellt om man har den fler år.. Då blir det ännu bättre.. Och om man inte kör i snitt 4 långresor per vecka. :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]